Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu sześciu miesięcy br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 686 nowych autobusów, w tym tylko jeden o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t. Osiągnięty wynik jest lepszy od zeszłorocznego poziomu o 74 pojazdy (+12,1%). Odnotowany wzrost to przede wszystkim efekt doskonałych wyników z kwietnia i maja, kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali odpowiednio o 67 i 63 autobusy więcej niż przed rokiem (63% i 100%). Z kolei czerwiec nie był już tak dobry dla autobusowej branży i rynek wchłonął tylko 88 autobusów wobec 148 szt. w czerwcu 2013 r. (-40,5%). Warto przypomnieć, że w zeszłym roku niektórzy producenci chcieli zdążyć przed zmianą wymogów homologacyjnych, jak i wymaganych dokumentów do rejestracji i stąd ten wysoki zeszłoroczny wynik, który zdecydowanie zatrzymał rosnącą tegoroczną sprzedaż. Dodatkowo w czerwcu ubiegłego roku miała miejsce największa od lat dostawa autobusów międzymiastowych dla KGHM-u, co zarówno wpłynęło na tegoroczne wyniki w tym segmencie, jak i na ogólną sytuację. W efekcie przewaga wypracowana w kwietniu i w maju br. zmniejszyła się ze 134 szt. (+28,9%) do poziomu 74 szt. (+12,1%) w czerwcu br. Cały czas jednak rynek jest na plusie, co zawdzięczamy przede wszystkich dobrej sytuacji w segmencie MINI i autobusów turystycznych. W pierwszej z tych kategorii możemy zaobserwować w tym roku zwiększoną liczbę rejestracji m.in. dzięki dofinansowaniu pojazdów klasy MINI przez PFRON, zaś w drugiej –sezonowe inwestycje w nowy tabor przed tegorocznymi wakacjami. Podsumowując: osiągnięty wzrost rejestracji cieszy, ale w dalszej perspektywie może okazać się niewystarczający, aby autobusowy rynek osiągnął pozytywny bilans na koniec roku. Pamiętajmy, że tylko w grudniu 2013 r. zrejestrowano 323 szt. pojazdy, podczas gdy tegoroczna miesięczna średnia wynosi 114 szt
Dynamiczny jak MINI
Segment minibusów sukcesywnie zwiększa swój udział w autobusowym rynku i w I połowie br. zdecydowanie wyprzedził zarówno kategorię pojazdów turystycznych, jak i miejskich. Tego typu autobusy są najchętniej kupowane przez polskich przewoźników w tym roku. W czerwcu zakupili oni 48 szt. minibusów wobec 40 szt. w analogicznym okresie 2013 r., natomiast w maju ta proporcja wyniosła 55 szt. do 32 szt. To pokazuje jak doskonała koniunktura panuje w tym segmencie, którą z jednej strony napędzają ostatnie zakupy minibusów z normą Euro V, zaś z drugiej dofinansowanie PFRON do zakupów pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Łącznie w tym roku zarejestrowano 258 autobusów klasy MINI (+40,2%) i to w zdecydowanej większości marki Mercedes-Benz (224 szt.). Zapewniło to niemieckiemu producentowi zarówno wysoki udział w tym strategicznym segmencie na poziomie aż 87% (!), jak i tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Daleko za Mercedesem są takie marki jak: Renault, Iveco i VW. Patrząc na wynik w I półroczu przez pryzmat firm zabudowujących pojazdy, to na pierwszy miejscu jest aktualnie Mercus (47), a następnie CMS-Auto (41), Auto-Cuby (36) i Automet (21). Najwięcej pojazdów tego typu do tej pory zarejestrowano w Wejherowie (31), gdzie znajduje się zagłębie produkcyjne minibusów w Polsce oraz w Warszawie (20) i Krakowie (17).
Turystyczne inwestycje w sezon
Zwiększoną liczbę rejestracji autobusów jeszcze z normą Euro V odnotowaliśmy również w segmencie pojazdów turystycznych. W ramach intensywnych, przedsezonowych inwestycji osiągnął on wysoką dynamikę sprzedaży. W I półroczu 2014 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie aż 167 autokarów, czyli o 26 szt. więcej niż przed rokiem (+18,4%). Uzyskany wynik to przede wszystkim efekt zakup kilkudziesięciu autobusów turystycznych marki Mercedes-Benz przez dwóch przewoźników turystycznych z Warszawy, którzy odebrali jedne z ostatnich autokarów tej marki zgodnych z normą Euro V. Ponadto w lutym zarejestrowano 15 dwupokładowych autokarów Van Hool TDX27 Astromega dla polskiej sieci międzymiastowych połączeń ekspresowych, które także spełniają wcześniejszy standard emisji spalin. Z kolei w kwietniu, maju i czerwcu br. poziom sprzedaży autokarów wzmocniły pojazdy już z normą Euro VI. W I półroczu stanowily w tej grupie już 69%. Najliczniej sprzedały je marki Mercedes-Benz, Setra i Man. I Van Hool.Flotowe przygotowania przed tegorocznym sezonem letnim –z normą Euro V w tle –zapewniły segmentowi autobusów turystycznych jeden z najlepszych rezultatów w historii. Wakacyjne inwestycje już osiągnęły swój kulminacyjny moment, ale spodziewamy się jeszcze jednej, lipcowej fali, co wynika z opóźnień części dostaw w związku z koniecznością przestawienia produkcji na standard Euro VI. Będzie ona już jednak zdecydowanie słabsza niż w czerwcu czy maju. Aktualnie zdecydowanym liderem w tej kategorii jest marka Mercedes-Benz, która odnotowała wysoki, 42-procentowy udział w rynku. Lidera goni cały peleton marek: Setra (29), VDL (20), MAN (17) i Van Hool (15). Przedsezonowe zakupy odnotowały także marki Volvo, Irizar i Scania.
Miejskie pod kreską
W kwietniu i maju segment autobusów miejskich w końcu przystąpił do ofensywy i przekroczył zeszłoroczny wynik skumulowanej sprzedaży. Jednak w czerwcu zarejestrowano zaledwie 10 szt. tego typu pojazdów wobec 51 szt. sprzed roku i cała wypracowana przewaga została zniwelowana. Ujemny bilans wyniósł 11,4% (-25 szt.). Łącznie w I połowie br. zarejestrowano 195 autobusów miejskich –w blisko połowie spełniających jeszcze normę Euro V. W czerwcu najwięcej tego typu pojazdów odebrały Katowice oraz prywatne firmy działające na śląskim rynku przewozów miejskich. Równolegle odnotowaliśmy kolejne rejestracje autobusów miejskich zgodnych z Euro VI, które zostały zakupione przez przewoźników operujących w Elblągu. Oprócz tego miasta, najbardziej ekologiczne autobusy można zobaczyć na ulicach Białegostoku, Krakowa, Jeleniej Góry, Elbląga, Gdyni i Wejherowa. Po sześciu miesiącach br. pierwsze miejsce w miejskim segmencie zajmuje cały czas Solaris (83 ) z udziałem 43% w tym rynku. Wiceliderem –głównie dzięki realizacji zamówienia na 47 szt. autobusów przegubowych dla MZA Warszawa –został Solbus (50 szt). Stawkę najważniejszych miejskich graczy zamyka czeski SOR (32), który w tym roku notuje rekordową sprzedaż dla prywatnych firm wygrywających wieloletnie przetargi na obsługę miejskich linii.
Międzymiastowe na lekkim minusie
Kategoria autobusów międzymiastowych odnotowała w I połowie br. niższy wynik niż przed rokiem. W okresie styczeń-czerwiec zarejestrowano łącznie 46 szt. tego typu pojazdów (-20 szt./-30,3%). Ten segment rynku bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. W tym roku czekamy na realizację większych kontraktów na zakup autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejnych zamówień ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Wraz ze wzrostem sprzedaży zmienia się również struktura tego segmentu. Notujemy tutaj coraz więcej rejestracji bardziej komfortowych autokarów –do tej pory obecnych w zasadzie wyłącznie w segmencie turystycznym. Kolejny ważny trend to wzrastająca liczba autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi. Tego typu pojazdy sprzedaje w naszym kraju tylko firma SOR, która jednocześnie została liderem w całej kategorii. Czeski producent sprzedał tutaj łącznie 15 pojazdów, głównie do przedsiębiorstw operujących na południu Polski. Tuż za nim jest Autosan (14), który w maju wygrał bardzo ważny kontrakt dla KGHM Polska Miedź na zakup 27 autobusów. Może on w znaczący sposób wpłynąć na pozycję sanockiej spółki na liście rankingowej. Jego realizacja rozłożona jest na lata 2014-2015. Na trzeciej pozycji jest Mercedes- Benz –zarejestrował 11 szt.
Lista rankingowa marek
Po I połowie 2014 r. autobusowym liderem w Polsce jest cały czas Mercedes-Benz. W tym okresie krajowi przewoźnicy zarejestrowali 313 pojazdów tej marki, co przełożyło się na jej udział w rynku na poziomie 46% (+10,3 pkt proc. w porównaniu z wynikiem po czerwcu ub. r.) Ten doskonały rezultat Mercedes-Benz zawdzięcza przede wszystkim kategorii MINI, gdzie w tym roku zarejestrowano już 224 szt. pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy (o 85 szt. więcej niż przed rokiem). To z kolei przełożyło się na 87-procentowy udział w tym segmencie i jednocześnie zagwarantowało niemieckiej marce po raz kolejny prymat w całym autobusowym rynku. Na ten sukces zapracowały także polskie firmy nadwoziowe, które przede wszystkim dokonują konwersji modelu Sprinter. Łącznie była to liczba aż 179 szt. Ponadto Mercedes-Benz sprzedał na polskim rynku jeszcze 89 autobusów o DMC powyżej 8t (w ramach spółki EvoBus Polska), które w zdecydowanej większości reprezentowały kategorię pojazdów turystycznych. Wracając do generalnej klasyfikacji to wiceliderem polskiego rynku autobusów została firma Solaris Bus &Coach z wynikiem 83 szt. Po sześciu miesiącach br. udział rynkowy polskiego producenta wynosi 12% ( o blisko 5 pkt. proc. mniej niż w ub.r.). Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Solbus (52) udziałem 8% (-1pkt. proc. w porównaniu z notowanym po maju). Z kolei na czwartym miejscu uplasował się czeski SOR (47), który zwiększył swoje udziały w rynku do ponad 7%. Stawkę najważniejszych autobusowych graczy po I połowie br. zamykają marki: MAN, Iveco, Setra, VDL, Autosan, Renault oraz Van Hool i Renault.