Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Europejski rynek autobusowy w kwietniu (01-04.2014)

infobus
12.06.2014 20:46
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. W ciągu 4 miesięcy br. rynek odnotował zdecydowany wzrost sprzedaży (+5,9%), co m.in. jest efektem wysokiego poziomu sprzedaży w lutym (+8,5%), marcu (+4,4%), a przede wszystkim w kwietniu (+19,6%). Łącznie w ciągu 4 miesięcy 2014 r. europejscy przewoźnicy zarejestrowali 10 735 szt. autobusów –czyli aż o 599 szt. więcej niż przed rokiem (+5,9%). Poziom ten pewnie byłby wyższy gdyby nie bardzo słaby styczeń, kiedy sprzedano 8,8% mniej autobusów niż rok wcześniej. To już jednak historia, a teraz mamy olbrzymie powody do zadowolenia. Kwiecień miesiącem autobusów! I co ważne wzrosty nastąpiły we wszystkich rejonach Unii.
Cały czas najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie „starej”Unii (EU15). W okresie styczeń –kwiecień br. było to łącznie 8 691 szt, co daje tym krajom udział na poziome 80% w łącznej liczbie rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 1 640 pojazdów (15,3%), a w krajach EFTA –404 szt. (4,7%) W „starych”krajach Unii Europejskiej słabo w tym roku wypadają takie kraje jak: Hiszpania (-3,4%), Szwecja (-57,6%) i Włochy (-9,4%). Reszta imponuje swoimi wynikami, a szczególnie Wielka Brytania. Po lekkim falstarcie na początku roku w tym kraju zrejestrowano już 2 477 autobusów –o 6,8% więcej niż przed rokiem. Dzięki temu Wielka Brytania jest aktualnie autobusowym liderem w Europie. Ponadto dobry rezultat ciągną w górę rozpędzone rynki Niemiec (+8,6%) i Francji (+4,4%). Dobrze też sytuacja wygląda w Austrii i Holandii. Powoli z bardzo dotkliwego, kryzysu podnosi się Grecja, gdzie zarejestrowano 46 pojazdów wobec 15 szt. w zeszłym roku. To wzrost o 206%, co najlepiej pokazuje jak skurczył się autobusowy rynek w tym kraju.
 
Tendencje na europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń/kwiecień 2013/2014 r.Europejski rynek autobusowy w okresie styczeń-kwiecień 2014 r.Europejski rynek autobusowy w okresie styczeń-kwiecień 2014 r.
 
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-kwiecień 2014 r. –wg krajów:
Kraj
04.2014
04.2013
Zmiana [%]
01-04. 2014 r.
01-04. 2013 r.
Zmiana [%]
Wielka Brytania
800
553
44,7%
2 477
2 320
6,8%
Francja
407
442
-7,9%
1 768
1 694
4,4%
Niemcy
528
507
4,1%
1 719
1 583
8,6%
Włochy
141
206
-31,6%
779
860
-9,4%
Hiszpania
166
126
31,7%
539
558
-3,4%
Polska
174
106
64,2%
471
399
18,0%
Czechy
63
71
-11,3%
338
272
24,3%
Belgia
63
66
-4,5%
267
236
13,1%
Holandia
138
68
102,9%
261
247
5,7%
Rumunia
107
45
137,8%
249
439
-43,3%
Norwegia
42
48
-12,5%
191
195
-2,1%
Szwajcaria
65
61
6,6%
188
139
35,3%
Słowacja
19
22
-13,6%
182
56
225,0%
Węgry
122
78
56,4%
150
112
33,9%
Finlandia
41
20
105,0%
109
107
1,9%
Portugalia
13
11
18,2%
101
101
0,0%
Irlandia
17
20
-15,0%
92
53
73,6%
Luksemburg
18
11
63,6%
85
74
14,9%
Dania
23
15
53,3%
80
100
-20,0%
Szwecja
12
43
-72,1%
75
177
-57,6%
Litwa
26
7
271,4%
69
57
21,1%
Słowenia
23
20
15,0%
56
56
0,0%
Łotwa
14
30
-53,3%
53
49
8,2%
Grecja
14
4
250,0%
46
15
206,7%
Estonia
2
8
-75,0%
37
35
5,7%
Chorwacja
16
9
77,8%
35
26
34,6%
Islandia
9
6
50,0%
25
19
31,6%
RAZEM
3 196
2 673
19,6%
10 735
10 136
5,9%
ACEA
 
Region po regionie
W okresie styczeń-kwiecień „nowe”kraje Unii Europejskiej zanotowały także dodatni bilans w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. To łącznie 1640 szt. i wzrost na poziomie +9,3%. Świetnie rozpoczęły rok rynki nadbałtyckie oraz nasi południowy sąsiedzi –Czechy i Słowacja. W marcu dołączyła do nich Polska, a w kwietniu Węgry. Jedynie Rumunia jest na dużym „minusie”, co jest przeciwieństwem sytuacji z zeszłego roku, kiedy to ten kraj ciągnął cały region w górę. Po czterech miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (471 szt.) Czechy (338), Rumunia (249) i Słowacja (182). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas ani Bułgarii ani Cypru, która również pociągnęłyby w górę autobusowe rejestracje w tej części Europy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami i od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 37 nowych autobusów. Polska po czterech miesiącach br. zajmuje na europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję z dynamiką odpowiadającą średniej dla całej Europy (+5,7%). Za nami jest cała Skandynawia z Norwegią, Finlandią i Szwecją na czele, co akurat nie jest najlepszym prognostykiem dla naszego autobusowego eksportu. Najważniejsze jednak, że nasi zachodni sąsiedzi –Niemcy (i główny odbiorca produkowanych w naszym kraju autobusów) wykazują rosnącą dynamikę sprzedaży, co na pewno będzie miało pozytywne odzwierciedlenie w produkcyjnych wynikach.
 
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-kwiecień 2014 r.
Lp.
Kraj
01-04.
2014 r.
Udział w rynku (%)
1
Wielka Brytania
2 477
23,1%
2
Francja
1 768
16,5%
3
Niemcy
1 719
16,0%
4
Włochy
779
7,3%
5
Hiszpania
539
5,0%
6
Polska
471
4,4%
7
Czechy
338
3,1%
8
Belgia
267
2,5%
9
Holandia
261
2,4%
10
Rumunia
249
2,3%
11
Norwegia
191
1,8%
12
Szwajcaria
188
1,8%
13
Słowacja
182
1,7%
14
Węgry
150
1,4%
15
Finlandia
109
1,0%
16
Portugalia
101
0,9%
17
Irlandia
92
0,9%
18
Luksemburg
85
0,8%
19
Dania
80
0,7%
20
Szwecja
75
0,7%
21
Litwa
69
0,6%
22
Słowenia
56
0,5%
23
Łotwa
53
0,5%
24
Grecja
46
0,4%
25
Estonia
37
0,3%
26
Chorwacja
35
0,3%
37
Islandia
25
0,2%
38
RAZEM
10 735
100,0%
ACEA