Europejski rynek autobusowy w kwietniu (01-04.2014)
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. W ciągu 4 miesięcy br. rynek odnotował zdecydowany wzrost sprzedaży (+5,9%), co m.in. jest efektem wysokiego poziomu sprzedaży w lutym (+8,5%), marcu (+4,4%), a przede wszystkim w kwietniu (+19,6%). Łącznie w ciągu 4 miesięcy 2014 r. europejscy przewoźnicy zarejestrowali 10 735 szt. autobusów –czyli aż o 599 szt. więcej niż przed rokiem (+5,9%). Poziom ten pewnie byłby wyższy gdyby nie bardzo słaby styczeń, kiedy sprzedano 8,8% mniej autobusów niż rok wcześniej. To już jednak historia, a teraz mamy olbrzymie powody do zadowolenia. Kwiecień miesiącem autobusów! I co ważne wzrosty nastąpiły we wszystkich rejonach Unii.
Cały czas najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie „starej”Unii (EU15). W okresie styczeń –kwiecień br. było to łącznie 8 691 szt, co daje tym krajom udział na poziome 80% w łącznej liczbie rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 1 640 pojazdów (15,3%), a w krajach EFTA –404 szt. (4,7%) W „starych”krajach Unii Europejskiej słabo w tym roku wypadają takie kraje jak: Hiszpania (-3,4%), Szwecja (-57,6%) i Włochy (-9,4%). Reszta imponuje swoimi wynikami, a szczególnie Wielka Brytania. Po lekkim falstarcie na początku roku w tym kraju zrejestrowano już 2 477 autobusów –o 6,8% więcej niż przed rokiem. Dzięki temu Wielka Brytania jest aktualnie autobusowym liderem w Europie. Ponadto dobry rezultat ciągną w górę rozpędzone rynki Niemiec (+8,6%) i Francji (+4,4%). Dobrze też sytuacja wygląda w Austrii i Holandii. Powoli z bardzo dotkliwego, kryzysu podnosi się Grecja, gdzie zarejestrowano 46 pojazdów wobec 15 szt. w zeszłym roku. To wzrost o 206%, co najlepiej pokazuje jak skurczył się autobusowy rynek w tym kraju.
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-kwiecień 2014 r. –wg krajów:
Kraj
|
04.2014
|
04.2013
|
Zmiana [%]
|
01-04. 2014 r.
|
01-04. 2013 r.
|
Zmiana [%]
|
Wielka Brytania
|
800
|
553
|
44,7%
|
2 477
|
2 320
|
6,8%
|
Francja
|
407
|
442
|
-7,9%
|
1 768
|
1 694
|
4,4%
|
Niemcy
|
528
|
507
|
4,1%
|
1 719
|
1 583
|
8,6%
|
Włochy
|
141
|
206
|
-31,6%
|
779
|
860
|
-9,4%
|
Hiszpania
|
166
|
126
|
31,7%
|
539
|
558
|
-3,4%
|
Polska
|
174
|
106
|
64,2%
|
471
|
399
|
18,0%
|
Czechy
|
63
|
71
|
-11,3%
|
338
|
272
|
24,3%
|
Belgia
|
63
|
66
|
-4,5%
|
267
|
236
|
13,1%
|
Holandia
|
138
|
68
|
102,9%
|
261
|
247
|
5,7%
|
Rumunia
|
107
|
45
|
137,8%
|
249
|
439
|
-43,3%
|
Norwegia
|
42
|
48
|
-12,5%
|
191
|
195
|
-2,1%
|
Szwajcaria
|
65
|
61
|
6,6%
|
188
|
139
|
35,3%
|
Słowacja
|
19
|
22
|
-13,6%
|
182
|
56
|
225,0%
|
Węgry
|
122
|
78
|
56,4%
|
150
|
112
|
33,9%
|
Finlandia
|
41
|
20
|
105,0%
|
109
|
107
|
1,9%
|
Portugalia
|
13
|
11
|
18,2%
|
101
|
101
|
0,0%
|
Irlandia
|
17
|
20
|
-15,0%
|
92
|
53
|
73,6%
|
Luksemburg
|
18
|
11
|
63,6%
|
85
|
74
|
14,9%
|
Dania
|
23
|
15
|
53,3%
|
80
|
100
|
-20,0%
|
Szwecja
|
12
|
43
|
-72,1%
|
75
|
177
|
-57,6%
|
Litwa
|
26
|
7
|
271,4%
|
69
|
57
|
21,1%
|
Słowenia
|
23
|
20
|
15,0%
|
56
|
56
|
0,0%
|
Łotwa
|
14
|
30
|
-53,3%
|
53
|
49
|
8,2%
|
Grecja
|
14
|
4
|
250,0%
|
46
|
15
|
206,7%
|
Estonia
|
2
|
8
|
-75,0%
|
37
|
35
|
5,7%
|
Chorwacja
|
16
|
9
|
77,8%
|
35
|
26
|
34,6%
|
Islandia
|
9
|
6
|
50,0%
|
25
|
19
|
31,6%
|
RAZEM
|
3 196
|
2 673
|
19,6%
|
10 735
|
10 136
|
5,9%
|
ACEA
Region po regionie
W okresie styczeń-kwiecień „nowe”kraje Unii Europejskiej zanotowały także dodatni bilans w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. To łącznie 1640 szt. i wzrost na poziomie +9,3%. Świetnie rozpoczęły rok rynki nadbałtyckie oraz nasi południowy sąsiedzi –Czechy i Słowacja. W marcu dołączyła do nich Polska, a w kwietniu Węgry. Jedynie Rumunia jest na dużym „minusie”, co jest przeciwieństwem sytuacji z zeszłego roku, kiedy to ten kraj ciągnął cały region w górę. Po czterech miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (471 szt.) Czechy (338), Rumunia (249) i Słowacja (182). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas ani Bułgarii ani Cypru, która również pociągnęłyby w górę autobusowe rejestracje w tej części Europy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami i od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 37 nowych autobusów. Polska po czterech miesiącach br. zajmuje na europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję z dynamiką odpowiadającą średniej dla całej Europy (+5,7%). Za nami jest cała Skandynawia z Norwegią, Finlandią i Szwecją na czele, co akurat nie jest najlepszym prognostykiem dla naszego autobusowego eksportu. Najważniejsze jednak, że nasi zachodni sąsiedzi –Niemcy (i główny odbiorca produkowanych w naszym kraju autobusów) wykazują rosnącą dynamikę sprzedaży, co na pewno będzie miało pozytywne odzwierciedlenie w produkcyjnych wynikach.
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-kwiecień 2014 r.
Lp.
|
Kraj
|
01-04.
2014 r.
|
Udział w rynku (%)
|
1
|
Wielka Brytania
|
2 477
|
23,1%
|
2
|
Francja
|
1 768
|
16,5%
|
3
|
Niemcy
|
1 719
|
16,0%
|
4
|
Włochy
|
779
|
7,3%
|
5
|
Hiszpania
|
539
|
5,0%
|
6
|
Polska
|
471
|
4,4%
|
7
|
Czechy
|
338
|
3,1%
|
8
|
Belgia
|
267
|
2,5%
|
9
|
Holandia
|
261
|
2,4%
|
10
|
Rumunia
|
249
|
2,3%
|
11
|
Norwegia
|
191
|
1,8%
|
12
|
Szwajcaria
|
188
|
1,8%
|
13
|
Słowacja
|
182
|
1,7%
|
14
|
Węgry
|
150
|
1,4%
|
15
|
Finlandia
|
109
|
1,0%
|
16
|
Portugalia
|
101
|
0,9%
|
17
|
Irlandia
|
92
|
0,9%
|
18
|
Luksemburg
|
85
|
0,8%
|
19
|
Dania
|
80
|
0,7%
|
20
|
Szwecja
|
75
|
0,7%
|
21
|
Litwa
|
69
|
0,6%
|
22
|
Słowenia
|
56
|
0,5%
|
23
|
Łotwa
|
53
|
0,5%
|
24
|
Grecja
|
46
|
0,4%
|
25
|
Estonia
|
37
|
0,3%
|
26
|
Chorwacja
|
35
|
0,3%
|
37
|
Islandia
|
25
|
0,2%
|
38
|
RAZEM
|
10 735
|
100,0%
|
ACEA