Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu pięciu pierwszych miesięcy br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 598 nowych autobusów, w tym tylko dwa o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t. Osiągnięty wynik jest lepszy od zeszłorocznego poziomu (+134 szt. /+28,9%) i oznacza długo oczekiwany wzrost sprzedaży. Przez cały pierwszy kwartał tegoroczna sprzedaż plasowała się na podobnym poziomie jak w 2013 r. i dopiero w kwietniu tegoroczny poziom rejestracji zaczął wypracowywać widoczną przewagę. Porównując dane miesiąc do miesiąca to w kwietniu wolumen całego rynku wzrósł o 62,6%, natomiast w maju aż o 100%. To najlepsze wyniki odnotowane w tym okresie na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Skąd taki wzrost? Przede wszystkich dzięki możliwości rejestracji pojazdów z silnikami spełniającymi jeszcze normę Euro V oraz dofinansowaniu pojazdów klasy MINI przez PFRON. Przypomnijmy, że od 1 stycznia obowiązuje w Unii Europejskiej przy pierwszej rejestracji pojazdów wyższy standard emisji spalin Euro VI. Dzięki dopuszczeniu w ramach końcowej partii produkcji przyznawanym zgodnie z prawem unijnym przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju na podstawie ubiegłorocznej sprzedaży, określone partie autobusów mogą być jeszcze sprzedawane z silnikami starszego typu. Nowe jednostki mimo, że są bardziej skomplikowane technologiczne i droższe, stopniowo zyskują przewagę. W ciągu pięciu miesięcy br. 62,34% rejestrowanych w naszym kraju nowych autobusów było z 2014 roku produkcji. Zakładamy, że spełniają już one normę Euro VI. Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii, to standard Euro VI największą popularnością cieszy się w segmencie MINI (68%), natomiast najmniejszą –wśród pojazdów międzymiastowych (34%) i miejskich (23%). Aktualnie najbardziej ekologiczne autobusy można zobaczyć na ulicach Białegostoku, Krakowa, Jeleniej Góry, Elbląga i Gdyni.
Podsumowując: osiągnięty wzrost rejestracji w kwietniu i w maju cieszy, ale w dalszej perspektywie może okazać się niewystarczający, aby autobusowy rynek osiągnął pozytywny bilans na koniec roku. Tylko w grudniu 2013 r. zrejestrowano 323 szt. pojazdy, podczas gdy tegoroczna miesięczna średnia wynosi 120 szt.
Dynamiczny jak MINI
Segment minibusów sukcesywnie zwiększa swój udział w autobusowym rynku i po pięciu miesiącach br. zdecydowanie wyprzedził zarówno pojazdy turystyczne, jak i miejskie. Tego typu autobusy są najchętniej kupowane przez polskich przewoźników. W kwietniu br. zakupili oni 61 szt. minibusów wobec 41 szt. w analogicznym okresie 2013 r., natomiast w maju ta proporcja wyniosła 55 szt. do 32 szt. To pokazuje jak doskonała koniunktura panuje w tym segmencie, którą z jednej strony napędzają ostatnie zakupy minibusów z normą Euro V, zaś z drugiej dofinansowanie PFRON do zakupów pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Łącznie w tym roku zarejestrowano 210 autobusów klasy MINI (+45,9%) i to w zdecydowanej większości marki Mercedes-Benz (183 szt.). Zapewniło to niemieckiemu producentowi udział w tym strategicznym dla całego rynku segmencie na poziomie aż 87% (!). Daleko za liderem są marki Renault, Iveco i VW. Patrząc na ten wynik przez pryzmat firm zabudowujących pojazdy, to na pierwszy miejscu jest aktualnie Mercus (37), a następnie CMS-Auto (35) i Auto-Cuby (29). Najwięcej pojazdów klasy MINI do tej pory zarejestrowano w Wejherowie (26) oraz w Warszawie (17) i Krakowie (16).
Turystyczne inwestycje w sezon
Zwiększoną liczbę rejestracji autobusów z normą Euro VI odnotowaliśmy również w segmencie pojazdów turystycznych. W ramach intensywnych, przedsezonowych inwestycji osiągnął on wysoką dynamikę sprzedaży i w ciągu pięciu miesięcy 2014 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie aż 148 autokarów, czyli o 44 szt. więcej niż przed rokiem (+42,3%). Uzyskany wynik to efekt przede wszystkim rejestracji autobusów turystycznych marki Mercedes-Benz przez dwóch przewoźników turystycznych z Warszawy, którzy odebrali jedne z ostatnich autokarów zgodnych jeszcze z normą Euro V. Ponadto w lutym zarejestrowano 15 dwupokładowych autokarów Van Hool TDX27 Astromega dla polskiej sieci międzymiastowych połączeń ekspresowych, które także spełniają wcześniejszy standard emisji spalin. Z kolei w kwietniu i w maju br. poziom sprzedaży autokarów wzmocniły pojazdy już z normą Euro VI. To przede wszystkim inwestycje krakowskich przewoźników (głównie w pojazdy marki MAN), a także opolskiej platformy przewozów międzynarodowych, która tradycyjnie kupuje autokary Setra. Przedsezonowe zakupy odnotowały także marki Irizar, Scania, VDL i Volvo. Flotowe przygotowania przed tegorocznymi wakacjami –z normą Euro V w tle –zapewniły segmentowi autobusów turystycznych jeden z najlepszych rezultatów w historii. Przygotowania do letniego sezonu osiągają swój kulminacyjny moment i kolejnej fali rejestracji autokarów spodziewamy się jeszcze w czerwcu. Aktualnie zdecydowanym liderem w tej kategorii jest marka Mercedes-Benz, która odnotowała wysoki, 47-procentowy udział w rynku. Lidera goni cały peleton marek: Setra (19), VDL (17), MAN (15) i Van Hool (15).
Miejskie nad kreską
W kwietniu i maju segment autobusów miejskich w końcu przystąpił do ofensywy i przekroczył zeszłoroczny niski wynik sprzedaży w analogicznych miesiącach. W ciągu pięciu miesięcy br. zarejestrowano łącznie 185 szt. tego typu pojazdów wobec 169 szt. w zeszłym roku.. Segment wyszedł na solidny plus (9,5%), co przede wszystkim jest efektem realizacji dostaw pojazdów spełniających jeszcze normę Euro V. W maju najwięcej tego typu pojazdów odebrały takie miasta jak: Kłodzko, Rzeszów, Świdnica, Głogów i Grudziądz. Równolegle odnotowaliśmy kolejne rejestracje autobusów miejskich zgodnych z Euro VI, które zostały zakupione przez przewoźników operujących w Elblągu czy Jeleniej Górze. Po pięciu miesiącach br. pierwsze miejsce w miejskim segmencie zajmuje cały czas Solaris (77) z udziałem 41,6% w tym rynku. Wiceliderem – głównie dzięki realizacji zamówienia na 47 szt. autobusów przegubowych dla MZA Warszawa –jest Solbus. Zarejestrowano łącznie 50 autobusów tej marki. Stawkę najważniejszych miejskich graczy zamyka czeski SOR (29), który w tym roku notuje rekordową sprzedaż dla prywatnych firm rozpoczynających obsługę miejskich linii.
Międzymiastowe na lekkim minusie
Kategoria autobusów międzymiastowych odnotowała po pięciu miesiącach br. niższy wynik niż przed rokiem. W okresie styczeń-maj zarejestrowano łącznie 41 szt. tego typu pojazdów (-5szt./-10,9%). Ten segment rynku bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. W tym roku czekamy na realizację większych kontraktów na zakup autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejnych zamówień ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Wraz ze wzrostem sprzedaży zmienia się również struktura tego segmentu. Notujemy tutaj coraz więcej rejestracji bardziej komfortowych autokarów –do tej pory obecnych w zasadzie wyłącznie w segmencie turystycznym. Kolejny ważny trend to wzrastająca liczba autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi. Tego typu pojazdy sprzedaje w naszym kraju tylko firma SOR, która jednocześnie została liderem w tej kategorii. Czeski producent sprzedał tutaj łącznie 13 pojazdów, głównie do przedsiębiorstw operujących na południu Polski. Równo z nimjest Autosan (13), który w maju wygrał bardzo ważny kontrakt dla KGHM Polska Miedź na zakup 27 autobusów. Jego realizacja rozłożona jest na lata 2014-2015 może w znaczący sposób wpłynąć na pozycję sanockiej spółki na liście rankingowej. Stawkę najważniejszych międzymiastowych graczy zamykają marki Mercedes-Benz (10) i Iveco(3).
Lista rankingowa marek
Po pięciu miesiącach 2014 r. autobusowym liderem w Polsce jest cały czas Mercedes-Benz. W tym okresie krajowi przewoźnicy zarejestrowali 271 pojazdów tej marki, co przełożyło się na jej udział w rynku na poziomie 45,3% (+1pkt proc. w porównaniu z wynikiem po kwietniu br.) Ten doskonały rezultat Mercedes-Benz zawdzięcza przede wszystkim kategorii MINI, gdzie w tym roku zarejestrowano już 183 szt. pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy (o 73 szt. więcej niż przed rokiem). To z kolei przełożyło się na 87-procentowy udział w tym segmencie i jednocześnie zagwarantowało niemieckiej marce po raz kolejny prymat w całym autobusowym rynku. Na ten sukces zapracowały także polskie firmy nadwoziowe, które przede wszystkim dokonują konwersji modelu Sprinter. Łącznie była to liczba aż 145 szt. Ponadto Mercedes-Benz sprzedał na polskim rynku jeszcze 88 autobusów o DMC powyżej 8t (w ramach spółki EvoBus Polska), które w zdecydowanej większości reprezentowały kategorię pojazdów turystycznych. Wracając do generalnej klasyfikacji to wiceliderem polskiego rynku autobusów została firma Solaris Bus &Coach z wynikiem 77 szt. Po pięciu miesiącach br. udział rynkowy polskiego producenta wynosi blisko 13% ( o -1pkt. proc. mniej niż po kwietniu). Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Solbus (51) z udziałem niemal 9% (-2pkt. proc. w porównaniu z notowanym po kwietniu), a na czwartym miejscu uplasował się czeski SOR (42), który zwiększył swoje udziały w rynku do 7% (+1pkt. proc niż po czterech Miesiącach br.) Stawkę najważniejszych autobusowych graczy w tym roku zamykają marki: MAN, Iveco, Setra, Autosan, VDL i Van Hool.