Europejski rynek autobusowy w I kwartale 2014 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. W ciągu I kwartału br. rynek odnotował nieznaczny wzrost sprzedaży (+1%), co m.in. jest efektem wysokiego poziomu sprzedaży w lutym (+8,5%) i w marcu (+4,4%). Łącznie w ciągu trzech miesięcy 2014 r. europejscy przewoźnicy zarejestrowali 7538 szt. autobusów –czyli o 73 szt. więcej niż przed rokiem (+1%). Poziom ten pewnie byłby wyższy gdyby nie bardzo słaby styczeń, kiedy zarejestrowano o 8,8% mniej autobusów niż rok wcześniej.
Cały czas najwięcej pojazdów jest rejestrowanych w Europie Zachodniej (EU15). Po I kwartale br. było to łącznie 6178 szt, co daje tym krajom udział na poziome 82% w łącznej liczby europejskich rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 1072 pojazdów (14,2%), a w krajach EFTA –288 szt. (3,8%) W „starych”krajach Unii Europejskiej słabo w tym roku wypadają takie kraje jak: Hiszpania (-13,7%), Holandia (-31,3%), Szwecja (-53%) i Rumunia (-64%). Z kolei Wielka Brytania, która jest aktualnym liderem w liczbie autobusowych rejestracji w Europie (1677 szt.) także osiągnęła niższy wynik niż rok temu (-5,1%). Z drugiej strony, europejski wynik ciągną w górę rozpędzone rynki Francji (+8,7%) i Niemiec (+10,7%). Stabilnie wygląda również sytuacja we Włoszech, który to kraj, mimo lekkiego spadku sprzedaży, jest nadal czwartym najważniejszym autobusowym rynkiem w Europie. Powoli z bardzo dotkliwego, kryzysu podnosi się Grecja, gdzie zarejestrowano 32 pojazdów wobec 11 szt. w zeszłym roku. Zawsze to jakiś, postęp…
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-marzec 2014 r. –wg krajów:
Kraj
|
03.2014
|
03.2013
|
Zmiana [%]
|
01-03. 2014r.
|
01-03. 2013r.
|
Zmiana [%]
|
Austria
|
66
|
38
|
73,7%
|
160
|
87
|
83,9%
|
Belgia
|
79
|
46
|
71,7%
|
204
|
170
|
20,0%
|
Bułgaria
|
–
|
–
|
–
|
–
|
–
|
–
|
Chorwacja
|
8
|
15
|
-46,7%
|
19
|
17
|
11,8%
|
Cypr
|
–
|
–
|
–
|
–
|
–
|
–
|
Czechy
|
76
|
67
|
13,4%
|
275
|
201
|
36,8%
|
Dania
|
38
|
30
|
26,7%
|
57
|
85
|
-32,9%
|
Estonia
|
7
|
22
|
-68,2%
|
35
|
27
|
29,6%
|
Finlandia
|
16
|
30
|
-46,7%
|
68
|
87
|
-21,8%
|
Francja
|
453
|
452
|
0,2%
|
1 361
|
1 252
|
8,7%
|
Grecja
|
4
|
1
|
300,0%
|
32
|
11
|
190,9%
|
Hiszpania
|
120
|
129
|
-7,0%
|
373
|
432
|
-13,7%
|
Holandia
|
66
|
91
|
-27,5%
|
123
|
179
|
-31,3%
|
Irlandia
|
30
|
10
|
200,0%
|
76
|
35
|
117,1%
|
Islandia
|
5
|
6
|
-16,7%
|
16
|
13
|
23,1%
|
Litwa
|
9
|
35
|
-74,3%
|
43
|
50
|
-14,0%
|
Luksemburg
|
10
|
5
|
100,0%
|
67
|
63
|
6,3%
|
Łotwa
|
7
|
6
|
16,7%
|
39
|
19
|
105,3%
|
Niemcy
|
434
|
377
|
15,1%
|
1 191
|
1 076
|
10,7%
|
Norwegia
|
81
|
51
|
58,8%
|
149
|
147
|
1,4%
|
Polska
|
164
|
165
|
-0,6%
|
296
|
293
|
1,0%
|
Portugalia
|
26
|
25
|
4,0%
|
88
|
90
|
-2,2%
|
Rumunia
|
58
|
25
|
132,0%
|
142
|
394
|
-64,0%
|
Słowacja
|
72
|
4
|
1700,0%
|
163
|
34
|
379,4%
|
Słowenia
|
17
|
26
|
-34,6%
|
33
|
36
|
-8,3%
|
Szwajcaria
|
37
|
37
|
0,0%
|
123
|
78
|
57,7%
|
Szwecja
|
20
|
30
|
-33,3%
|
63
|
134
|
-53,0%
|
Węgry
|
6
|
11
|
-45,5%
|
27
|
34
|
-20,6%
|
Wielka Brytania
|
947
|
953
|
-0,6%
|
1 677
|
1 767
|
-5,1%
|
Włochy
|
192
|
210
|
-8,6%
|
638
|
654
|
-2,4%
|
RAZEM
|
3 048
|
2 897
|
5,2%
|
7 538
|
7 465
|
1,0%
|
ACEA
Region po regionie
Jak już wspomnieliśmy nowe kraje Unii Europejskiej zanotowały ujemny bilans w porównaniu do I kwartału zeszłego roku. Z jednej strony mamy niski w tym roku poziom rejestracji na rumuńskim rynku (w przeciwieństwie do zeszłego roku, kiedy to ten kraj ciągnął cały region w górę), zaś z drugiej strony świetnie rozpoczęły rok rynki nadbałtyckie oraz nasi południowy sąsiedzi –Czechy i Słowacja. Ostatecznie cała nasza „trzynastka”osiągnęła autobusowy wynik na poziomie 1072 szt. , co oznacza nieznacznie gorszy rezultat niż w zeszłym roku (-3%). Optymistycznym znakiem jest to, że ujemny bilans jest sukcesywnie niwelowany –dla porównania w lutym ta różnica wynosiła aż -11%. Po trzech miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (296 szt.) Czechy (275), Słowacja (163) i Rumunia (142). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas ani Bułgarii ani Cypru, która również podciągnęłyby w górę autobusowe rejestracje w tej części Europy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami i w ciągu I kwartału br. nad Adriatykiem zarejestrowano 19 nowych autobusów. Polska po trzech miesiącach br. zajmuje na europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję z dynamiką odpowiadającą średniej dla całej Europy (+1%). Za nami jest cała Skandynawia z Norwegia, Finlandią i Szwecja na czele, co akurat nie jest najlepszym prognostykiem dla naszego autobusowego eksportu.
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-marzec 2014 r.
Lp.
|
Kraj
|
01-03.
2014 r.
|
Udział w rynku (%)
|
1
|
Wielka Brytania
|
1 677
|
22,2%
|
2
|
Francja
|
1 361
|
18,1%
|
3
|
Niemcy
|
1 191
|
15,8%
|
4
|
Włochy
|
638
|
8,5%
|
5
|
Hiszpania
|
373
|
4,9%
|
6
|
Polska
|
296
|
3,9%
|
7
|
Czechy
|
275
|
3,6%
|
8
|
Belgia
|
204
|
2,7%
|
9
|
Słowacja
|
163
|
2,2%
|
10
|
Austria
|
160
|
2,1%
|
11
|
Norwegia
|
149
|
2,0%
|
12
|
Rumunia
|
142
|
1,9%
|
13
|
Holandia
|
123
|
1,6%
|
14
|
Szwajcaria
|
123
|
1,6%
|
15
|
Portugalia
|
88
|
1,2%
|
16
|
Irlandia
|
76
|
1,0%
|
17
|
Finlandia
|
68
|
0,9%
|
18
|
Luksemburg
|
67
|
0,9%
|
19
|
Szwecja
|
63
|
0,8%
|
20
|
Dania
|
57
|
0,8%
|
21
|
Litwa
|
43
|
0,6%
|
22
|
Łotwa
|
39
|
0,5%
|
23
|
Estonia
|
35
|
0,5%
|
24
|
Słowenia
|
33
|
0,4%
|
25
|
Grecja
|
32
|
0,4%
|
26
|
Węgry
|
27
|
0,4%
|
37
|
Chorwacja
|
19
|
0,3%
|
38
|
Islandia
|
16
|
0,2%
|
|
RAZEM
|
7538
|
100,0%
|
ACEA