MZK Stargard Szczeciński stawia na MAN-a
infobus
16.05.2014 21:48
MZK Stargard Szczeciński stawia na MAN-a
W pierwszej połowie września br. do Stargardu Szczecińskiego trafią cztery fabrycznie nowe autobusy MAN Lion’s City z silnikami Euro 6. Dodatkowo pod koniec sierpnia przewoźnik odbierze dwa używane przegubowe pojazdy MAN Lion’s City G, które przyjadą ze Skandynawii. Wszystkie pojazdy zostaną nabyte w formie leasingu operacyjnego. Co ciekawe, mimo, iż przeprowadzono oddzielne postępowania przetargowe na wyłonienie firm, które sfinansują zamówienie, oba postępowania wygrała ta sama firma –MLeasing Sp. z o.o. z Warszawy. Leasing operacyjny będzie trwał 5 lat, a po tym okresie autobusy zostaną przez MZK wykupione za 5% wartości. W sumie MZK Stargard Szczeciński wzbogaci się w tym roku o 6 nowych autobusów. Jest to znaczna odnowa floty firmy. Nowe egzemplarze będą m.in. posiadać klimatyzację stanowiska pracy kierowcy, monitory LCD do wyświetlania trasy, głosowe zapowiedzi przystanków. Będą także przystosowane do montażu automatów biletowych (MZK póki co nie stosuje tego rozwiązania, ale rozważa montaż tych urządzeń w przyszłości). Nowością będzie wyposażenie pojazdów w dodatkowe tablice dla osób niedowidzących. W układzie napędowym zostaną zastosowane silniki MAN D20 Euro 6, współpracujące ze automatycznymi skrzyniami biegów Voith DIVA.6. Dodatkowo dwa egzemplarze będą posiadały urządzenia do liczenia pasażerów. -„Chcemy je wykorzystywać do pomiarów frekwencji pasażerów na naszych liniach”–mówi Marek Jarmoluk, dyrektor Działu Technicznego przewoźnika. Autobusy zostaną wyprodukowane w polskich zakładach MAN-a w Sadach. Nowe pojazdy zastąpią najstarsze wysokopodłogowe autobusy typu Jelcz 120M. Z kolei używane przegubowce przyjadą z Göteborga. Są to stosunkowo młode pojazdy, z rocznika 2008, w wersji 3-drzwiowej z układem drzwi 2-2-2-0 (taki był wymóg Zamawiającego). Będą to podobne pojazdy do eksploatowanych obecnie przez SPA Klonowica ze Szczecina. To całkowicie niskopodłogowe pojazdy przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, rodziców z małymi dziećmi, czy osób starszych. Posiadają klimatyzację miejsca kierowcy. Dodajmy, iż MZK w Stargardzie Szczecińskim posiada już w swojej flocie dwa przegubowe „lwy”, które zostały zakupione jako fabrycznie nowe w 2009 roku.
Miejski Zakład Komunikacji w Stargardzie Szczecińskim jest zakładem budżetowym. Eksploatuje 34 autobusy na 22 liniach dziennych i 1 linii nocnej. Firma posiada w swojej flocie rodzynki, do których należy jedyna w Polsce przegubowa Scania L94UA Hess City, czy 6 egzemplarzy Scanii L94UB Hess City. Poniżej przedstawiamy strukturę taboru firmy:
Model autobusu
|
Rok produkcji
|
Rok zakupu
|
Liczba sztuk
|
Jelcz 120M
|
1994
|
1994
|
1
|
Jelcz 120M
|
1996
|
1996
|
1
|
Jelcz 120M
|
1997
|
1997
|
2
|
Jelcz 120M
|
1998
|
1998
|
6
|
MAN NL202
|
1994
|
2006
|
1
|
MAN NL222
|
2000
|
2000
|
2
|
MAN NL222
|
2002
|
2002
|
1
|
MAN NL223
|
2002
|
2002
|
1
|
MAN NL223
|
1999
|
2009
|
2
|
MAN NL283
|
2001
|
2012
|
1
|
MAN NG272
|
1991
|
2005
|
1
|
MAN NG272
|
1993
|
2006
|
3
|
MAN NG313 Lion’s City G
|
2009
|
2009
|
2
|
MAN NM223
|
2001
|
2012
|
1
|
Scania L94UA Hess City
|
2002
|
2004
|
1
|
Scania L94UB Hess City
|
2002
|
2004
|
6
|
Scania CN270UB 4×2 EB
|
2008
|
2008
|
2
|
Razem
|
|
|
34
|
Średnia wieku
|
|
|
14,3
|