Polski rynek używanych autobusów 01-04.2014
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu czterech miesięcy br. zostały zarejestrowanych 1270 pojazdów, czyli o 118 szt. więcej niż rok temu (+10,2%). Zdecydowaną większość stanowiły pojazdy o DMC powyżej 3,5 t. Osiągnięte wyniki potwierdzają dobrą kondycję rynku używanych autobusów. Od początku roku notujemy tutaj systematyczny wzrost liczby rejestrowanych pojazdów. Także w kwietniu sprowadzono do Polski więcej autobusów niż rok wcześniej (392 szt. +32 szt.) W efekcie liczba zaimportowanych pojazdów przewyższa prawie 3-krotnie rynek fabrycznie nowych. Wśród sprowadzanych używanych autobusów zdecydowanie największą popularnością cieszą się pojazdy turystyczne, których zarejestrowano ponad 3 razy więcej niż nowych! Jeszcze wyraźniej ta dysproporcja widoczna jest w segmencie międzymiastowym, gdzie polscy przewoźnicy zaimportowali ponad 10 razy więcej autokarów niż kupili fabrycznie nowych. W segmencie MINI przewaga jest dwukrotna, z kolei w miejskim to nowe konstrukcje są górą (zaledwie jednak o 14 szt.). Generalnie w okresie styczeń-kwiecień 2014 r. zarejestrowano 1270 używanych pojazdów wobec 472 nowych. Taka struktura sprzedaży daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych autobusów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż ok. 5000 szt. rocznie, podczas gdy zeszłoroczny poziom rejestracji nowych autobusów wyniósł 1389 szt. Lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3423 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.
Wśród importowanych autobusów zdecydowanie dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (35% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro 3. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki 2005-2009 z normą Euro 4 (ponad 25%), a trzecią –roczniki z lat 1996-1999 z normą Euro 2 (25%). Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został wyprodukowany w 1987 r. (Mercedes-Benz O 303), a najmłodsze w 2013 r. (to m.in. elektryczne modele Rampini Ale dla MPK Kraków, Isuzu Visigo czy SOR LC12).
Segment po segmencie
Analiza pierwszych rejestracji używanych autobusów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– pojazdy turystyczne 431 szt., czyli o 39 szt. więcej niż przed rokiem (+9,9%);
– pojazdy międzymiastowe –345 szt., czyli o 3 szt. więcej niż przed rokiem (+0,9%);
– pojazdy MINI –310 szt., czyli o 56 szt. więcej niż przed rokiem (+22,0%);
– pojazdy miejskie –138 szt., czyli o 36 szt. więcej niż przed rokiem (+35,3%);
– pojazdy szkolne –3 szt., a przed rokiem było ich łącznie 7 szt.
Lista rankingowa marek
Tegoroczne wyniki potwierdzają, że marka Mercedes-Benz jest liderem autobusowego rynku w Polsce i to zarówno wśród pojazdów fabrycznie nowych, jak i używanych sprowadzanych do naszego kraju. W pierwszych czterech miesiącach 2014 r. zarejestrowano 370 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (29% udział w rynku), z czego znaczna część była reprezentowała przez kategorię MINI –176 szt., gdzie marka ma 58% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci w segmencie MINI –Iveco i Volkswagen są cały czas daleko z tyłu, zajmując odpowiednio 16% i 10% udział w rynku. Podobnie pierwsze miejsce –ale już bez tak dużej przewagi –Mercedes-Benz zajmuje w kategorii turystycznej i miejskiej. W pierwszej z nich dominują takie modele jak: Tourismo czy Tourino, zaś w drugiej: egzemplarze typu O405N czy nowsze Citaro. Z kolei w segmencie pojazdów międzymiastowych Mercedes-Benz jest wiceliderem, a największą popularnością cieszą się tutaj pojazdy typu: O407, O408, Conecto czy Integro.
W ogólnej klasyfikacji kolejne miejsce na podium ma także popularna w Polsce niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z Mercedes-Benz) z wynikiem 161 egz. Legendarny producent autokarów zajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (82 szt.) oraz drugie w kategorii pojazdów turystycznych (64 szt.). Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to międzymiastowy model S 315 UL oraz turystyczne S 415 GT-HD i S 415 HD.
Trzecie miejsce w rankingu autobusów używanych z rezultatem 152 szt. zajmuje Renault. Francuska marka ma stałe grono wiernych klientów w Polsce i jak pokazują statystyki rośnie ono w siłę. Głównym powodem tej popularności jest program wymiany taboru subsydiowany przez francuski rząd, który w ten sposób pozbywa się ze swojego terenu „weteranów szos”. Dzięki temu pierwotny autobusowy rynek we Francji poszedł mocno w górę w tym roku (+8%), a my mamy zwiększony import używanych pojazdów i to w dość zaawansowanym wieku. Najczęściej sprowadzane autobusy tej marki pochodzą z lat 1994 -1999. Takim stażem może „pochwalić”się 64% pojazdów Renault, które zostały zarejestrowane w Polsce w tym roku. Francuska marka zajmuje trzecie miejsce zarówno w segmencie autobusów międzymiastowych (66 szt.) z modelami SFR112/Iliade czy Tracer R332A, jak i turystycznych (53 szt.) Marka obecna jest także w segmencie MINI (24), głównie z modelem Master.
Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbuje dogonić Iveco (106), które osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie MINI, jak i …miejskim. Tylko w kwietniu br. sprowadzono do Polski 8 egzemplarzy niskopodłogowego modelu Citelis. Tuż za Iveco znajduje się MAN (105), który w tym roku zdecydowanie poprawił swoje wyniki wśród autobusów turystycznych.