Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jonckheere wozi polskich kolarzy

infobus
29.04.2014 11:12
VDL Jonckheere, zbudowany na specjalne zamówienie grupy kolarskiej to jeden z najbardziej komfortowych i zaawansowanych technologicznie autobusów wykorzystywanych przez kolarzy nie tylko w Polsce, ale i Europie. Podróżujący nim zawodnicy ActiveJet Team mogą się już pochwalić znaczącymi sukcesami o randze międzynarodowej.
VDL Jonckheere JSD-122 w barwach grupy kolarskiej ActiveJet Team;fot. P. Dobroslawski VDL Jonckheere JSD-122 w barwach grupy kolarskiej ActiveJet Team;fot. P. Dobroslawski VDL Jonckheere JSD-122 w barwach grupy kolarskiej ActiveJet Team;fot. P. Dobroslawski VDL Jonckheere JSD-122 w barwach grupy kolarskiej ActiveJet Team;fot. P. Dobroslawski
Autobus VDL SB4000/Jonckheere JSD-122, zakupiony przez firmę Action na potrzeby grupy kolarskiej ActiveJet Team, pod względem wyposażenia i technologii w niczym nie odbiega od pojazdów stosowanych przez grupy kolarskie znane z Tour de France czy Giro d’Italia. Jak mówi Piotr Małaszko, Kierownik Działu Transportu Action S.A.: Autobus VDL SB4000 Jonckheere został zbudowany na specjalne zamówienie holenderskiej grupy kolarskiej w czerwcu 2011 roku. W 2013 roku zakończyła ona jednak uczestnictwo w wyścigach szosowych i postanowiła autobus sprzedać. Wówczas dwuletni pojazd miał przebieg 150 tys. km i został przez nas zakupiony. Nowy pojazd tego typu kosztuje zwykle ponad 400 tysięcy Euro.
Już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z autobusem o specjalistycznym przeznaczeniu. Oprócz reklam na nadwoziu wskazują na niego automatycznie rozsuwane rolety umieszczone nad szybami po prawej stronie autobusu. Mają one długość 12 metrów (autobus ma 12,2 m długości) i są podzielone na dwie części. Potrafią się one rozsunąć na odległość 3,5 metra od boku autobusu. Pod roletami mogą się schronić kolarze zarówno w gorące, słoneczne jak i w deszczowe. Kolejnym nietypowym elementem jest zamontowanie w prawej szybie bocznej, na wysokości tylnej osi, 46-calowego telewizora LCD, który, dzięki zamontowaniu dvd oraz głośników zewnętrznych, może np. pokazywać filmy promocyjne lub stacje telewizyjne (TV SAT i DVBT)
VDL Jonckheere JSD-122 w barwach grupy kolarskiej ActiveJet Team;fot. P. DobroslawskiVDL Jonckheere JSD-122 w barwach grupy kolarskiej ActiveJet Team;fot. P. DobroslawskiVDL Jonckheere JSD-122 w barwach grupy kolarskiej ActiveJet Team;fot. P. DobroslawskiVDL Jonckheere JSD-122 w barwach grupy kolarskiej ActiveJet Team;fot. P. Dobroslawski
VDL Jonckheere JSD-122 w barwach grupy kolarskiej ActiveJet Team;fot. P. DobroslawskiVDL Jonckheere JSD-122 w barwach grupy kolarskiej ActiveJet Team;fot. P. DobroslawskiVDL Jonckheere JSD-122 w barwach grupy kolarskiej ActiveJet Team;fot. P. DobroslawskiVDL Jonckheere JSD-122 w barwach grupy kolarskiej ActiveJet Team;fot. P. Dobroslawski
Do napędu autobusu kolarskiego VDL wykorzystano znany 12,9-litrowy silnik DAF MX340 o mocy 340 kW/462 KM (2300 Nm), który współpracuje ze skrzynią automatyczną ZF AS-Tronic. Pojazd jest wyposażony m.in. w zwalniacz i tempomat oraz posiada dopuszczenie na podróż z prędkością do 100 km/h. W luku bagażowym z prawej strony autobusu mieści się 9 rowerów gotowych do jazdy (w wyścigach startuje zazwyczaj do dziewięciu kolarzy). Tam też, oprócz podstawowych narzędzi znajdziemy m.in. kompresor do pompowania kół. Rowery zapasowe zamontowane są na samochodzie technicznym, który zawsze wyrusza na trasy wyścigów wraz z autobusem. Jednak to nie bagażnik jest najciekawszą częścią autobusu a jego wnętrze.

Autobus jest całkowicie samowystarczalny. Kolarski VDL może przewozić 12-osób plus dwóch kierowców. Do dyspozycji pasażerów jest 12 skórzanych foteli hiszpańskiej firmy Fainsa, stoliki oraz dwie ustawione tyłem do okien, również skórzane, kanapy do odpraw. Autobus wyposażono w klimatyzację, urządzenie grzewczo-chłodnicze Thermoking oraz Wi-fi. Nie zabrakło tu również telewizji satelitarnej, którą możemy oglądać we wnętrzu na jednym z sześciu telewizorów (plus wspomniany siódmy prezentacyjny umieszczony w bocznej szybie). Przy wszystkich fotelach mamy do dyspozycji gniazdka 230 V, które znajdziemy również w części łazienkowej w szafkach kolarzy. Umożliwia im to np. ładowanie telefonów komórkowych. Aby sprostać tak dużemu zapotrzebowaniu na prąd w komorze z lewej strony autobusu zamontowano agregat prądotwórczy John Deere o mocy 3 kW. Jego 3-cylindrowy silnik ma pojemność aż 3-litrów.

Tuż za ostatnimi fotelami w kabinie zaaranżowano część kuchenną. Na jej wyposażeniu znajdziemy m.in. zamrażarkę, lodówkę, zlewozmywak, płytę grzewczą, piekarnik i ekspres do kawy. Końcowe cztery metry autobusu zajmuje część łazienkowa, w której znajdziemy szafki dla kolarzy, rozkładany stół do masażu, umywalki, trzy prysznice oraz toaletę. Woda dostępna w prysznicu jest cały czas ciepła, dzięki dwóm bojlerom o pojemności 240-litrów każdy. Oprócz nich zamontowano w autobusie zbiornik na wodę o pojemności 600 litrów oraz zbiornik na brudną wodę o takiej samej pojemności.

W tym roku autobus VDL przewoził już kolarzy Activejet Team, startujących w wyścigach UCI, m.in. na zawody w Hiszpanii i Niemczech, w tym na Majorkę. W lutym 2014 zawodnik tego zespołu – David Muntaner – zdobył tytuł mistrza świata na torze w Kolumbii. W kwietniu zawodnicy uczestniczyli w rozpoczęciu sezonu kolarskiego w Polsce, w Międzynarodowym Kryterium w Dzierżoniowie, a następnie w 'Śleżańskim Mnichu’, czyli tradycyjnym rozpoczęciu sezonu w Sobótce. Niedawno autobus przewoził kolarzy np. na wyścigi w niemieckiej Kolonii. A to dopiero początek planowanych tegorocznych startów zespołu ActiveJet.
Firma Action zakłada, że grupa kolarska ActiveJet będzie użytkować autobus VDL Jonckheere przez pięć kolejnych sezonów.

Nie pozostaje nam nic innego jak życzyć szerokiej drogi i dalszych sukcesów!