Polski rynek używanych autobusów (01-03.2014)
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W I kwartale br. zostały zarejestrowane 878 pojazdy, czyli o 86 szt. więcej niż rok temu (+10,9%). Zdecydowaną większość stanowiły pojazdy o DMC powyżej 3,5 t. To kontynuacja dobrej sytuacji w tej części rynku używanych autobusów, na którym od początku roku utrzymywał się systematyczny wzrost liczby rejestracji. Odnotowany poziom oznacza, że liczba zaimportowanych pojazdów przewyższa prawie 3-krotnie rynek fabrycznie nowych. Wśród sprowadzanych używanych autobusów zdecydowanie największą popularnością cieszą się autobusy turystyczne, których zarejestrowano ponad 3 razy więcej niż nowych! Jeszcze wyraźniej ta dysproporcja widoczna jest w segmencie międzymiastowym, gdzie polscy przewoźnicy zakupili ponad 13 razy więcej używanych autokarów niż fabrycznie nowych. W segmencie MINI przewaga jest dwukrotna, a w miejskim używane konstrukcje mają już tylko nieznaczną przewagę nad nowymi. Generalnie w okresie styczeń-marzec 2014 r. zarejestrowano 878 używanych pojazdów wobec 298 nowych. Taka struktura sprzedaży daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych autobusów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymienianych na nowe. To daje potencjalną sprzedaż ok. 5000 szt. rocznie, podczas gdy zeszłoroczny poziom rejestracji nowych autobusów wyniósł 1389 szt. Lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3423 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski. Wśród importowanych autobusów zdecydowanie dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (35% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro 3. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki z lat 1999-1996 z normą Euro 2 (27%), a trzecią –roczniki 2005-2009 z normą Euro 4 (24%). Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został wyprodukowany w 1987 r. (Mercedes-Benz O 303), a najmłodsze w 2013 r. (to m.in. Mercedes-Benz Tourismo L, Scania Touring HD i SOR C12).
Segment po segmencie
Analiza pierwszych rejestracji używanych autobusów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– pojazdy turystyczne 286 szt., czyli o 35 szt. więcej niż przed rokiem (+13,9%);
– pojazdy międzymiastowe –250 szt., czyli o 17 szt. więcej niż przed rokiem (+7,3%);
– pojazdy MINI –216 szt., czyli o 36 szt. więcej niż przed rokiem (+20%);
– pojazdy miejskie –97 szt., czyli o 16 szt. więcej niż przed rokiem (+19,8%);
– pojazdy szkolne –w tym roku autobusów w tej wersji jeszcze nie sprowadzono, a przed rokiem było to 6 szt.
Lista rankingowa marek
Wyniki z I kwartału br. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz jest liderem autobusowego rynku w Polsce i to zarówno wśród pojazdów fabrycznie nowych, jak i używanych sprowadzanych do naszego kraju. W pierwszych trzech miesiącach 2014 r. zarejestrowano 276 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (31% udział w rynku), z czego znaczna część była reprezentowana przez kategorię MINI (130 szt.), w której marka ma 60% udziału. To efekt wciąż dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci w tym segmencie, Iveco i Volkswagen, są cały czas daleko z tyłu, zajmując odpowiednio 17% i 10% udziału w rynku. Również pierwsze miejsce, ale bez tak dużej przewagi, Mercedes zajmuje w segmencie turystycznym, ze sprzedażą głównie takich autokarów jak Tourismo czy Tourino, i miejskim , w którym polscy klienci sprowadzają głównie niskopodłogowe modele O405N czy nowsze Citaro. W kategorii pojazdów międzymiastowych, gdzie najlepiej sprzedają się takie pojazdy tej marki jak O407, O408, Conecto czy Integro, Mercedes jest wiceliderem.
W ogólnej klasyfikacji kolejne miejsce na podium ma także popularna w Polsce niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z Mercedes-Benz) z wynikiem 113 egz. Legendarny producent autokarów zajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (60 szt.) oraz drugie w kategorii pojazdów turystycznych (42 szt.). Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to międzymiastowy model S 315 UL oraz turystyczne S 415 GT-HD i S 415 HD.
Trzecie miejsce w rankingu autobusów używanych z rezultatem równo 100 szt. zajmuje Renault. Francuska marka ma stałe grono wiernych klientów w Polsce i, jak pokazują statystyki, rośnie ono w siłę. Głównym powodem tej popularności jest program wymiany taboru subsydiowany przez francuski rząd, który w ten sposób pozbywa się ze swojego terenu „weteranów szos”. Dzięki temu pierwotny autobusowy rynek we Francji poszedł mocno w górę w tym roku (+8%), a my mamy zwiększony import używanych pojazdów i to w dość zaawansowanym wieku. Najczęściej sprowadzane autobusy tej marki pochodzą z lat 1994 -1999. Takim stażem może „pochwalić”się 74% pojazdów Renault, które zostały zarejestrowane w Polsce w I kwartale br.. Francuska marka zajmuje trzecie miejsce wśród autobusów międzymiastowych (50 szt.) z modelami FR1 i Iliade czy Tracer. Na czwartym miejscu Renault jest w kategorii pojazdów turystycznych (32 szt.) i MINI (14). Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbuje dogonić MAN (70), który najsilniej jest obecny w segmencie autobusów miejskich (29) tuż za Mercedesem.