Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Daimler Buses odbudowuje swoją pozycję

infobus
14.03.2014 15:15
Pełny wyzwań rok 2013
Koncern Daimler Buses zakończył rok 2012 pesymistycznie, ze stratą na poziomie 221 mln €. W obliczu spadkowego trendu wprowadzono wielowymiarowe środki zaradcze, wdrażane przez cały 2013 rok. Udało się go zakończyć zgodnie z planami finansowymi, powracając do rentowności. Autobusowy oddział Daimler AG odnotował w 2013 roku 124 mln €zysku. Sprzedaż wzrosła o 5% do 33,7 tys. pojazdów i podwozi (32,1 w 2012), a przychody wzrosły o 4% do 4,1 mld €(3,9 mld €w 2012). Widząc skuteczność wdrożonych rozwiązań, Damiler Buses przewiduje dalszy znaczący wzrost sprzedaży i łagodny wzrost dochodów w roku 2014.
 
Pomyślny rok dla Daimler Buses: Hartmut Schick, dyrektor Daimler Buses, na dorocznej konferencji prasowej w muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
„Nasze wysiłki opłaciły się”, komentuje Hartmut Schick, dyrektor Daimler Buses. „Osiągnęliśmy punkt zwrotny, będący dowodem skuteczności rodzaju działania, do jakiego zdolny jest cały zespół Daimler Buses. Chcemy kontunować ten pomyślny rozwój w 2014 roku, zyskując dalszy wzrost”.
 
Jednym z czynników umożliwiających odwrócenie spadkowego trendu Daimler Buses była systematyczna kontynuacja programu wzrostu i efektywności GLOBE 2013. Koncern w pełni zrealizował program do końca minionego roku, jednak wiele z podjętych środków wywiera wpływ w dalszej perspektywie czasowej. GLOBE 2013 to program opierający się na systematycznym dalszym rozwoju europejskiej sieci produkcyjnej, redukcji zbędnych kosztów i optymalizacji niezbędnych wydatków. Wzrost sprzedaży na kluczowych i nowych rynkach wspierano nowymi strategiami sprzedaży i restrukturyzacją systemu zarządzania, a poprawa warunków obsługi posprzedażowej przyniosła rekordowe zyski w przeliczeniu na jeden pojazd.
 
Mercedes-Benz Citaro LE
Wzrost udziału rynkowego w Europie był możliwy dzięki pełnej dostępności spełniających restrykcyjne normy Euro VI autobusów Mercedes-Benz i Setra. Liczący 30,8% udział w zachodnioeuropejskim rynku jest najwyższy w historii Daimler Buses. Szczególnie widoczne było to na rynku niemieckim, gdzie duży popyt na autobusy Mercedes-Benz, w tym częściowo na nową generację Citaro, umożliwił zwiększenie sprzedaży o 20% do poziomu 2,4 tys pojazdów i podwozi. Połowa wszystkich autobusów sprzedanych w zeszłym roku w Niemczech była wyprodukowana przez Daimler Buses.
Istotnym wyzwaniem w 2013 roku było przystosowanie całej europejskiej oferty Daimler Buses do norm emisji spalin Euro VI. Udało się to osiągnąć dzięki łącznie sześciu premierom nowych produktów –od minibusa Mercedes-Benz Sprinter po wysokopokładowy autokar turystyczny. Daimler Buses ustanowił także nowe standardy w segmencie luksusowych autokarów turystycznych, prezentując najnowszą Setrę TopClass 500. Dodatkowo Setra ComfortClass 500 zdobyła tytuł Coach of the Year 2014.
Setra TopClass S 516 HDH
 
Pomimo znacznie bardziej konkurencyjnego rynku, także w Turcji Daimler Buses osiągnął dobre wyniki. Sprzedaż osiągnęła poziom 1,2 tys. pojazdów i podwozi (o sto więcej niż w 2012 roku). Zwiększył się także ruch na rynku Ameryki Łacińskiej (bez Meksyku) po okresowym zastoju wynikającym z wprowadzenia w 2012 roku restrykcyjnych norm emisji Euro V. Sprzedaż podwozi Mercedes-Benz (podstawowy produkt oferowany w tym rejonie przez Daimler Buses) wzrósł o 7% do 19,1 tys. Z nieznacznie mniejszym udziałem rynkowym na poziomie 41,6% (42,7% w 2012 roku), Daimler Buses wciąż pozostaje liderem latynoamerykańskiego rynku autobusowego. Rozczarowujący okazał się popyt na rynku brazylijskim, na którym niestabilność jest silnie związana z sytuacją polityczną w kraju.
 
Obiecujący rok 2014
Środowisko ekonomiczne Daimler Buses w 2014 roku prawdopodobnie będzie naznaczone stopniową kontynuacją wzrostu, jednak przy uwzględnieniu ostrych wahań. Istotne będą wahania kursów walut w krajach takich, jak Turcja czy Argentyna. Pomimo tej niepewności, w ogólnym rozrachunku światowy rynek autobusowy powinien delikatnie się poszerzać. Rynek zachodnioeuropejski będzie również uczestniczył w tym trendzie.
 
Celem Daimler Buses jest uzyskanie znaczącego wzrostu sprzedaży produktów w 2014 roku i utrzymanie wiodącej pozycji na kluczowych rynkach w segmencie autobusów o DMC powyżej 8 ton przez oferowanie innowacyjnych nowych produktów wysokiej jakości. Daimler Buses liczy również na wzrost sprzedaży na brazylijskim rynku w związku z Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej i wprowadzeniem do oferty nowych produktów przeznaczonych dla segmentu autobusów szkolnych. Sprzedaż w Europie przewiduje się na stabilnym poziomie.
 
„Patrząc na to jak sprawy mają się dzisiaj, spodziewamy się osiągnąć nasze cele na ten rok”, twierdzi Schick. „Jesteśmy zadowoleni z obecnego poziomu napływających zamówień. Już teraz wiemy, że nasze fabryki będą wykorzystywać pełne moce produkcyjne w pierwszej połowie roku. Odnosi się to zarówno do produkcji autobusów miejskich, jak i turystycznych. To bardzo niezwykłe, bowiem ze względu na sposób działania mechanizmów rynkowych w naszej branży pierwsza połowa roku jest tradycyjnie ospała.”
 
Daimler Buses oczekuje także restrukturyzacji w obrębie sprzedaży pojazdów używanych, licząc na dodatkowe zyski z nowej marki BusStore. BusStore tworzy ogólnoeuropejską sieć sprzedaży używanych autobusów, wzmacniając udział Daimler Buses w biznesie używanych pojazdów. Klientom zaoferowany zostanie szeroki wybór używanych autobusów marek Mercedes-Benz, Setra i innych z jednego, dobrego źródła.
 
Czas na Indie
Daimler Buses podjął kolejne kroki na obiecującym indyjskim rynku. W celu efektywnego wykorzystania możliwości w Indiach, koncern rozpoczął budowę nowej fabryki autobusów w Ćennaj nad Oceanem Indyjskim. Kamień węgielny pod budowę fabryki położono na początku marca 2014. Fabryka ma mieć zdolność produkcyjną na poziomie 1500 pojazdów lub podwozi rocznie, z rezerwą na zwiększenie produkcji do poziomu 4000 sztuk. Daimler Buses zainwestuje w to około 50 mln €.
 
Oferta pojazdów wytwarzanych w Ćennaj obejmie głównie przedniosilnikowe autobusy BharatBenz, odpowiadające na specyficzne potrzeby masowego rynku autobusowego w Indiach. Pojazdy będą budowane ze specjalnie zaprojektowanym nadwoziem irlandzkiego Wrightbus, dlatego fabryka obejmie też zakład produkcyjny Wrightbus. W Ćennaj produkowane będą też tylnosilnikowe autobusy Mercedes-Benz na potrzeby segmentu wyższej klasy.
 
Indie są obecnie drugim największym na świecie rynkiem sprzedaży autobusów po Chinach. Pomimo trudnych i specyficznych warunków rynkowych, sprzedaż autobusów o DMC powyżej 8 ton osiągnęła w 2013 roku poziom niemal 40 tysięcy pojazdów. To prawie dwukrotnie więcej niż w całej Zachodniej Europie. Uwzględniając przewidywany wzrost populacji w kraju, eksperci spodziewają się ciągłego rosnącego zapotrzebowania na rozwiązania transportowe. Oczy największych autobusowych graczy nie bez powodu kierują się zatem na Indie.