Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek nowych autobusów: 01-02.2014

infobus
13.03.2014 20:57

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu dwóch pierwszych miesięcy br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 133 nowe autobusy, w tym tylko jeden o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t. To wynik nieznacznie lepszy (+5 szt. / +3,9%) niż przed rokiem, co oznacza, że po rekordowym grudniu (z wynikiem 323 rejestracji) wracamy do poziomu obserwowanego na początku 2013 r. Przypomnijmy, że oscylował on znacznie poniżej analogicznych wyników z lat 2011 i 2012. W tej sytuacji zapowiada się powtórka zeszłorocznej dynamiki sprzedaży, kiedy po bardzo słabym początku rynek dopiero w połowie roku zaczął odnotowywać coraz lepsze wyniki, aby klasycznym, grudniowym rzutem na metę osiągnąć pozytywny bilans na poziomie +8,6%. Tak prawdopodobnie będzie wyglądała krzywa autobusowych rejestracji także i w tym roku, ale są pewne różnice. W 2013 r. czynnikiem napędzającym koniunkturę na rynku była wchodząca z dniem 1 stycznia 2014 r. norma Euro VI, która w znacznej mierze spowodowała grudniową kumulację rejestracji. W tym roku nadal będą sprzedawane autobusy z normą Euro V w ramach końcowej partii produkcji zaakceptowanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Nie będą to już więc rekordowe ilości, ale stosunkowo płaska fala, która będzie nam towarzyszyła przez prawie cały rok. Dodatkowym czynnikiem, który w tym roku może wywołać zwiększony popyt na autobusy –przede wszystkim miejskie –są listopadowe wybory samorządowe. Co cztery lata samorządowe spółki komunikacyjne wykorzystują ten moment, aby pokazać mieszkańcom swój nowy tabor. Zapewne w tym roku będzie podobnie. Nie przewidujemy skoku liczby rejestracji, gdyż za moment ruszają unijne projekty dofinansowujące zakup niskoemisyjnego taboru w komunikacji miejskiej, jednak krzywa sprzedaży powinna być stosunkowo wysoko na przełomie września i października.

Polski rynek autobusów w Polsce: 01-02.2014 Polski rynek autobusów w Polsce: 01-02.2014
Potencjalni sprzymierzeńcy
Czy biorąc więc pod uwagę ostatnie zakupy z normą Euro V i samorządowe wybory mamy szanse na koniec roku uzyskać podobny wynik jak w 2013 r., kiedy zarejestrowano łącznie 1389 autobusów? Będzie to niezwykle trudne zadanie. Zakładając, że poziom sprzedaży pojazdów MINI, międzymiastowych i turystycznych będzie na podobnym poziomie jak w 2013 r. (czyli łącznie ok. 800 szt.) to ostateczny rezultat będzie zależał od strategicznej dla polskiego rynku kategorii –autobusów miejskich, które jak na razie są znacznie poniżej zeszłorocznego poziomu (-43 szt. / -58,1%). Jeżeli jednak wszystkie ogłoszone na początku roku samorządowe przetargi na zakup nowego taboru (m.in. przez Wrocław, Jastrzębie-Zdrój, Radom, Kraków) zostaną zrealizowane w tym roku (wraz z opcjami dodatkowymi) to jest szansa na powtórzenie dobrego wyniku z zeszłego roku. Tym bardziej, że w 2014 r. samorządowe zakupy wydatnie wspomogą również prywatni operatorzy, wzmacniający swoje floty do obsługi pakietów linii m.in. w Krakowie, Bydgoszczy, Elblągu, Będzinie, Żarach czy Lublinie. Pamiętajmy także, że MZA Warszawa już rozpoczęły odbiór 47 szt. autobusów przegubowych, zakontraktowanych pod koniec 2013 r. Kolejnym, potencjalny sprzymierzeńcem dobrego, wyniku w tym roku może być także program Gazela, którego zadaniem jest dofinansowanie zakupu ekologicznego taboru. W połowie zeszłego roku do NFOŚiGW wpłynęła imponująca liczba wniosków, obejmujących zakup 362 hybrydowych autobusów miejskich. Ich łączna wartość to 643,6 mln PLN, a kwota przeznaczona na ich dofinansowanie to zaledwie 80 mln PLN. Jeżeli rozstrzygnięcie konkursu nastąpiłoby w I połowie br. to moglibyśmy spodziewać się w IV kwartale dodatkowego wzrostu rejestracji o ok. 40-50 autobusów. Jak na razie jednak Fundusz zachowuje milczenie w spawie ewentualnych rozstrzygnięć.
Polski rynek autobusów w Polsce: 01-02.2014Polski rynek autobusów w Polsce: 01-02.2014 –udział poszczególnych segmentów funkcjonalnych w rynkuPolski rynek autobusów w Polsce: 01-02.2014 –udział poszczególnych segmentów funkcjonalnych w rynku 
Lista rankingowa marek
Analizując sytuację w poszczególnych segmentach funkcjonalnych warto zwrócić uwagę, że okresie styczeń-luty najbardziej stabilnie prezentuje się kategoria MINI, gdzie odnotowaliśmy wzrost poziomu rejestracji o 7 szt. w porównaniu z sytuacją sprzed roku +4 szt.). Oprócz zakupów realizowanych przez prywatnych przewoźników, sprzedaż w tym segmencie cały czas wydatnie wspomaga PFRON przyznając gminom dofinansowanie na zakup pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Cześć z nich obejmuje dostawy pojazdów jeszcze z normą Euro V. Łącznie od stycznia br. zarejestrowano 48 minibusów –w zdecydowanej większości marki Mercedes-Benz (43 szt.) Patrząc na ten wynik przez pryzmat firm zabudowujących pojazdy to na pierwszy miejscu jest aktualnie firma MERCUS (11), a za nią AUTO-CUBY(10) i CMS AUTO (6). Najwięcej autobusów klasy MINI do tej pory zarejestrowano w powiecie wejherowskim (12) oraz w Krakowie i Warszawie (po 4 szt.)
Z kolei w segmencie miejskim w ciągu dwóch miesięcy br. zarejestrowano łącznie 31 autobusów, czyli o 43 szt. mniej niż przed rokiem (-58,1%). Odnotowany spadek to efekt kumulacji rejestracji pojazdów w grudniu, kiedy obowiązywała jeszcze norma Euro V. Przy tak małym wolumenie nietrudno o zmianę na liście rankingowej. Aktualnie nieoczekiwanym liderem w tej kategorii została czeska firma SOR (15 szt.), która zrealizowała dostawy swoich niskowejściowych pojazdów dla prywatnych firm rozpoczynających obsługę miejskich linii w takich miastach jak Elbląg czy Żary. Tuż za nią jest Solbus, który przekazał do MZA Warszawa pierwszą partię 10 autobusów przegubowych Solcity 18.
Natomiast coraz lepsza sytuacja panuje także wśród autobusów międzymiastowych. W styczniu-lutym br. zarejestrowano tutaj 12 pojazdów, czyli o 5 szt. więcej niż przed rokiem (+71,4%). Wraz ze wzrostem sprzedaży w tej kategorii zmienia się również jej struktura. Notujemy coraz więcej rejestracji bardziej komfortowych autokarów –do tej pory obecnych w zasadzie wyłącznie w segmencie turystycznym. I ten właśnie trend widać wyraźnie w styczniu, kiedy w segmencie międzymiastowym zarejestrowano aż 5 szt. autobusów Mercedes-Benz Tourismo. Tym samym niemiecka marka została liderem w tej kategorii.
Segmentem, który osiągnął na początku br. największy wzrost rejestracji jest kategoria autobusów turystycznych. W pierwszych dwóch miesiącach roku polscy przewoźnicy zakupili aż 42 autokary, czyli o 36 szt. więcej niż przed rokiem (+600%). Tak dobry wynik to efekt rejestracji autobusów turystycznych marki Mercedes-Benz przez dwóch przewoźników turystycznych z rejonu Warszawy, którzy odebrali jedne z ostatnich partii autokarów zgodnych jeszcze z normą Euro V. Ponadto w lutym zarejestrowano 15 dwupokładowych autokarów Van Hool TDX27 Astromega dla polskiej sieci międzymiastowych połączeń ekspresowych. To razem zapewniło segmentowi autobusów turystycznych jeden z najlepszych początków roku w historii.