Gratka dla wielbicieli zabytkowych autobusów
Retro Classics Show 2014 odbędzie się w dniach 13-16 marca w Stuttgarcie. Te wyjątkowe organizowane corocznie targi pojazdów zabytkowych cieszą się coraz większą popularnością, zarówno wśród zwiedzających, jak i kolekcjonerów. W zeszłym roku targi odwiedziło 76 tysięcy gości, o 20% więcej niż w 2012 roku, a liczba wystawców wyniosła niemal 1300. Na targach można zobaczyć zabytkowe pojazdy z różnych epok, detale wyposażenia, modele pojazdów, zabawki, profesjonaliści mogą wymienić doświadczenia i zdobyć kontakty z firmami zajmującymi się restauracją starych samochodów i dystrybucją unikalnych części zamiennych.
W pełni przygotowana do targów Retro Classics Show jest już Setra. Zwiedzającym zaprezentuje cztery pieczołowicie odrestaurowane zabytkowe autobusy, z których aż trzy będą należały do rodziny S8. To właśnie od tej nowatorskiej, zaprezentowanej w 1950 roku tylnosilnikowej samonośnej konstrukcji pochodzi nazwa marki Setra (Selbst Tragend, samonośny). Setra S8 na początku lat 50. zadziwiała nie tylko przełomowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, ale także wyjątkowym komfortem. W latach 1951-1958 wyprodukowano łącznie 468 sztuk modelu S8.
Pierwsza z wystawianych Setr S8 została wyprodukowana w 1951 roku i ma numer podwozia 50001. Sprzedano ją przewoźnikowi turystycznemu Kroiss z Rosenheim. Po 14 latach powróciła do fabryki w Ulm, przyłączając się do przyfabrycznej kolekcji zabytkowych autobusów. Druga Setra S8 również pochodzi z tej kolekcji. Wyprodukowano ją w 1954 roku i służyła firmie Cebu z Hanoweru. Wyremontowano ją w latach 80. Trzecia Setra S8 została wypożyczona od bawarskiego przewoźnika Berr z Rosenheim. Wyprodukowano ją w 1953 roku, jest wyposażona w 35 wygodnych skórzanych czerwonych foteli. Nosi nazwę „Walser”, nawiązującą do alemańskiego ludu Walserów, który osiadł w średniowieczu wzdłuż Alp na terenie dzisiejszych Włoch, Szwajcarii i Niemiec.
Czwartym eksponatem, uzupełniającym kolekcję wyjątkowych Setr S8, będzie zabudowany przez Kässbohrer autobus Mercedes-Benz O3500 z częściowo przeszklonym dachem. Wyprodukowany w 1951 roku miał być punktem zwrotnym w historii Setry –podobno to właśnie ten model przekonał Otto Kässbohrera do rozwinięcia seryjnej produkcji własnych integralnych autobusów. Miało to umożliwić fabryce z Ulm uniezależnienie od dostawców podwozi. Rok 1951 uznaje się za narodziny marki Setra.
|
Setra S8
|
Setra S8
|
Setra S8 „Walser”
|
Mercedes-Benz O3500
|
Kolekcja
|
Setra
|
Setra
|
Berr Rosenheim
|
Setra
|
Numer podwozia
|
50001
|
50544
|
|
00439/51
|
Rok produkcji
|
1951
|
1954
|
1953
|
1951
|
Liczba miejsc
|
29+2
|
29+1
|
35
|
29
|
Silnik
|
Rzędowy, 6-cylindrowy Henschel 512 DJ
|
Rzędowy, 6-cylindrowy Henschel 512 DJ
|
|
Rzędowy, 6-cylindrowy Daimler-Benz OM 321
|
Wysokość
|
3050 mm
|
2700 mm
|
2790 mm
|
2860 mm
|
Długość
|
9300 mm
|
9300 mm
|
9390 mm
|
8630 mm
|
Szerokość
|
2400 mm
|
2400 mm
|
2437 mm
|
2420 mm
|
Półtora miesiąca później, w dniach 24-27 kwietnia 2014 w Muzeum Samochodów i Techniki w Sinsheim odbędzie się 4. Europejski Zlot Zabytkowych Autobusów. Pomysł organizowania takich zlotów pochodzi od Reinera Mörcha z Sinsheim oraz doktora Konrada Auwärtera, dawnego szefa Neoplan, kolekcjonera starych autobusów. Organizowany co trzy lata zlot w muzeum w Sinsheim ma przybliżać publiczności historię tej branży motoryzacyjnej, a kolekcjonerom i wielbicielom oferuje platformę do spotkań, współpracy i wymiany doświadczeń. Na zlot ma przybyć aż 120 historycznych autobusów wszystkich głównych europejskich marek i rozmaitych typów – małych mikrobusów, dużych piętrusów, autobusów z przyczepami i przegubowców, błyszczących chromowanych autokarów z przeszklonymi dachami, a także największego autobusu na świecie. Pojazdy pochodzić będą głównie z Niemiec, Szwajcarii, Austrii, Holandii, Belgii i Szwecji, ale kolekcję uzupełnią też z pewnością dobrze znane w NRD węgierskie Ikarusy. Na poszczególne dni zlotu zaplanowano mnóstwo atrakcji, nie tylko w obrębie Muzeum Samochodów i Techniki w Sinsheim, ale także w położonym w pobliskim Speyer Muzeum Techniki, gdzie oczywiście dojechać będzie można jednym z zabytkowych autobusów.