Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Solaris w drodze po kolejny rekord

infobus
17.02.2014 19:40
O doskonałym, zeszłym roku dla marki Solaris i ambitnych planach na najbliższą przyszłość –w tym o wprowadzaniu nowej generacji Urbino, poszerzeniu palety silników o jednostkę LNG oraz o rekordowych zamówieniach na trolejbusy –rozmawialiśmy z Dariuszem Michalakiem, Wiceprezesem Zarządu firmy Solaris:
InfoBus.pl: Jak ocenia Pan zeszły roku pod kątem osiągniętych wyników?
Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu spółki Solaris Bus &Coach S.A.: To był dla nas dobry rok, który z jednej strony pozwolił nam zarówno odnotować najlepszy w historii wynik produkcyjny, jak i stworzyć rekordowo „gruby”portfel zamówień, które będziemy realizować w tym roku. Łącznie w 2013 r. wyprodukowaliśmy 1302 autobusy oraz trolejbusy i pod tym kątem pobiliśmy nasz dotychczasowy rekord z 2011 r. Wówczas naszą fabrykę opuściło 1205 pojazdów. Teraz mamy wynik lepszy o 97 szt. To pozwala nam patrzeć w przyszłość z dużym optymizmem.
Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu spółki Solaris Bus &Coach S.A
InfoBus.pl: Czy to oznacza, że rok 2014 będzie jeszcze lepszy?
Dariusz Michalak: Po cichu na to liczymy. Liczba do tej pory zebranych zamówień jest na podobnym poziomie jak  w roku ubiegłym, Jest zatem szansa, że sprzedaż w roku 2014 będzie co najmniej zbliżona do wyniku uzyskanego w 2013r. . Wpływ na to będzie miała m.in. sytuacja na polskim rynku, który jest jednym ze strategicznych dla naszej produkcji. Będziemy mocno pracować nad utrzymaniem dotychczasowego, wysokiego udziału na krajowym rynku.
InfoBus.pl: Na pewno wpływ na krajowy sukces będą miały wyniki z eksploatacji autobusów spełniających normę Euro 6. Kiedy pierwsze tego typu pojazdy trafią do polskich przewoźników?
Dariusz Michalak: Pierwsze autobusy z silnikami Euro 6 –w wersji 12-metrowej –dostarczymy dla MPK Kraków. Pojawią się one we flocie przewoźnika już w I kwartale br. Będzie to jednocześnie zamknięcie podstawowego zamówienia przewoźnika na zakup 100 autobusów Solaris Urbino, które zostało rozłożone na lata 2011-2014. Jestem pewien, że ich eksploatacja będzie przebiegała bezproblemowo, podobnie jak pierwszych Urbino 12 z silnikami Euro 6, które od jesieni jeżdżą po niemieckich drogach.
InfoBus.pl: W tym roku Solarisa czeka wiele wyzwań. To m.in. wejście nowej generacji Urbino, zwiększone dostawy elektrobusów i trolejbusów czy zamknięcie produkcji Euro 5. Które z nich będzie najważniejsze?
Dariusz Michalak: Zdecydowanie premiera nowego Urbino. Dzięki niej nasze autobusy będą posiadały lżejszą konstrukcję, co pozytywnie odbije się na ich wynikach eksploatacyjnych. Oprócz nowej, dynamicznej stylistyki wprowadzimy również wiele rozwiązań, które są efektem wieloletniej współpracy z naszymi klientami i systematycznego zbierania od nich eksploatacyjnych uwag. Na razie nie chciałbym zbyt wiele mówić o szczegółach, gdyż chcemy zrobić wszystkim niespodziankę i przedstawić nowinki techniczne podczas wrześniowej premiery. Aktualnie nowa  generacja  przechodzi  intensywne testy, w tym także testy trwałościowe. Uzyskane w ten sposób dane pozwolą nam ostatecznie dopracować nowy produkt i ruszyć z jego sprzedażą praktycznie natychmiast po premierowym  pokazie u na targach IAA w Hanowerze. To oznacza, że produkcja nowego Urbino rozpocznie się na przełomie 2014 i 2015 roku.
InfoBus.pl: W tym roku Solaris planuje wyprodukować rekordową liczbę elektrobusów…
Dariusz Michalak: Zgadza się! . Od tego trendu nie ma już odwrotu i z każdym rokiem będziemy produkować coraz większą liczbę pojazdów bateryjnych. W zeszłym roku przekazaliśmy jeden egzemplarz Solaris Urbino 8,9 LE electric dla Stadtwerke Klagenfurt oraz opracowaliśmy kolejny, 12-metrowy elektrobus wspólnie z czeską Skodą. W 2014 r. rozpoczniemy dostawy autobusów ładowanych indukcyjnie dla Braunschweiger Verkehrs-AG, w tym 1 szt. Urbino 12 electric oraz 4 szt. Solaris Urbino 18 electric. Do Niemiec w pierwszej połowie br. pojadą jeszcze dwa autobusy bateryjne Solaris Urbino 12 zakupione przez Rheinbahn Düsseldorf z ładowaniem typu plug-in. Równolegle pierwszy nasz elektrobus pojedzie do Szwecji, a dokładniej do Vasteras, gdzie będzie eksploatowany egzemplarz Urbino 12 electric z ładowaniem typu plug-in. Co ciekawe, na życzenie klienta, ten pojazd będzie miał dodatkowe ogrzewanie zasilane CNG, co będzie wymagało od nas ulokowania na dachu gazowych butli. Pokazuje to, że nawet w zupełnie innowacyjnych produktach jesteśmy w stanie spełnić indywidualne życzenia klienta. I właśnie m.in. to elastyczne podejście Solarisa zaowocowało kolejnym kontraktem, który traktujemy bardzo prestiżowo. To zamówienie z firmy Hamburger Hochbahn –przewoźnika o największym doświadczeniu w Europie w zakresie eksploatacji wodorowych autobusów –na dostawę dwóch przegubowych pojazdów bateryjnych Urbino 18,75, które dodatkowo zostaną wyposażone w ogniwo paliwowe zasilane  wodorem. Będzie  ono podczas jazdy doładowywało  baterie i tym samym zwiększało  zasięg pojazdów. Przy tym projekcie będziemy współpracować z Vossloh Kiepe oraz kanadyjską firmą Ballard –największym na świecie producenta ogniw paliwowych. Ten skrótowy opis naszych zamówień na rok 2014 pokazuje, jakiej dynamiki nabrał europejski rynek autobusów elektrycznych i jak wiele rozmaitych technologii ładowania jest tutaj aktualnie testowanych przez przewoźników. W chwili kiedy rozmawiamy ogłoszony został także przetarg na dostawę 10 autobusów elektrycznych dla MZA Warszawa. Wkraczanie autobusów elektrycznych do komunikacji publicznej dzieje się zatem na naszych oczach.
InfoBus.pl: Te doświadczenie eksploatacyjne pojazdów elektrycznych ma zebrać właśnie startujący projekt ZEUS. Solaris także bierze w nim udział. W jakim mieście będą testowane Wasze elektrobusy?
Dariusz Michalak: W ramach 4-letniego unijnego programu badawczego ZEUS planujemy dostarczyć 4 autobusy Solaris z automatycznym systemem ładowania dachowego do Bonn, gdzie naszym partnerem w zakresie systemów napędowych i ładowania będzie firma Vossloh Kiepe. Równolegle –razem ze Skodą –weźmiemy udział także w projekcie realizowanym w Pilźnie, gdzie testowane będą dwa autobusy. Mam nadzieję, że dzięki temu przedsięwzięciu uda się zarówno odpowiedzieć na pytanie, jaki system ładowania jest najbardziej efektywny, jak i opracować jeden europejski standard w zakresie ładowania, co umożliwiłoby rynkowi autobusów elektrycznych na bardziej dynamiczny rozwój. To pierwszy tego typu projekt realizowany w Europie i jesteśmy dumni, że bierzemy w nim udział i to w tak szerokim zakresie.
InfoBus.pl: Podczas konferencji prasowej mówił Pan o możliwości wprowadzenia do Waszej oferty także autobusów napędzanych skroplonym gazem ziemnym. Czy to efekt pozytywnych doświadczeń zabranych przez Solbusa?
Dariusz Michalak: To przede wszystkim efekt ciągłego rozwijania naszej palety pojazdów gazowych, których aktualna gama składa się z trzech podstawowych modeli zasilanych CNG. Dołączenie do nich wersji LNG jest naturalnym rozwojem naszej  oferty w tym zakresie. Kolejny argument to zbliżające się otwarcie gazoportu w Świnoujściu, który potencjalnie może zaopatrywać nasz rynek w stosunkowo tani gaz ze Stanów Zjednoczonych. Biorąc pod uwagę te czynniki wykonaliśmy pierwsze prace koncepcyjne w zakresie zabudowy silnika LNG w naszych pojazdach i czekamy teraz na zamówienia ze strony naszych klientów.
InfoBus.pl: Czy podobnie wygląda sytuacja projektu gazowej hybrydy, która ma szansę na dofinansowanie z programu Gazela?
Dariusz Michalak: Rzeczywiście tutaj także czekamy na konkretne decyzje i to nie tylko ze strony samych przewoźników, ale głównie ze strony Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W najbliższym czasie ma on zadecydować o skali zakupów tego typu pojazdów. Jeżeli będzie ona tylko na opłacalnym poziomie na pewno będziemy zainteresowani tym projektem.
InfoBus.pl: W zeszłym roku fabrykę w Bolechowie opuściła pierwsza partia dość niezwykłych autobusów –było to 10 szt. Urbino 10,9 LE dla Szwajcarii. Czy polscy przewoźnicy mogą również zamówić tego typu pojazdy?
Dariusz Michalak: Oczywiście. To przedłużone, niskowejściowe modele Urbino 8,9 LE, które zostały specjalnie opracowane pod kątem warunków eksploatacyjnych panujących w Szwajcarii, gdzie autobusowe linie bardzo często przebiegają przez wąskie uliczki. Wówczas szerokość tych egzemplarzy na poziomie 2,4 m daje im zdecydowanie lepszą manewrowość niż wersji standardowych, a długość na poziomie 10,9 m pozwala zabrać stosunkowo dużą liczbę pasażerów.
InfoBus.pl: Zeszłym rok był także rekordowy dla Was w zakresie zagranicznej sprzedaży –walnie do tego wyniku przyczynił się także nowy kierunek na Waszej eksportowej mapie, czyli Izrael.
Dariusz Michalak: Rok 2013 był także rekordowy pod względem sprzedaży eksportowej, która wyniosła aż 1010 szt. Zupełnie nowym kierunkiem był Izrael. Przewoźnik z Nazaretu, firma United Bus Services, kupiła łącznie aż 116 autobusów miejskich Urbino i międzymiastowych InterUrbino. To efekt wieloletnich kontaktów z tamtejszym rynkiem, które m.in. po zmianie uregulowań prawnych zaowocowały konkretnymi zamówieniami. Jednak najwięcej autobusów w zeszłym roku wyeksportowaliśmy tradycyjnie do Niemiec –210 szt., które w tym roku mocno rywalizowały z Serbią, gdzie do Belgradu wysłaliśmy 200 przegubowych autobusów.
InfoBus.pl: W tym roku takim nowym eksportowym kierunkiem o dużym potencjale będzie Turcja…
Dariusz Michalak: Zgadza się. We wrześniu 2013 r. Solaris podpisał kontrakt na dostawę 100 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 dla firmy ESHOT w Izmirze. Jest to nasz pierwszy kontrakt na rynku tureckim, który z jednej strony dysponuje olbrzymim potencjałem, zaś z drugiej jest mocno przywiązany do swoich lokalnych producentów. Dokonaliśmy  tutaj pierwszego wyłomu w dotychczasowej praktyce i pierwsze autobusy już pojechały do Izmiru.
InfoBus.pl: Ten rok będzie także wyjątkowy pod katem produkcji trolejbusów. Już dawno nie realizowaliście aż tak dużych kontraktów. Skąd ta zmiana?
Dariusz Michalak: To efekt skumulowania się dostaw m.in. z rynku bułgarskiego i łotewskiego. W 2013 r. w Bułgarii Solaris we współpracy z czeską Skodą, zdobył zamówienie na dostawę 100 szt. Solarisów Trollino 12 dla Burgas oraz 50 szt. Trollino 18 dla Sofii. Te zamówienia są realizowane w ramach unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego i wszystkie dostawy muszą się zamknąć wraz z końcem bieżącego roku. Natomiast rekordowe zamówienie z Łotwy to efekt kontraktu, który będziemy realizowali wspólnie z czeską Skoda. Będzie to 125 szt. przegubowych trolejbusów Trollino 18, których dostawy przewidziane są na lata 2014-2018. Takie rozłożenie zamówień w czasie pozwoli nam w tym roku zintensyfikować działania w zakresie dostaw dla Bułgarii, aby w kolejnych latach sukcesywnie dostarczać trolejbusy dla Łotwy. Wysoki poziom pozyskanych zamówień autobusów „na szelkach”stawia Solarisa w gronie największych producentów trolejbusów w Europie i jednocześnie potwierdza nasze dotychczasowe dokonania w zakresie elektromobilności.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.