Na Busworld 2013 tradycyjnie swoją ofertę zaprezentował także łódzki producent siedzeń INTAP. Firma m.in. promowała swoje najnowsze fotele dla segmentu M2/M3 –rodzinę Novis, która w tym roku weszła do produkcji seryjnej. Novis to komfortowa propozycja do mikrobusów, a także do autobusów międzymiastowych i turystycznych kategorii MINI. Siedzenia mają regulację oparcia, dobrze wyprofilowany zagłówek, ergonomicznie ukształtowany podłokietnik, a także oferują szeroki wachlarz dodatkowego wyposażenia, jak: podnóżek, siatka na gazety czy boczny przesuw. Ich ważną zaletą jest możliwość wyboru przez klienta pięciu wykończeń (rozszyć) tapicerskich, które mają wpływ na komfort podróży i długowieczność obić. W opcji przewoźnicy mogą również zamówić zintegrowany, 3-punktowy pas bezpieczeństwa oraz system Isofix do mocowania fotelików dziecięcych. –„Novis to nasza najnowsza propozycja dla przewoźników, którzy poszukujących komfortowych foteli o szerokim wyborze dodatkowych opcji wyposażenia. To produkt Premium i okręt flagowy naszej oferty, który spełni wymagania nawet najbardziej wymagających klientów –mówi Marcin Tobik, wiceprezes spółki INTAP. –Przy projektowaniu nowej generacji siedzeń staraliśmy się także maksymalnie obniżyć ich wagę, co jak wiadomo jest aktualnie najważniejszym trendem w autobusowej branży. Konsekwencją tych działań jest zastosowanie przy ich produkcji maszyn sterowanych numerycznie, aby z jednej strony precyzyjnie tworzyć szkielet siedzenia, zaś z drugiej przyspieszyć cały proces produkcji. Cele te spełniają także nowoczesne narzędzia do termoformowania i okrawania plastikowych naddatków. To nasze inwestycje, aby maksymalnie odchudzić produkcję foteli i jednocześnie zapewnić im wysoką, powtarzalną jakość.”
Kompleksowa oferta
Aktualnie ofertę INTAP w zależności od przeznaczenia siedzeń możemy podzielić na 3 główne segmenty:
– autobusowe fotele serii Ekolider, Ergobus, Polo i najnowszej Novis;
– mikrobusowe fotele ( Ergobus M1, Kadet, Kapitan, Medis i najnowszy Taxi);
– fotele specjalne, które m.in. znajdują zastosowanie w karetkach (Ambis, Fan, Kapitan M1, Karetka M1, Medis, Sim i Zen).
Potwierdzeniem wysokiej pozycji łódzkiej firmy w segmencie M2/M3 była obecność foteli INTAP w aż siedmiu minibusach, które zostały pokazane na targach w Kortrijk. Najliczniej były reprezentowane w konstrukcjach Kapeny i Busprestige, a także w pojazdach AUTO-Cuby, Polster i słowackiej firmy Rosero. To zarazem też główni odbiorcy siedzeń INTAP-u. Do tej grupy w zakresie pojazdów M3 możemy także zaliczyć koncern Iveco Bus (m.in. w ramach projektu Proxys/Proway oraz w ramach pierwszego montażu Daily w Turynie) i czeski SOR (głównie do wersji lokalnych). Z kolei w koronnym producenta segmencie M2 fotele z Łodzi odbierają znani producenci nadwozi, jak AMZ-Kutno, CMS Auto czy litewski Altlas. –„Zauważamy, że coraz więcej klientów ponownie przekonuje się do naszych siedzeń i odchodzi od tak popularnych jeszcze kilka lat temu tureckich produktów. Wystarczy spojrzeć na listę wystawców targów w Kielcach, aby zauważyć, że te firmy w większości wycofały się z naszego rynku. To nas bardzo cieszy i jednocześnie pokazuje, że stajemy się coraz bardziej konkurencyjni i to przy spełnieniu wszystkich norm oraz wymogów homologacyjnych”–podkreśla Marcin Tobik. Powiedzeniem tych słów jest rosnąca produkcja INTAP-u, która aktualnie wynosi ok. 40 tys. foteli rocznie przy zatrudnieniu ok. 100 osób. Zdecydowana większość foteli firmy trafia na eksport (ok. 70%) –głównie do Skandynawii, Czech, Niemiec, Francji, Szwajcarii, na Litwę i Słowację, a także –co zaskakujące –na konkurencyjne rynki Turcji czy Chin. Na zakończenie warto wspomnieć, że INTAP skorzystał z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego, w którego ramach firma dofinansowała swoją targową aktywność, a także zakupiła skomputeryzowane stanowisko do badania wytrzymałości punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa. W tym aspekcie dodajmy, że łódzka firma produkuje liczne rozwiązania dedykowane do transportu osób niepełnosprawnych. To zarówno najazdy Freeway 2, jak i szeroki zestaw szybkozłączek do montażu foteli w szynie czy pasów do mocowania wózka. Tak szeroka oferta pozwala kompleksowo zapatrywać producentów minibusów, którzy są głównymi beneficjentami PEFRON w zakresie zakupu pojazdów dostoswanych do przewozu osób niepełnoprawnych w Polsce.