Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

900 części w modelu Setry

infobus
21.11.2013 19:29
Od nowego roku niezwykły model Setry S 415 GT-HD Final Edition wykonany w skali w skali 1:10 będzie atrakcją centrum przekazań autobusów Setra w Neu-Ulm. Zadania wykonania modelu podjął się Martin Siebert, mieszkaniec miejscowości Langenhagen pod Hanowerem. Dzięki zleceniu od firmy Setra na wykonanie wiernie odwzorowanego modelu samochodu S 415 GT-HD Final Edition Martin Siebert miał okazję odkryć nowy wymiar swojego hobby. We wrześniu 2012 roku, w czasie przeglądania projektu wersji Final Edition okazało się, że ze względu na wyrafinowanie konstrukcyjne pojazdu oraz bogactwo jego wyposażenia, zbudowanie modelu będzie dużo większym wyzwaniem, niż początkowo zakładał. Z tego powodu zdecydował się sięgnąć po pomoc innych specjalistów. Kierowanemu przez Martina Sieberta zespołowi stolarzy, malarzy, frezerów, grafików i specjalistów od nanoszenia folii dopracowanie modelu pojazdu zajęło sześć miesięcy i wymagało prawie 650 godzin pracy. Sam Martin Siebert był częstym gościem u pobliskiego przewoźnika, u którego znajdował się pełnowymiarowy pierwowzór modelu. Korzystał tam z możliwości przyjrzenia się dokładnie detalom wykończenia autokaru, w tym dachowi i klimatyzacji. Ukończony w maju 2013 roku imponujący model autokaru S 415 GT-HD Final Edition liczy 122 cm długości, 35 cm wysokości oraz 25 cm szerokości. Zbudowany z około 900 części i pomalowany na czarny kolor eksponat waży prawie 7 kg.
Model jest dokładną repliką egzemplarza Setra S 415 GT-HD zaprezentowanego w czasie targów Busworld w Kortrijk w 2011 rokuModel jest dokładną repliką egzemplarza Setra S 415 GT-HD zaprezentowanego w czasie targów Busworld w Kortrijk w 2011 roku
Prawdziwym popisem sztuki modelarskiej są siedzenia, do wykonania których użyto 440 elementów.  Każde siedzenie powstało jako odlew żywiczny, pomalowany ręcznie i pokryty nadrukiem foliowym. Model jest dokładną repliką egzemplarza zaprezentowanego w czasie targów Busworld w Kortrijk w 2011 roku. Naturalnie, w trakcie realizacji projektu nie obyło się bez wyzwań. -„Sam model także miał swoje «obszary problemowe»”–żartuje Martin Siebert, odnosząc się do tych elementów, których wykonanie okazało się najtrudniejsze.  Dotyczy to zwłaszcza szyby przedniej, której krzywizny odwzorowywano w skomplikowanym procesie termoformowania. W tym celu przygotowano specjalną hermetyczną drewnianą skrzynię z wbudowanym urządzeniem termoformującym. Pierwszym krokiem było podgrzanie przezroczystej plastikowej płytki, a następnie umieszczenie jej na przygotowanej wcześniej własnoręcznie matrycy wklęsłej.  Kształtowanie elementu odbyło się metodą głębokiego tłoczenia z wykorzystaniem siły ssącej odkurzacza.
To właśnie dbałość o szczegóły stanowi o wyjątkowości modelu Setra. Mapa miasta na wyświetlaczu deski rozdzielczej, ułożone na półce gazety oraz kosz na śmieci z workiem podkreślają realizm odwzorowania autokaru. Warto także wspomnieć o oświetleniu zewnętrznym, wewnętrznym i lampkach nocnych w technologii LED, a także o ekranach wideo i wielu innych wiernie oddanych detalach.
Kolejne etapy powstawania modelu Setra S 415 GT-HD
Autor jest ogromnie dumny ze swojego dzieła. Czy trudno będzie się Panu rozstać z modelem? – „Z pewnością będzie mi go brakowało”–przyznaje. Od razu jednak dodaje: „z drugiej strony poczuję radość i ulgę, gdy bezpiecznie dotrze do Ulm. Moje dzieci ucieszą się, że wreszcie będę miał więcej czasu dla nich”.