To była jedna z najważniejszych wystaw dla niemieckiej marki. Autobus Setra S 515 HD otrzymał tytuł „Coach of the Year 2014′, a na salony wprowadzono najnowszą generację TopClass 500. Podjęto też historyczną decyzję o produkcji międzymiastowego modelu w Hoşdere. Zacznijmy od najprzyjemniejszego elementu targów, czyli nagród. Tradycyjnie w Kortrijk (na przemian z wystawą IAA w Hanowerze) międzynarodowe jury przyznaje tytuł „Coach of the Year’. Jak już informowaliśmy, w tym został on przyznany modelowi Setra S 515 HD. –„Nagroda ta pokazuje, że nasza inwestycja w całkowicie nową koncepcję autobusu turystycznego była właściwa –powiedział Hartmut Schick, szef Daimler Buses. – Jesteśmy dumni z jej otrzymania i jednocześnie potwierdza ona wiele pozytywnych opinii, jakie na temat tego autokaru otrzymujemy od klientów z Niemiec i za granicy.”Dodajmy, że Hartmut Schick już po raz drugi odebrał nagrodę z rąk przewodniczącego dziennikarskiego gremium, Stuarta Jones. Rok wcześniej była to statuetka „Bus of the Year 2013”dla autobusu Mercedes-Benz Citaro C2. Jury w swoim komunikacie podkreśliło, że Setra jako pierwszy producent na świecie opracowała nową koncepcję autobusu turystycznego zgodną z wymogami Euro 6. To także konstrukcja już w pełni dostosowana do wielu przepisów bezpieczeństwa, które mają być wprowadzone w ciągu najbliższych lat. Podczas prac koncepcyjnych skorzystano z badań w tunelu aerodynamicznym na niespotykaną dotychczas skalę w branży autobusowej. Obniżenie masy własnej połączono z mniejszym zużyciem , co zostało udowodnione podczas unikalnego testu DEKRA „Record Run 2012”. Wówczas model S 515 HD wszystkim zaimponował uzyskanym wynikiem w zakresie spalania –o 8,2% mniejszym niż w modelu S 415 GT-HD z silnikiem Euro 5.
To nie była jedyna nagroda odebrana przez Setrę w Kortrijk. Model S 515 HD otrzymał także tytuł „Green Coach 2013′, przyznawany przez niemieckie gazety „Omnibusrevue ’ i „Busfahrer ’. Z kolei panel ekspertów w ramach European Coach &Bus Week (EWC) przyznał autokarowi Setra S 517 HDH z rodziny TopClass 500 aż trzy nagrody. Pojazd doceniono w głównej kategorii –Grand Award Coach oraz wyróżniono z zakresu bezpieczeństwa i ekologii.
Targi w Kortrijk były także miejscem debiutu najnowszych autokarów marki Setra z rodziny Top Class 500, która obejmuje cztery modele: S 515 HDH, S 516 HDH i S 517 HDH (plus piętrowa wersja S 431 DT). Pojazdy te są teraz jeszcze bardziej aerodynamiczne, a przede wszystkim wyposażone w najnowsze silniki Euro 6. Przy projektowaniu autokarów konstruktorzy kierowali się ideą ponadczasowej stylistyki, która nie podlega chwilowym modom czy tendencjom. Jedno spojrzenie na wizualizację TopClass 500 i wszystko jest jasne: Setra pozostaje Setrą. Potężne nadwozie cały czas poprzecinane jest chromowymi linami, który nadają mu wrażenie lekkości i elegancji. Najwięcej zmian w wyglądzie autokaru zostało wprowadzonych z przodu –mamy tutaj teraz czarny, designerski, podświetlany panel, który daje całej konstrukcji dynamiczny wygląd i jednocześnie przyciąga wzrok. Nad trójwymiarowym logo Setra promieniście rozchodzą się diodowe kierunkowskazy, które następnie wyznaczają początek 'La Linea’. Ta charakterystyczna linia, biegnąca przez całą długość pojazdu została wprowadzona w 2002 r. w serii TopClass400 i teraz ma swoją kontynuację w TopClass 500. Na wysokości przedniej osi mamy tutaj trójwymiarowe przetłoczenie znaku oraz fantastyczne zakończenie w kształcie strzały.
Podobnie jak wcześniej wprowadzona rodzina ComfortClass 500, pojazdy z serii Premium mają opływowy kształt, który powstał w ramach szeroko zakrojonych badań. Osiągnięto tutaj zakładany współczynnik oporu powietrza Cd 0,33, który przekłada się zarówno na niskie zużycie paliwa, jak i znacznie mniejszy hałas odczuwany przez pasażerów w środku pojazdu. W układzie napędowym modeli TopClass 500 znajdziemy sześciocylindrowy silnik OM 471 LA o mocy 350 kW lub 375 kW, który współpracuje z zautomatyzowaną, 8-stopniową skrzynią biegów GO 250PowerShift. Zastosowanie nowego, większego silnika wymusiło wydłużenie konstrukcji TopClass 500 przy zachowaniu dotychczasowej szerokości 2550 mm i wysokości 3880 mm. I tak model S 515 HDH jest o 195 mm dłuższy od swojego poprzednika i teraz mierzy 12 495 mm;S 516 HDH zwiększył się o 135 mm do 13 325 mm, a S 517 HDH – o 115 mm do 14 165 mm. Tym samym zwiększyły się rozstawy osi o 110 mm (S 515 HDH), 50 mm (S 516 HDH) oraz 30 mm (S 517 HDH). W efekcie powiększono powierzchnie bagażowe o 0,6 m3 i uzyskano 220 kg na dodatkowy pokładowy sprzęt. Na koniec warto dodać parę słów o okręcie flagowym generacji TopClass 400, czyli piętrowym modelu S 431 DT. Jak na razie konstruktorzy nie przewidują w „imperatorze szos”większych zmian –poza nowym silnikiem OM 471 Euro 6 o pojemności 12,8 l.
Sprawdźmy teraz jakie nowe silniki pojawiły się w poszczególnych seriach autobusów Setry. Rodzina MultiClass 400 otrzymała zupełnie nową jednostkę napędową OM 936 Euro 6 o pojemności 7,7 l, który będzie stosowany w jej wszystkich wersjach gabarytowych. Także w nowej konstrukcji – S 415 UL Bussines, która będzie produkowana w tureckim zakładzie Mercedes-Benz w Hoşdere. Ten niskokosztowy pojazd klienci będą mogli zamówić w dwóch długościach: 12 m (S 415 Business) i 13 m (S 416 Businesss). Jego cel to szerszy udział w segmencie ekonomicznych autobusów międzymiastowych, gdzie największym konkurentem Setry jest Iveco Crossway. Dlatego autobus S 415 UL Bussines będzie oferowany tylko ze standardowym wyposażaniem i tylko z jednym układem drzwi 1-2-0. W obu modelach zostanie zastosowany silnik OM 936 Euro 6 o pojemności 7,7 l, współpracujący z manualną skrzynią biegów. Jeżeli chodzi o silniki Euro 6 w pozostałych rodzinach Setry to seria ComfortClass 500, która obejmuje wersje: S 515 HD, S 516 HD, S 516 HD/2 i S 517 HD (oraz prawdopodobnie najkrótszy model S 411 HD) będzie oferowana tylko z silnikiem silnik OM 470 o pojemności 10,7 l. Z kolei sercem TopClass 500 będzie jednostka OM 471 o pojemności 12,8 l.