Solaris o Euro 6 w Berlinie
26 września br., w Berlinie firma Solaris Bus &Coach zorganizowała spotkanie z przedstawicielami międzynarodowej prasy branżowej. Głównym tematem były nowości związane z wejściem normy Euro 6, które zostaną pokazane na targach w Kortrijk. Dlatego też w rolach głównych wystąpiły te same modele, które mogliśmy zobaczyć na wystawie TRANSEXPO 2013, czyli: InterUrbino 12 z silnikiem Cummins ISB6.7E6 oraz Urbino 18 z silnikiem Paccar (DAF) MX-11. Nowością była możliwość ich przetestowania na ulicach berlińskiej dzielnicy Adlershof. Spotkanie to było także dobrą okazją, aby przyjrzeć się wynikom niemieckiego rynku. To aktualnie trzeci największy rynek autobusowy w Europie –po Francji i Wlk. Brytanii. W ciągu 8 m-cy br. zarejestrowano tutaj 3147 szt. autobusów, czyli prawie identycznie jak rok temu. Możemy tylko pozazdrościć takiej stabilności. Najważniejszym graczem jest tutaj EvoBus, który w 2012 r. osiągnął udział w rynku na poziomie aż 50,1% (w 2011 r. było to 45,2%). Ta ekspansja marek Mercedes-Benz i Setra spowodowała zmniejszenie udziałów w obozie ich głównych konkurentów –MAN i Neoplan, których udział na rodzimym rynku wyniósł zaledwie 29,2% (wobec 35,3% w 2011 r.) Trzeci w tym rankingu jest polski Solaris, który znacząco powiększył swój udział w niemieckim rynku w ciągu ostatnich dwóch latach. W 2011 r. był to poziom 9,6%, a w zeszłym roku już 12,9%. To najlepszy wynik zanotowany wśród wszystkich importerów autobusów w Niemczech –dla porównania kolejne miejsce w rynkowym rankingu zajmuje szwedzkie Volvo z udziałem 5,4% w 2012 r. (co oznacza mocno spadek, gdyż w 2011 r. był to poziom 8,9%).
Podczas spotkanie z dziennikarzami w Berlinie zaprezentowano najnowszą ofertę Solarisa w zakresie jednostek napędowych Euro 6. Jak już wcześniej pisaliśmy aktualnie ogniskuje się ona wokół trzech silników:
1. Paccar (DAF) MX-11 o pojemności 10,8 l, który będzie dostępny w trzech zakresach mocy:
– 210 kW (290 KM), 1200 Nm przy 1650 obrotów na minutę
– 240 kW (330 KM), 1400 Nm przy 1650 obrotów na minutę
– 271 kW (370 KM), 1600 Nm przy 1650 obrotów na minutę
2. Cummins ISB6.7E6 o pojemności 6,7 l, który także będzie dostępny w trzech zakresach mocy:
– 187 kW ( 250 KM) przy 2100 obrotach na minutę, 1000 Nm przy 1200-1600 obrotów na minutę
– 209 kW ( 280 KM) przy 2100 obrotach na minutę, 1100 Nm przy 1200-1600 obrotów na minutę
– 231 kW (310 KM) przy 2300 obrotach na minutę, 1100 Nm przy 1200/1800 obrotów na minutę (w wybranych modelach)
3. I gazowy Cummins ISLG8.9E6 o pojemności 8,9 l (system EGR) i mocy 238 kW ( 320 KM) przy 2000 obrotach na minutę, 1355 Nm przy 1300/00 rpm
– Urbino 8,6/8,9LE/10 –silnik Cummins ISB6.7E6;
– Urbino 12 –wszystkie aktualnie oferowane silniki Euro 6;
– Urbino 12 LE –silniki Paccar (DAF) MX-11 + silnik gazowy Cummins ISLG8.9E6
– Urbino 15/18/18,75 (także w wersji LE) –silniki Paccar (DAF) MX-11 + silnik gazowy Cummins ISLG8.9E6
– Urbino Hybrid –silnik Cummins ISB6.7E6
– InterUrbino –silniki Paccar (DAF) MX-11 + Cummins ISB6.7E6
Autobusy zaprezentowane w Kielcach czy Berlinie będzie można też zobaczyć na październikowych targach autobusowych w Kortrijk na stoisku numer 406 w hali 4.