Rozpoczęła się II runda dla Działania 1.6
Ministerstwo Gospodarki i Pracy (a dokładnie Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego jako Instytucja Zarządzająca Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego w latach 2004-2006) ogłosiło otwarcie drugiej rundy aplikacyjnej na składanie wniosków w ramach Działania 1.6. „Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach”. Dokumenty dla ubiegających się o dofinansowanie należy składać w siedzibie Ministerstwa Gospodarki i Pracy od 10 listopada 2004 r. do 31 stycznia 2005 r. Szczegółowe informacje o zasadach przygotowania i składania wniosków o pomoc finansową w tym zakresie znajdują się pod adresem www.zporr.gov.pl . Przypomnijmy, że podczas pierwszej rundy Minister Gospodarki i Pracy na podstawie rekomendacji Komitetu Sterującego zatwierdził do realizacji następujące projekty:
• „Elektroniczne tablice informacyjne w poznańskich węzłach przesiadkowych o znaczeniu aglomeracyjnym” – złożony przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. (131.749 euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – łączny koszt projektu to 1 539 640 zł),
• „Rozbudowa trasy tramwajowej Bemowo – Młociny” – złożony przez Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. (dotacja z ZPORP to 3.899.689 euro – łączny koszt projektu to 46 064 759 zł),
• „Przebudowa Średnicowej Linii Tramwajowej Północ – Południe we Wrocławiu” – złożony przez Gminę Wrocław (dotacja z ZPORP to 12.098.439 euro – łączny koszt projektu to 154 832 157 zł),
• „Rozwój proekologicznego transportu publicznego w Gdyni” – złożony przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej (dotacja z ZPORP to 4.470.362 euro – łączny koszt projektu to43 529 774 zł).
Podsumowując: podczas pierwszej rundy zostały wybrane 4 z 12 złożonych projektów (Poznań, Warszawa, Wrocław i Gdynia) na łączną kwotę 20.600.240 euro dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Stanowi to 12% dostępnej kwoty. W efekcie podczas drugiej rundy składania wniosków do podziału będzie dotacji z ZPORP w wysokości ponad 147 mln euro.
Poniżej zamieszczamy zestaw projektów, które zostały odrzucone podczas pierwszej rundy.
Aglomeracja |
Tytuł projektu |
Wartość projektu |
Górnośląska (Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego) |
Modernizacja infrastruktury w aglomeracji górnośląskiej realizowana przez KZK GOP |
Złożony wniosek opiewa na kwotę 6 785 000 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 3 392 500 zł tj. |
Poznańska (Miasto Poznań) |
Budowa dworca „Sobieskiego” w Poznaniu z parkingiem P&R, układem drogowym i tunelem pod torami PKP |
Złożony wniosek opiewa na kwotę 12 000 000 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 6 000 000 zł tj. |
Krakowska |
Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej |
Złożony wniosek opiewa na kwotę 275 111 435 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 137 556 000 zł tj. |
Łódzka |
Łódzki Tramwaj Regionalny Zgierz-Łódź-Pabianice: modernizacja transportowej osi Aglomeracji Łódzkiej |
Złożony wniosek opiewa na kwotę 442 018 200 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 181 155 000 zł tj. |
Górnośląska (Sosnowiec) |
Modernizacja taboru oraz infrastruktury przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu |
Złożony wniosek opiewa na kwotę 51 237 000 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 25 618 500 zł tj. |
Górnośląska (Katowice) |
Modernizacja taboru oraz infrastruktury przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach |
Złożony wniosek opiewa na kwotę 26 026 000 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 13 013 000 zł tj. |
Trójmiejska (Miasto Gdańsk) |
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej |
Złożony wniosek opiewa na kwotę 116 919 908 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 56 622 758 zł tj. |
Górnośląska (Gliwice) |
Modernizacja taboru oraz infrastruktury przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach |
Złożony wniosek opiewa na kwotę 17 573 000 zł, z czego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 8 781 750 zł tj. |
ZPORR – podstawowe informacje
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego to jeden z siedmiu programów operacyjnych realizujących zapisy Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006. W odróżnieniu jednak od pozostałych programów jest finansowany nie z jednego, ale z dwóch funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego). Na jego realizację przewidziano 4.083 mln euro . Z tej kwoty 2.530 mln euro ma pochodzić z EFRR, a 438 mln euro z EFS, co stanowi około 36 proc. wszystkich funduszy strukturalnych przyznanych Polsce w latach 2004-2006. Pozostałe środki to współfinansowanie krajowe (346 mln euro z budżetu państwa i 769 mln euro z budżetu jednostek samorządu terytorialnego). Z tych środków będą realizowane działania ujęte w trzy priorytety: rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów; wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach oraz rozwój lokalny. Pierwszy i trzeci spośród nich będzie współfinansowany ze środków EFRR, a drugi – EFS.
Priorytet I . Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów
Przedsięwzięcia realizowane w ramach tego priorytetu mają na celu poprawę regionalnej infrastruktury technicznej i społecznej, decydującej o możliwościach rozwoju polskich regionów w UE. Projekty, które mogą liczyć na dofinansowanie, to inwestycje w dziedzinie transportu (np. budowa dróg i mostów), ochrony środowiska (np. budowa oczyszczalni ścieków, systemów kanalizacji, zagospodarowanie odpadów), edukacji (np. rozbudowa i modernizacja szkół wyższych), służby zdrowia (np. modernizacja i wyposażanie szpitali), kultury i turystyki (np. rozwój systemów informacji turystycznej) oraz „społeczeństwa informacyjnego” (np. zapewnienie dostępu do Internetu w miejscach publicznych, rozwój infrastruktury informatycznej).
W ramach tego priorytetu będzie realizowanych 6 działań, na które zostaną przeznaczone następujące kwoty:
Działanie 1.1 „Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego” – łącznie (publiczny wkład krajowy i wkład wspólnotowy) 1.024,79 mln euro;
Działanie 1.2 „Infrastruktura ochrony środowiska” – łącznie 401,39 mln euro;
Działanie 1.3 „Regionalna infrastruktura społeczna” – łącznie 311,94 mln euro;
Działanie 1.4 „Rozwój turystyki i kultury” – łącznie 263,85 mln euro;
Działanie 1.5 „Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego” – łącznie 124,26 mln euro;
Działanie 1.6 „Rozwój transportu miejskiego w aglomeracjach” – łącznie 335,79 mln euro.
Priorytet II. Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach
W ramach II Priorytetu współfinansowane będą projekty służące zwiększeniu szans na zatrudnienie poprzez zmianę kwalifikacji i naukę nowych umiejętności (np. szkolenia i praktyki zawodowe, pomoc w planowaniu kariery zawodowej, programy stypendialne dla młodzieży wiejskiej). Wspomagane będą także przedsięwzięcia promujące przedsiębiorczość (np. doradztwo i pomoc finansowa dla rozpoczynających działalność gospodarczą) oraz wymianę informacji między przedsiębiorcami a instytucjami naukowo-badawczymi (np. staże absolwenckie w przedsiębiorstwach i staże pracowników sektora badawczego w firmach). Pomoc będzie kierowana przede wszystkim na projekty realizowane na obszarach zagrożonych marginalizacją (tereny wiejskie, obszary restrukturyzacji przemysłu).
W ramach tego priorytetu prowadzonych będzie 6 działań, na które zostaną przeznaczone następujące kwoty:
Działanie 2.1 „Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie” – łącznie 130,60 mln euro;
Działanie 2.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne” – łącznie 176,31 mln euro;
Działanie 2.3 „Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa” – łącznie 72,56 mln euro;
Działanie 2.4 „Reorientacja zawodowa osób dotkniętych procesami restrukturyzacyjnymi” – łącznie 98,95 mln euro;
Działanie 2.5 „Promocja przedsiębiorczości” – łącznie 60,86 mln euro;
Działanie 2.6 „Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy” – łącznie 59,38 mln euro.
Priorytet III. Rozwój lokalny
Priorytet III obejmuje podobne kategorie przedsięwzięć, co priorytet I, z tym że realizowane są one w skali lokalnej, a nie regionalnej. Ich nadrzędnym celem jest aktywizacja społeczna i gospodarcza obszarów zagrożonych marginalizacją. To między innymi projekty dotyczące transportu (np. budowa dróg gminnych i powiatowych), ochrony środowiska (np. budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, likwidacja „dzikich wysypisk”), edukacji (np. budowa lub modernizacja szkół i przedszkoli), służby zdrowia (np. modernizacja i wyposażanie ośrodków zdrowia), kultury, turystyki i sportu (np. rewitalizacja zabytków, budowa obiektów sportowych). W ramach tego priorytetu wspomagane będzie także uzbrajanie terenów pod nowe inwestycje oraz rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich, poprzemysłowych i powojskowych (np. renowacja budynków, modernizacja infrastruktury transportowej i wodno-kanalizacyjnej). Promowana będzie także lokalna przedsiębiorczość – na wsparcie mogą liczyć inkubatory przedsiębiorczości oraz mikroprzedsiębiorstwa (doradztwo oraz pomoc finansowa).
W ramach tego priorytetu prowadzonych będzie 5 działań, na które zostaną przeznaczone następujące kwoty:
Działanie 3.1 „Obszary wiejskie” – łącznie 469,46 mln euro;
Działanie 3.2 „Obszary podlegające restrukturyzacji” – łącznie 155,85 mln euro;
Działanie 3.3 „Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe” – łącznie 132,74 mln euro;
Działanie 3.4 „Mikroprzedsiębiorstwa” – łącznie 75,33 mln euro;
Działanie 3.5 „Lokalna infrastruktura społeczna” – łącznie 136,66 mln euro.
Szczegółowe informacje o możliwości realizacji projektów, obowiązujących procedurach, a także o miejscu i terminie składania wniosków, można uzyskać we właściwych Urzędach Marszałkowskich oraz na stronie www.zporr.gov.pl .