Hybrydyzacja londyńskich autobusów
infobus
26.02.2013 10:35
Hybrydyzacja londyńskich autobusów
Burmistrz Londynu, Boris Johnson ogłosił zmiany w londyńskiej Strefie Niskiej Emisji (LEZ). Normy zostały utrzymane dla autobusów miejskich, natomiast z programu wycofano autokary i pojazdy ciężarowe. To pozwoli ich operatorem zaoszczędzić 350 mln £, które musieliby wydać na dostosowanie taboru do wcześniej ogłoszonych norm. Zdaniem Burmistrza wyłączenie pozostałych pojazdów użytkowych z LED nie spowoduje rażącej różnicy, gdyż 75% emisji pochodzi od autobusów miejskich sieci TfL i tutaj jest największa możliwość zmiany. Specjalnie dla nich zostały opracowane nowe regulacje o nazwie „Strefa Ultra Niskiej Emisji’ (Ultra Low Emission Zone), który przewiduje przede wszystkim wprowadzenie w centrum miasta większej liczby autobusów o napędzie hybrydowym. Londyn oficjalnie wybrał tą technologię jako najbardziej proekologiczną. I zgodnie z tą polityką stolica Anglii zamówiła już 600 szt. piętrowych autobusów 'Bus for London’ (Borismaster-ów). Do miasta dotrze także 600 szt. „konwencjonalnych’ autobusów hybrydowych. W efekcie w Londynie do 2016 r. będzie eksploatowanych ponad 1600 hybryd, co stanowi największą w Europie flotę autobusów hybrydowych. Aktualnie po londyńskich ulicach jeździ 368 szt. tego typu pojazdów.
Dodatkowo burmistrz zapowiedział przekazanie 18 mln £na wycofanie ostatnich 900 szt. autobusów spełniających normę Euro 3 i zastąpienie ich nowymi autobusami z norę Euro 6. Dzięki temu do końca 2015 r. cały autobusowy tabor TfL spełniałby przynajmniej normą Euro 4. Dodatkowo Londyn opracuje strefę LEZ dla maszyn budowlanych (odpowiedzialnych za 12% emisji NOx) oraz rozważy wdrożenie wspólnego projektu bezemisyjnych taksówek. Te działania mają przenieść efekt w 2020 r., kiedy m.in. wszystkie autobusy miejskie kursujące w centrum Londynu będą z napędem hybrydowym.