Istambuł zamawia 750 Kentów
infobus
25.01.2013 13:28
Istambuł zamawia 750 Kentów
IETT Stambuł, jeden z największych miejskich przewoźników autobusowych w Europie, zamówił pod koniec 2012 r. aż 750 szt. niskopodłogowych autobusów miejskich Otokar Kent 290 LF. Co więcej – wszystkie pojazdy mają zostać dostarczone w 2013 r. –„To na pewno bardzo ważne zwycięstwo dla firmy Otokar, które z jednej strony ugruntowuje pozycję marki na rodzimym, tureckim rynku, zaś z drugiej pokazuje wszystkim europejskim przewoźnikom możliwości fabryki z Sakarya”–mówi Angelika Świtalska z firmy Gran, przedstawiciela Otokar w Polsce. Zamówione przez stolicę Turcji pojazdy mają takie same wyposażenie, jak te modele, które już jeżdżą …w Tarnowie. To 12-metrowe autobusy typu Otokar Kent 290 LF z silnikami Deutz EEV o pojemności 7125 m3 i mocy 213 kW (290 KM), współpracującymi z automatycznymi skrzyniami biegów Voith DIWA 5. Pasażerowie mają tutaj do dyspozycję pełną klimatyzację, monitoring oraz trzy szerokie wejścia / wyjścia z pojazdu (układ 2-2-2). W nawiązaniu do niedawnego przetargu w Rzeszowie zapytaliśmy, czy Stambuł przewiduje także zakupy gazowych Otokarów? –„Podpisana umowa z IETT dotyczy 750 szt. autobusów w wersji z silnikami Diesla, ale możliwe jest w ramach aneksu dostarczenie dodatkowo 20 szt. pojazdów zasilanych CNG. Stambuł posiada stację tankowania CNG i taka opcja jest jak najbardziej realna”–podkreśla Angelika Świtalska.
Kolejnym wyzwaniem dla tureckiego producenta jest termin dostaw. IETT chce odebrać wszystkie autobusy w …tym roku, co oznacza, że hale fabryki Otokara w Sakarya już zapełniają się pojazdami w stołecznych barwach. Pierwsza partia 120 szt. skrzyń biegów Voith dojechała do zakładu pod koniec 2012 r. i dzięki temu pierwsze autobusy mogły zostać dostarczone do klienta na początku stycznia br. Dodajmy, że Otokar już wcześniej sprzedawał autobusy do przewoźników z Istambułu –łącznie ok 400 szt., w tym różne modele Centro, Vecto i Kent. Jednak tegoroczne dostawy są pierwszym tak dużym, jednorazowym kontraktem dla Otokara w historii i wpisują się w pasmo ostatnich sukcesów tureckiej firmy. W zeszłym roku marka dostarczyła 100 szt. autobusów typu Kent dla Izmiru (także z automatycznymi skrzyniami Voith), gdzie dołączyły one do 25 dostarczonych rok wcześniej. To pokazuje, że niemieckim firmom takim jak Mercedes-Benz czy MAN, które przez lata dominowały na rynku autobusów miejskich w Turcji, urósł poważny konkurent. Dodatkowo w odróżnieniu od swoich konkurentów jest to firma o czysto tureckim kapitale. To m.in. przekłada się na coraz lepszy wyniki sprzedażowe i tylko w zeszłym roku Otokar sprzedał na rodzimym rynku ok. 2600 szt. autobusów rozmaitych typów. To prawie dwa razy więcej niż w zeszłym roku zanotował cały polski autobusowy rynek.
fot. 3. Otokar Kent 290 LF dla MPK Tarnów
Otokar oczywiście nie poprzestaje na sukcesach w Turcji i coraz bardziej jest obecny także na zachodnioeuropejskim rynku. W styczniu br. została powołana do życia spółka Otokar Europe SAS. To centrum techniczno-serwisowym wraz z centralnym magazynem części dla całej europejskiej strefy. Podparyska spółka jest odpowiedzialna za wsparcie techniczne, szkolenia i dystrybucję części zamiennych. Powstanie centrum ma za zadanie przede wszystkim poprawić jakość obsługi klienta i usprawnić obrót częściami zamiennymi.