Autobusowa klima z pompą ciepła CO2
infobus
23.01.2013 15:56
Autobusowa klima z pompą ciepła CO2
Firma Konvekta –którą w Polsce reprezentuje spółka Drabpol –znany producent układów klimatyzacyjnych dla autobusów, wprowadziła na rynek pierwszy system, w którym rolę czynnika chłodniczego pełni R744, czyli dwutlenek węgla. Umożliwia to przełączanie systemu na pracę w roli pompy ciepła. Dzięki temu możliwe jest ograniczenie działania dodatkowego układu ogrzewania, a także emisji dwutlenku węgla ze względu na większą wydajność działania pompy ciepła. System funkcjonuje w oparciu o standardowe zasady działania pompy ciepła powietrze-powietrze. Źródłem ciepła może być powietrze atmosferyczne lub układ chłodzenia silnika. Odpowiednio, ciepło ze skraplacza lub chłodnika gazu może być przenoszona na układ chłodzenia. Jako pionier w dziedzinie układów klimatyzacyjnych wykorzystujących dwutlenek węgla, Konvekta posiadała doświadczenie niezbędne do opracowania tego systemu. Od listopada 2010 r. system klimatyzacyjny z pompą ciepła CO2 przechodził testy, które zakończyły się sukcesem. Oferowany obecnie system może bez problemu zostać przełączony z trybu chłodzenia na tryb ogrzewania. Zalety nowego rozwiązania są oczywiste. Umożliwia ono ograniczenie o 50% rocznego zapotrzebowania na paliwo wykorzystywane do ogrzewania wnętrza autobusu. Oznacza to nie tylko korzyści ekonomiczne, ale także znaczącą redukcję emisji dwutlenku węgla.
Za wkład w ograniczenie emisji dwutlenku węgla, Konvekta otrzymała kilka nagród, m.in. „Förderpreis Innovativer Mittelstand“przyznawaną przez Hessische Technologiestiftung“, drugą nagrodę za technologie przyjazne środowisku w kontekście europejskich starań o poprawę środowiska naturalnego, Deutscher Umweltpreis 2007 oraz Nagrodę Techniczną za Zrównoważony Rozwój, przyznawaną przez Komisję Europejską. Zalety układu klimatyzacyjnego z pompą ciepła CO2:
– najbardziej wydajny system ogrzewania –2/3 wymaganej energii cieplnej jest pobierane z powietrza atmosferycznego i nie ma potrzeby dostarczania dodatkowej energii z akumulatora
– szybsza przemiana energii w ciepło, w porównaniu z ogrzewaniem o obiegu wodnym
– chłodzenie akumulatorów, co zapewnia dłuższą żywotność eksploatacyjną oraz zasięg
– pompa ciepła CO2 umożliwia zastosowanie dodatkowych wymienników ciepła dla ogrzewania i chłodzenia
– pozytywny wpływ na środowisko dzięki ograniczeniu emisji CO2
Tak długa lista pozytywów powoduje, że aktualnie polskie firmy komunikacyjne są bardzo zainteresowane testami nowej klimatyzacji. Jednym z pierwszych pojazdów z tym urządzaniem, który jeździł po naszych ulicach był elektryczny Urbino 8,9 LE electric.