Mercedesy Conecto dla Warszawy
infobus
21.11.2012 11:49
Mercedesy Conecto dla Warszawy
Mercedes wraca na stołeczne ulice po 73 latach –dumnie obwieścił stołeczny ratusz. Prawda, ale jednak nie do końca. Cztery lata temu po Warszawie kursował przecież, w barwach jednego z ajentów –firmy Veolia –właśnie Mercedes, O530, który mimo, iż stanowił rezerwę na liniach się pojawiał. Nie zmienia to jednak faktu, że był to swoisty rodzynek i gdyby go nie liczyć Mercedes miał w Warszawie przerwę rzeczywiście aż 73-letnią. Pierwszy z sześćdziesięciu zakontraktowanych przez MZA 18-metrowych Mercedesów Conecto został zaprezentowany przed warszawskim ratuszem w poniedziałek, 19 listopada.
W ostatnim czasie, dzięki zakupom nowoczesnych autobusów, zmniejszyliśmy średni wiek pojazdów komunikacji miejskiej z kilkunastu do sześciu lat. Regularnie inwestujemy w transport zbiorowy. Tylko w tym roku kupiliśmy 105 nowych autobusów, łącznie jest ich już ponad 700. W ostatnich latach do Warszawy przybyło też 35 pociągów metra, około 200 tramwajów i kilkanaście pociągów SKM. Żadne miasto nie inwestuje w komunikację tyle, co stolica –powiedział Jacek Wojciechowicz, zastępca Prezydent m.st. Warszawy. Mercedesy to niewątpliwie nowa jakość na stołecznych ulicach, patrząc z perspektywy kilku ostatnich lat. Dzięki tym zakupom największemu polskiemu przewoźnikowi udało się (wreszcie?) wycofać z eksploatacji wszystkie Ikarusy z manualną skrzynią biegów. Nie zmienia to jednak faktu, że węgierskie wozy, oczywiście już tylko te z automatyczną skrzynią biegów, pozostaną we flocie taborowej przewoźnika jeszcze przez jakiś czas. Co najmniej dwa lata. Nie skasujemy Ikarusów w ciągu najbliższych dni –mówi nam Jan Kuźmiński, Prezes MZA. Chcemy, aby pozostały czynne jeszcze przez kilkanaście miesięcy. Będziemy je wykorzystywać w godzinach szczytu i do realizacji przewozów specjalnych. Autobusy będą w stałej gotowości do wyjazdu na miasto –dodaje. Jak się dowiedzieliśmy nie chodzi tu o wszystkie 84 obecnie eksploatowane Ikarusy, ale o tę część, znajdującą się w najlepszym stanie technicznym. Wracając do Mercedesów Conecto, będą to autobusy w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację w wersji środziemnomorskiej, system monitoringu wewnętrznego oraz monitory LCD, a także przyciski z napisami w piśmie Braille’a, które ułatwią podróżowanie niewidomym pasażerom. W nowych pojazdach znajdą się też biletomaty. Komplet sześćdziesięciu wozów dotrze do stolicy w ciągu miesiąca. Ostatni ma przybyć do 20 grudnia. Autobusy już wyruszyły na linie. Jak zapewniał w trakcie prezentacji Roman Biondi z EvoBus Polska nowe autobusy są przyjazne nie tylko środowisku, wyposażone zostały w silniki EEV, ale także pasażerowi. Są ciche, niskopodłogowe i komfortowe –powiedział Biondi. Przypomnijmy, że Mercedesy Conecto możemy spotkać m.in. w Bydgoszczy, Gdańsku, Lublinie, Zielonej Górze czy Białymstoku. Te dla Warszawy zostały wyprodukowane w tureckiej fabryce Mercedesa w Hosdere.
Równocześnie z Mercedesami do Warszawy przybywają pojazdy dwóch innych, znanych już w stolicy, marek. MZA zakupiło 20 Solarisów Urbino 10 oraz 25 Solbusów SM 12. Część z nich także już wyjechała na ulice, rozpoczynając tym samym liniową eksploatację. Łączny koszt tegorocznych zamówień Miejskich Zakładów Autobusowych to blisko 128 mln zł. Tymczasem, jak się okazało, plany warszawskiego ZTM zakładają ograniczenie liczby autobusów wyjeżdżających na warszawskie ulice. Ich zadania mają stopniowo przejmować tramwaje i metro. W przyszłym roku kończą się kontrakty z ITS Michalczewski i Mobilisem. Z informacji przekazywanych przez ZTM wynika, że nowe przetargi na tak długi okres nie zostaną ogłoszone. Wszystko za sprawą planowanego uruchomienia tramwaju na Tarchomin i centralnego odcinka II linii metra. I o ile nie będzie nowych przetargów na linie miejskie, o tyle możemy spodziewać się uruchomienia kolejnych dowozówek (linie typu „L”). ZTM będzie chciał ogłosić przetargi na ich obsługę, dopuszczając przewoźników, którzy zaproponują ich obsługę także taborem używanym.
Więcej z Działu Kontrakty
Zakupowa strategia Warszawy bez zmian
09.11.2018
Polski rynek nowych autobusów – 08.2018
03.10.2018
Autobusem GZM na lotnisko za 14 zł
27.09.2018
Polski rynek nowych autobusów – 07.2018
28.08.2018
GEPARD. Nowe rozdanie na 168 mln zł!
10.08.2018
Więcej z Działu Prawo
Dwa nowe, elektromobilne znaki drogowe
30.08.2018
Zerowa akcyza na CNG z podpisem prezydenta
17.08.2018
UE przyjęła dyrektywę o delegowanyc
22.06.2018
Zerowa akcyza na CNG w podkomisji
21.06.2018
UZP: Koncepcja nowej ustawy
12.06.2018
MPiT: Konsultacje nowej ustawy o UZP
06.06.2018
Co się dzieje z ustawą o PTZ?
30.05.2018
KE: Drogowe myto za dystans a nie czas
25.05.2018
Jutro koniec akcyzy na CNG?
14.05.2018
Video-kontrola stacji kontroli pojazdów?
05.04.2018
ITS: System eCall w pojazdach do 3,5 tony
03.04.2018
UE: Od soboty system eCall
30.03.2018
Unia zmierzy emisję CO2 nowych autobusów
29.03.2018
Zielone strefy sfinansują zakup autobusów?
19.03.2018
Morawiecki o pracownikach delegowanych
04.12.2017
Sejm: Ustawa o imprezach turystycznych
24.11.2017
Niemcy obniżają ceny prądu dla elektrobusów
03.08.2017
Więcej z Działu Przewoźnicy
Karsany Jest w Środzie Śląskiej
20.11.2018
Peru: Autobus runął w przepaść
16.11.2018
Zimbabwe: Tragiczny wypadek autobusu
16.11.2018
Jedyna taka autobusowa Stokrotka…
12.11.2018
Zimbabwe: Zderzenie dwóch autobusów
08.11.2018
Więcej z Działu Producenci
TRANSEXPO 2018: Volvo hybrydami stoi
23.10.2018
Więcej z Działu Infrastruktura
LOTOS gotowy na zimę
16.11.2018
S7: Żuławski odcinek otwarty
31.10.2018
S7: Ekspresowo omijamy Radom
31.10.2018
GUS: Rośnie ruch graniczny
24.09.2018
Lotos: Biopaliwa z konopi
21.09.2018
LOTOS: Zniżki dla NSZZ Solidarność
28.08.2018
S3: Ekspresówka omija Lubin
27.08.2018
A1: Z systemem AmberGo
05.07.2018
viaTOLL: 7 lat systemu
04.07.2018