Volvo chce produkować autobusy tylko w Polsce
infobus
09.10.2012 18:51
Volvo chce produkować autobusy tylko w Polsce
Volvo AB poinformowało w swoim komunikacie, że przeniesie całą produkcję kompletnych autobusów do Wrocławia i tym samym zamknie swoja drugą fabrykę w Saffle w Szwecji. To przygotowania koncernu do nadchodzącego osłabienia popytu na nowe autobusy w Europie.- „W ciągu kilku ostatnich lat popyt na nowe autobusy w Europie stopniowo spadał, a presja cenowa pozostała wysoka, zwłaszcza w państwach skandynawskich – powiedział prezes Volvo Bus Corporation, Hakan Karlsson. Volvo prognozuje, że w nadchodzących latach europejski rynek autobusów pozostanie słaby, a presja cenowa się utrzyma. Firma posiada znaczną nadwyżkę mocy produkcyjnych w swoich europejskich zakładach, dlatego koncern poprzez koncentrację produkcji kompletnych autobusów w jednym zakładzie –we Wrocławiu –chce zredukować koszty i tym samym zwiększyć swoja konkurencyjność. Poprzez skupieniu całej produkcji w większej fabryce w Polsce, Volvo Buses zamierza osiągnąć efekt skali, który jest niezbędny, aby sprostać coraz większej konkurencji na rynku. Fabryka w Polsce ma cztery razy większą moc produkcyjna niż zakład w Säffle, także dodając do tego niższe koszty stałe we Wrocławiu tutaj wybór był prosty. Jednocześnie zarząd Volvo podejmie negocjacje z szwedzkimi związkami zawodowymi. Firma będzie badać możliwość znalezienia dla załogi z Säffle zatrudnienia w ramach Grupy Volvo. Dotyczy to w sumie około 330 stałych pracowników i około 60 konsultantów. Jednocześnie Volvo Buses zachowa w Säffle serwis i punkt wsparcia technicznego, aby zapewnić dobre wsparcie aftersales dla skandynawskich klientów. To oznacza zatrudnienie dla ok. 50 osób. Przypomnijmy, że fabryka Volvo Bussar Säffle AB działała ponad 30 lat. W 1981 r. szwedzki koncern przejął lokalnego producenta Säffle Karosseri AB, który specjalizował się w aluminiowych zabudowach autobusowych –głównie na podwoziach Volvo.
Co warto podkreślić, szwedzki zakład zostaje zamknięty po opracowaniu dwóch zupełnie nowych rodzin autobusów: miejskiej 7900 i międzymiastowej 8900. Ich szkilet konstrukcyjny opiero się w znacznej częśći na aluminiowych profilach, a właśnie w tym zakresie pracownicy Säffle mieli największe kompetencje w całym koncernie. Dlatego w Szwecji powstały pierwsze pojazdy z nowej serii, a dopiero znacznie później (szczególnie w przypadku modelu 8900) były one przenoszone do produkcji we Wrocławiu. W sierpniu br. ten proces został ostatecznie zamknięty –wraz z ostatnim egzemplarzem 7700 –i stąd akurat teraz decyzja o zamknięciu szwedzkiego oddziału.