Autobusy zasilane CNG w Polsce
- Metan, z którego CNG składa się w 83-99%, odróżnia się następującymi parametrami w zestawieniu z olejem napędowym:
- Większa wartość opałowa (50 MJ/kg wobec 42-44 MJ/kg)
- Mniejsza wartość opałowa mieszanki stechiometrycznej (3,37 MJ/Nm3 wobec 3,745-3,792 MJ/Nm3)
- Większe zapotrzebowanie powietrza na kg paliwa (17,2 kg/kg wobec 14,5 kg/kg)
- Wyższa temperatura samozapłonu (923 K wobec 603-623 K)
- Autobusy zasilane CNG charakteryzują następujące cechy techniczne:
- Wyższy stopień sprężania i wprowadzenie aparatury zapłonowej w silniku w zestawieniu z silnikami wysokoprężnymi
- Zbiornik paliwa tworzą wysokociśnieniowe butle stalowe, aluminiowe lub kompozytowe
- Pomiędzy butlami a aparaturą wtryskową niezbędny jest reduktor
- Mniejsze zadymienie spalin niż dla silnika dieslowskiego
- Cichsza praca silnika niż dla silnika dieslowskiego
Miasto
|
Województwo
|
Obecność autobusów CNG
|
Przewoźnik
|
Liczba autobusów CNG
|
Dzierżoniów
|
Dolnośląskie
|
Nie
|
–
|
–
|
Legnica
|
Dolnośląskie
|
Nie
|
–
|
–
|
Wałbrzych
|
Dolnośląskie
|
Tak
|
MZUK
|
27
|
Wrocław
|
Dolnośląskie
|
Tak
|
DLA
|
2
|
Inowrocław
|
Kujawsko-pomorskie
|
Tak
|
MPK
|
9
|
Toruń
|
Kujawsko-pomorskie
|
Tak
|
MZK
|
3
|
Lublin
|
Lubelskie
|
Nie
|
–
|
–
|
Zamość
|
Lubelskie
|
Tak
|
MZK
|
25
|
Kraków
|
Małopolskie
|
Tak
|
MPK
|
5
|
Tarnów
|
Małopolskie
|
Tak
|
MPK
|
29
|
Trzebinia
|
Małopolskie
|
Tak
|
Transgór
|
8
|
Radom
|
Mazowieckie
|
Tak
|
MPK
|
38
|
Warszawa
|
Mazowieckie
|
Nie
|
–
|
–
|
Dębica
|
Podkarpackie
|
Tak
|
MKS
|
4
|
Jarosław
|
Podkarpackie
|
Nie
|
–
|
–
|
Jasło
|
Podkarpackie
|
Nie
|
–
|
–
|
Mielec
|
Podkarpackie
|
Tak
|
MKS
|
9
|
Przemyśl*
|
Podkarpackie
|
Tak
|
MZK
|
18
|
Rzeszów
|
Podkarpackie
|
Tak
|
MPK
|
40
|
Gdynia
|
Pomorskie
|
Tak
|
PKM
|
14
|
Słupsk
|
Pomorskie
|
Tak
|
MZK
|
10
|
Pawłowice
|
Śląskie
|
Nie
|
–
|
–
|
Tychy
|
Śląskie
|
Tak
|
PKM
|
45
|
Zabrze
|
Śląskie
|
Nie
|
–
|
–
|
Elbląg
|
Warmińsko-mazurskie
|
Tak
|
ALP
|
9
|
Poznań
|
Wielkopolskie
|
Tak
|
ZUK Komorniki
|
2
|
Przedsiębiorstwo
|
Model
|
Liczba aktualnie użytkowana
|
Rok zakupu lub przebudowy
|
Uwagi
|
MPK Tarnów
|
Jelcz 120M CNG
|
2
|
2007
|
Przebudowa z ON
|
MPK Tarnów
|
Jelcz PR110M CNG
|
18
|
2004
2005
2006
2007
|
Przebudowa z ON
|
MPK Tarnów
|
Volvo B10BLE-60 CNG/Säffle 2000
|
9
|
2006
2007
|
Używane, 3 już wycofane (w latach 2010-2011), początkowo 12 sztuk
|
MKS Dębica
|
Kapena Iveco Daily CNG
|
1
|
2006
|
|
MKS Dębica
|
Jelcz 120M CNG
|
3
|
2004
2006
|
Przebudowa
|
MKS Dębica
|
Mercedes O405NK CNG
|
0
|
2008
|
Używane, wycofane
|
MPK Rzeszów
|
Jelcz 120M CNG
|
2
|
2004
|
Przebudowa
|
MPK Rzeszów
|
Jelcz M120M/4
|
10
|
2006
|
|
MPK Rzeszów
|
Jelcz M125M/4
|
11
|
2004
2005
2006
|
|
MPK Rzeszów
|
Jelcz M121M/4 CNG
|
8
|
2007
|
|
MPK Rzeszów
|
Solaris Urbino 12 CNG
|
9
|
2006
|
|
MKS Mielec
|
Jelcz 120M CNG
|
4
|
2006
2007
|
Przebudowa
|
MKS Mielec
|
Jelcz PR110M CNG
|
1
|
2005
|
Przebudowa
|
MKS Mielec
|
Tedom Kronos 123G
|
2
|
2008
|
|
MKS Mielec
|
Tedom C12G
|
2
|
2010
|
|
ALP Elbląg
|
Mercedes O405NK
|
2
|
2010
2011
|
Używane
|
ALP Elbląg
|
Neoplan N4416 CNG
|
2
|
2011
|
Używane
|
ALP Elbląg
|
Volvo 7700 CNG
|
5
|
2007
|
|
MZUK Wałbrzych
|
Jelcz 120M CNG
|
19
|
2008
|
Przebudowa, dzierżawa z upadłego MPK
|
MZUK Wałbrzych
|
Irisbus Citelis 12M CNG
|
8
|
2011
|
Dzierżawa z upadłego MPK, roczniki 2006 i 2007
|
DLA Wrocław
|
Neoplan N316 ÜCNG
|
0
|
2004
|
Używany, 1 sztuka, wycofany
|
DLA Wrocław
|
Neoplan N4021 CNG
|
7
|
2005
|
Używane, wycofane
|
DLA Wrocław
|
Neoplan N4016 CNG
|
2
|
2003
2004
|
Używane, początkowo 4 sztuki, 2 wycofano
|
MPK Inowrocław
|
Kapena 65C Urby CNG
|
4
|
2010
|
|
MPK Inowrocław
|
Kapena Irisbus Daily CNG
|
1
|
2010
|
|
MPK Inowrocław
|
Jelcz 120M CNG
|
4
|
2000
2008
|
Oryginalnie 5 sztuk, 1 wycofano
|
MZK Toruń
|
Solaris Urbino 12 W81 CNG
|
3
|
2010
|
|
MZK Zamość
|
Solaris Urbino 12 CNG
|
4
|
2006
|
|
MZK Zamość
|
Jelcz 120M CNG
|
15
|
2006
2008
2009
2010
|
Przebudowa
|
MZK Zamość
|
MAN NL273 Lion’s City CNG
|
6
|
2011
|
|
PKM Gdynia
|
MAN NG313 Lion’s City G CNG
|
14
|
2007
2009
2010
|
|
MPK Radom
|
MAN NL313-15 CNG
|
1
|
2006
|
Używany, rocznik 2004
|
MPK Radom
|
Solaris Urbino 12 CNG
|
28
|
2006
2007
2010
|
|
MPK Radom
|
Solaris Urbino 18 CNG
|
1
|
2009
|
Używany, rocznik 2006
|
MPK Radom
|
Jelcz 120M CNG
|
7
|
2005
|
Przebudowa
|
MPK Radom
|
Jelcz 120M/1
|
0
|
2000
|
Wycofany
|
ITS Michalczewski
|
MAN NL313 CNG
|
1
|
2006
|
Używany
|
MPK Kraków
|
Jelcz M121M/4 CNG
|
5
|
2006
|
|
MZK Słupsk
|
Irisbus Citelis 18M CNG
|
5
|
2006
|
|
MZK Słupsk
|
Scania CN310UB 4×2 EB CNG
|
5
|
2011
|
|
PKM Tychy
|
MAN NL243 Lion’s City CNG
|
1
|
2011
|
Używany, rocznik 2007
|
PKM Tychy
|
Solaris Urbino 12 CNG
|
28
|
2011
2012
|
Używane, rocznik 2009
|
PKM Tychy
|
Volvo B10L-59 CNG/Carrus 204U
|
16
|
2006
2007
|
Używane, rocznik 1996 i 1999, oryginalnie 18 sztuk, 2 wycofane
|
MZK Przemyśl
|
Jelcz 120M CNG
|
1
|
1998
|
|
MZK Przemyśl
|
Jelcz 120M/1
|
6
|
2001
2002
|
|
MZK Przemyśl
|
Jelcz 120M CNG
|
1
|
2010
|
Przebudowa
|
MZK Przemyśl
|
Jelcz L11 CNG
|
1
|
2006
|
Przebudowa, używany, rocznik 1998
|
MZK Przemyśl
|
Jelcz M11 CNG
|
1
|
Brak danych
|
Przebudowa, początkowo 10 sztuk
|
MZK Przemyśl
|
Jelcz PR110U CNG
Jelcz PR110M CNG
|
6
|
2008
2010
|
|
MZK Przemyśl
|
Mercedes O405NK CNG
|
2
|
2012
|
Używane
|
ZUK Komorniki
|
Mercedes O405N2 CNG
|
2
|
2005
|
Używane
|
Transgór Mysłowice
|
Jelcz 120M/2 CNG
|
1
|
2008
|
Używany
|
Transgór Mysłowice
|
MAN NL313 CNG
|
2
|
2012
|
Używane
|
Transgór Mysłowice
|
MAN NÜ313 CNG
|
1
|
2011
|
Używany
|
Transgór Mysłowice
|
Volvo B10BLE-60 CNG/Säffle 2000
|
1
|
2007
|
Używany
|
Transgór Mysłowice
|
Den Oudsten B93 CNG
|
2
|
2011
|
Używane
|
Transgór Mysłowice
|
Mercedes Sprinter 414 CNG
|
1
|
2011
|
Używany
|
PKS Oława
|
Mercedes O405N CNG
|
1
|
2006
|
Używany
|