Komunikacja miejska w średnich miastach – Częstochowa (6)
Ostatnie lata upłynęły w częstochowskim transporcie zbiorowym pod znakiem trudnej sytuacji finansowej MPK. Z drugiej strony, istotne były przygotowania i rozpoczęcie rozbudowy częstochowskiej sieci tramwajowej wraz z zakupem taboru, dofinansowane ze środków unijnych.
Do 2008 roku zarówno organizacja komunikacji miejskiej jak i realizacja usług przewozowych należała do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie Sp. z o. o. Z początkiem 2009 roku funkcję organizatora publicznego transportu zbiorowego przejęło Biuro Transportu Urzędu Miasta Częstochowy. Biuro włączono w struktury Miejskiego Zarządu Dróg, który przemianowano w Miejski Zarząd Dróg i Transportu. Do zadań zarządu przekazano m. in. układanie rozkładów jazdy. Rozdzielenie funkcji operatora i organizatora tłumaczono wymogami rozporządzenia 1370/2007, pomimo iż w rzeczywistości nie narzuca ono takiej sytuacji, a wręcz dopuszcza powierzenie organizacji transportu zbiorowego przewoźnikowi. MPK, poza zadaniem realizacji usług przewozowych, zlecono utrzymanie infrastruktury tramwajowej, utrzymanie przystanków oraz emisję biletów.
Częstochowa skorzystała z możliwości wykorzystania funduszy unijnych na rozwój komunikacji miejskiej. Do Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) Województwa Śląskiego zgłoszono dwa projekty, z których pierwszy obejmował budowę linii tramwajowej na Błeszno, a drugi – zakup taboru tramwajowego. Budowa linii otrzymała dofinansowanie kwotą 84 mln zł, przy wartości projektu 100 mln zł, a zakup taboru dofinansowany będzie 44 mln zł, przy całkowitym koszcie 63 mln zł. Inwestycja tramwajowa poza budową torowiska objęła również modernizację przebiegających wzdłuż nowej trasy ulic.
Stan torowisk w Częstochowie był w niektórych fragmentach niezadowalający. W 2010 roku, celem przygotowania torowisk do eksploatacji niskopodłogowym tramwajów, wyremontowano będący w najgorszym stanie odcinek torowiska w al. Niepodległości, o długości 0,9 km.
Przetarg na budowę nowej linii tramwajowej na Błeszno rozpisano w marcu 2010. Zwycięzcą zostało konsorcjum firm Drog-Bud i Kromiss-Bis. Oferta zamknęła się kwotą 79,3 mln zł, a więc niższą niż w kosztorysie.
W tym samym roku 300 spośród liczącej 25 000 mieszkańców dzielnicy protestowało przeciw budowie linii tramwajowej. Argumentowali oni, iż nie ma zapotrzebowania na linię, nie wiedzieli oni o planach, a torowisko zajmie teren parku. Protesty oddalono.
Bezpośrednio po podpisaniu umowy z wykonawcą trasy tramwajowej rozpoczęto procedurę wyboru dostawcy taboru. 19 lipca 2010 r. ogłoszono przetarg na dostawę 7 tramwajów. W kryteriach oceny, w warunkach technicznych punktowano wyżej rozwiązania ze wszystkimi wózkami skrętnymi oraz z pełnymi osiami wszystkich wózków. Podobnie, więcej punktów mogły zdobyć pojazdy z udziałem niskiej podłogi powyżej 60%. Zamówienie poza tramwajami obejmowało pakiet naprawczy, specjalistyczne wyposażenie służące do obsługi tramwajów oraz szkolenie pracowników.
Oferty w przetargu złożyły firmy: Solaris, FPS Cegielski, konsorcjum Newag i Koncar, oraz PESA Bydgoszcz. Ofertę FPS Cegielski odrzucono, a najkorzystniej oceniona została oferta PESA, z którą to podpisano umowę.
Pierwszy tramwaj dostarczono celem testów w lutym 2012 r., a od 28 kwietnia skierowano na miesięczne testy z pasażerami. Tramwaje mają być dostarczone do końca października 2012 r.
W 2011 roku w prasie donoszono o problemach finansowych MPK i możliwości upadku przedsiębiorstwa. Władze miejskie zapewniały jednak, iż do tego nie dopuszczą. W lutym 2012 roku zadecydowano o podwyżce cen biletów od 1 maja 2012 r. Wpływy z biletów pokrywały jedynie 30% kosztów działalności MPK. Poprzednia podwyżka miała miejsce w czerwcu 2008 r.
Zakupy autobusów dokonane przez MPK w ostatnim okresie zestawiono w tabeli 1. W zakupach dominowały fabrycznie nowe Mercedesy. Najmniej korzystny był rok 2007, gdy zakupiono jedynie 2 autobusy oraz rok 2011, w którym nie zakupiono żadnego autobusu. Brak inwestycji wiązał się z problemami finansowymi MPK.
Tabela 1. Autobusy zakupione przez MPK Częstochowa w latach 2006-2011.
Rok
|
Mercedes O345G
|
Mercedes O530
|
Mercedes O530G
|
MAN NL202
|
Ikarus 280
|
2006
|
8
|
10
|
–
|
–
|
–
|
2007
|
–
|
1
|
–
|
1
|
–
|
2008
|
–
|
10
|
–
|
–
|
–
|
2009
|
–
|
8
|
6
|
–
|
–
|
2010
|
–
|
6
|
5
|
–
|
4
|
2011
|
–
|
–
|
–
|
–
|
–
|
W częstochowskim taborze wciąż liczne są wysokopodłogowe autobusy, reprezentowane przez modele: Ikarus 280, 415 i 435, Jelcz M11, oraz stosunkowo nowe przegubowe Mercedesy O345G. W celu poprawy estetyki taboru, w 2009 roku podjęto decyzję o stopniowej rezygnacji z reklam całopojazdowych i wprowadzeniu nowego, biało-czerwonego schematu malowania autobusów.
Tabela 2. Linie dzienne w Częstochowie uporządkowane według częstotliwości kursowania (na podstawie rozkładów zmieszczonych na stronie http://www.mzd.czest.pl/rozklady.html)
Linia
|
Częstotliwość [min]
|
Liczba linii
|
1
|
co 5
|
1
|
10, 12, 17, 22, 24, 26
|
co 15
|
6
|
11, 14, 15, 16, 19, 20, 23, 25, 28, 30, 32, 53
|
co 30
|
12
|
13, 21, 29, 31, 35, 38, 57, 58, 59, 65, 67, 68, 69
|
co 45, 60 i rzadziej
|
13
|
W budowie rozkładów jazdy powszechnie stosowane są takty oraz synchronizacja rozkładów różnych linii. Pomimo dużego udziału linii o niskiej częstotliwości kursowania, pozwala to uzyskać relatywnie dobrą ofertę przewozową. Występuje jedna bardzo silna linia z numerem 1 o częstotliwości kursowania w szczycie przewozowym na poziomie 5 minut. Wspomaga ją grupa sześciu często kursujących linii –o częstotliwości 15-minutowej. Dominujące są jednak połączenia o niskiej częstotliwości kursowania – co 30 minut (38% ogólnej liczby połączeń), lub o interwale 60-minutowym i większym (40% ogólnej liczby połączeń).