Korekta eksportu i produkcji autobusów w 2011 roku
infobus
21.03.2012 22:56
Korekta eksportu i produkcji autobusów w 2011 roku
W związku z korektą wyników produkcyjnych przeprowadzoną przez fabrykę Scania Production Słupsk za rok 2011 zmianie uległy także statystyki firmy JMK , a wraz z nimi nasze raporty o produkcji i eksporcie autobusów z Polski w 2011 rok. Wynik produkcyjny firmy w roku 2011 po korekcie wyniósł o 144 autobusy więcej (głównie chodzi tutaj o pojazdy typu OmniCity wyeksportowane do Szwecji), a różnica za rok 2010 to jeden pojazd (z partii sprzedanej do Estonii). Tym samym łączna suma wytworzonych w Słupsku pojazdów wzrosła do poziomu 644 szt. (a nie jak podawaliśmy w styczniu –500 szt.) W zakresie eksportu firmy korekta dotyczy 136 szt. (zamiast 470 szt. jak informowaliśmy w styczniu teraz jest to suma 606 szt.) Te zmiany mają oczywiście swoje odbicie także w generalnym podsumowaniu rynku, gdzie sumy wzrosły odpowiednio:
– o 144 szt. w produkcji autobusów i osiągnęły łączny poziom 4776 szt. (a nie jak podawaliśmy 4632 szt.)
– o 136 szt. w eksporcie i osiągnęły łączny poziom 3810 szt. (a nie jak podawaliśmy 3674 szt.)
W świetle tych danych podsumowanie produkcji autobusów w Polsce powinno brzmieć następująco: W 2011 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 4776 szt., czyli o 607 szt. więcej niż przed rokiem (+ 14,55%). Natomiast w zakresie eksportu: w 2011 roku fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 3810 autobusów, czyli o 424 pojazdów więcej niż rok wcześniej (+ 12,52%). Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 40 trolejbusów i ponad 900 podwozi.
Jak widać korekta pozytywnie odbiła się na całościowym obrazie produkcji autobusów w Polsce oraz oczywiście na wynikach Scania Production Słupsk. Po nowelizacji danych firma cały czas zajmuje czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu, ale już udziałem na poziomie 13,49% i niewielką stratą do wyników z 2010 r. (- 15 szt. / – 2,27%).
W eksportowym zestawieniu szwedzka marka także zajmuje czwartą pozycję –z wynikiem 606 autobusów. Według nowych danych dzieli ją już tylko 43 szt. do trzeciego w rankingu Solarisa. Zminimalizowana została także strata Scania w porównaniu do danych z 2010 r. To aktualnie poziom o 31 autobusów mniejszy niż przed rokiem (- 4,86%). W efekcie tych zmian możemy powiedzieć, że produkcja spółki plasuje się na stabilnym poziomie i nie widać tutaj radyklanych zmian czy wpływu kryzysu. Zobaczymy czy w tym roku zapowiadane przez Scania ograniczenie produkcji będzie miało swój również wpływ na wyniki słupskiej fabryki, czy też odżywający rynek k brytyjski spowodowuję wręcz przeciwne tendencję i mocne odbicie w górę. Zobaczymy. Szczegółowe dane po marcowej korekcie Scania przedstawiamy w poniższych tabelach:
Tabela 1. Produkcja autobusów w Polsce w 2011 r.
Lp.
|
MARKA
|
2011 r.
|
udział [%]
|
2010 r.
|
udział [%]
|
1
|
MAN
|
1566
|
32,79%
|
1267
|
30,39%
|
2
|
SOLARIS
|
1140
|
23,87%
|
1022
|
24,51%
|
3
|
VOLVO
|
922
|
19,30%
|
855
|
20,51%
|
4
|
SCANIA
|
644
|
13,48%
|
659
|
15,81%
|
5
|
inne marki
|
504
|
10,55%
|
366
|
8,78%
|
∑
|
RAZEM
|
4776
|
100,00%
|
4169
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego
Tabela 2.Eksport autobusów w 2011 r.
Lp.
|
MARKA
|
2011 r.
|
udział [%]
|
2010 r.
|
udział [%]
|
1
|
MAN
|
1499
|
39,34%
|
1169
|
34,52%
|
2
|
SOLARIS
|
918
|
24,09%
|
845
|
24,96%
|
3
|
VOLVO
|
649
|
17,03%
|
630
|
18,61%
|
4
|
SCANIA
|
606
|
15,91%
|
637
|
18,81%
|
5
|
inne marki
|
138
|
3,62%
|
105
|
3,10%
|
∑
|
RAZEM
|
3810
|
100,00%
|
3386
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego