Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Euro 6 i 12-metrowy elektrobus – cele Solarisa na rok 2012
infobus
15.03.2012 16:23
Euro 6 i 12-metrowy elektrobus – cele Solarisa na rok 2012
7 marca br. odbyła się w Warszawie konferencja prasowa Solaris Bus &Coach podsumowująca rok 2011. Firma zarówno pochwaliła się swoimi wynikami, a także zapowiedziała kilka interesujących premier. M.in. o nich rozmawialiśmy z Krzysztofem Olszewskim, przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus &Coach SA. W formie wstępu przypomnijmy, że w 2011 roku wielkość sprzedaży producenta z Bolechowa po raz pierwszy przekroczyła 1200 pojazdów. W porównaniu z rokiem 2010 oznacza to wzrost sprzedaży o 85 pojazdów (7,5%). Wzrosły także przychody spółki. W 2011 roku wyniosły one 1.523.357.357 złotych i w porównaniu z ubiegłym rokiem były wyższe o 17,3%. Firma kolejny rok z rzędu utrzymała pozycję lidera polskiego rynku autobusowego oraz umocniła swoją pozycję w branży na kontynencie europejskim. Solaris w minionym roku sprzedał także pierwsze pojazdy szynowe. Największą ubiegłoroczną premierą była prezentacja autobusu z napędem elektrycznym Solaris Urbino electric. A co wydarzy się w tym roku?
InfoBus.pl: W 2012 r. produkcja przekroczyła poziom 1200 szt. Jakich wyników spodziewacie się w tym roku?
Krzysztof Olszewski, przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus &Coach SA: Chcemy przekroczyć poziom 1400 szt. Oczywiście bierzemy pod uwagę, że rynek polski nie będzie dysponował już taką siłą, jak w zeszłym roku, dlatego musimy teraz bardziej skoncentrować się na eksporcie. I to nie tylko w Europie. Poszukujemy swoich szans także m.in. w Turcji czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zresztą w kierunku rozwoju eksportu zrobiliśmy w ostatnim czasie kilka ważnych kroków –uruchomiliśmy nowe przedstawicielstwa w państwach Beneluksu oraz na Słowacji i Finlandii, gdzie jeszcze nie sprzedaliśmy żadnego autobusu. Kolejna inwestycja to budowa Centrum Serwisowego w Berlinie –tuż obok bazy BVG.
InfoBus.pl: Czy nie obawia się Pan, że tak potrzebne dobre wyniki eksportowe będzie ciężko teraz uzyskać bez pomocy zagranicznych ekspertów takich jak: Wolfgang Presinger, Guntram Danne, Gerald Matyssek czy Thomas Meyer, którzy rozstali się z Solarisem w ubiegłym roku?
Krzysztof Olszewski: Nie. O tym świadczy chociażby porównanie naszych wyników produkcyjnych z lat 2009-2010, a 2010-2011. Nareszcie skoczyliśmy do przodu, a nasi zagraniczni eksperci nie potrafili nam w tym pomóc. Powstaje pytanie dlaczego? Wydaje mi się, że wiele osób z Europy Zachodniej nie do końca rozumie naszej filozofii działania, które nie jest jeszcze przesiąknięta korporacyjnością. W tej sytuacji naszym wielkim szczęściem było doczekanie się własnych menadżerów, którzy od zeszłego roku zarządzają firmą. I idzie im to naprawdę bardzo dobrze. To można powiedzieć nasi wychowankowie, którzy znają Solarisa od podszewki i dobrze się tutaj czują. W zamian poświęcają firmie swój czas, serce i umiejętności. I to przynosi znakomite efekty. Przypomnę, że szefem Pionu Sprzedaży Krajowej i Zagranicznej oraz Marketingu jest teraz Małgorzata Olszewska, a stanowisko Dyrektora Sprzedaży objął Tomasz Woźniak, któremu obecnie bezpośrednio podlegają działy Eksportu oraz Zamówień Publicznych, a także Dyrektor Sprzedaży Krajowej.
InfoBus.pl: Jak wyglądają przygotowania Solarisa pod kątem nowej normy Euro 6, która na dobre zacznie obowiązywać od początku 2014 r.?
Krzysztof Olszewski: Podczas wystawy IAA w Hanowerze pokażemy nasz pierwszy autobus –Urbino 12 –wyposażony w silnik Euro 6. Będzie to jednostka marki MAN. To dla wielu może być zaskoczeniem, ale okres nienajlepszej współpracy z tym producentem mamy już za sobą. Poza tym MAN ma już opracowaną technologię Euro 6, natomiast nasi pozostali dostawcy: DAF i Cummins, jak na razie nic nie pokazali w tym temacie.
InfoBus.pl: Autobus z silnikiem Euro 6 to nie będzie jedyna Wasza premiera w tym roku…
Krzysztof Olszewski: Zgadza się. W Hanowerze zadebiutuje również nasz pierwszy elektrobus o długości 12-metrów z większymi bateriami i mocniejszym silnikiem trakcyjnym. W zasadzie mamy więcej zapytań o pojazd elektryczny przegubowy o długości 18-mterów, ale chcemy do tego projektu dochodzić stopniowo. Zaczęliśmy od Alpino, teraz będzie „dwunastka”, a dalej …zobaczymy.
W Hanowerze zadebiutuje także nasz międzymiastowy autobus InterUrbino po gruntowym faceliftingu. Będzie on dostępny teraz zarówno w wersji 12 m, jak i 12,8 m. Zmieniliśmy tutaj szkielet konstrukcyjny, zabudowę niektórych agregatów oraz wygląd pojazdu. Moim zdaniem jest one teraz bardziej atrakcyjny. To kolejne dzieło designerów z Berlina, z którymi współpracujemy już od wielu wielu lat.
InfoBus.pl: Po branży krążą także plotki, że budujecie dwuprzegubowy trolejbus dla jednego z austriacki miast. Czy to prawda?
Krzysztof Olszewski: Nie potwierdzam, nie zaprzeczam. Systemy BRT mają przed sobą ogromny potencjał na całym świecie, a nasz prototyp dla paryskiego RATP jak najbardziej potwierdza nasze kompetencje w tym zakresie. Dlatego nie jest wykluczone, że będziemy budować kolejne konstrukcje tego typu, w tym także być może wersje dwuprzegubowe.
InfoBus.pl: Podczas konferencji wspomniał Pan także o budowie toru doświadczalnego niedaleko Bolechowa…
Krzysztof Olszewski. To prawda. Doszliśmy już do takiego poziomu produkcji, że nie chcemy dalej testować naszych pojazdów na wynajmowanych zagranicznych torach. Potrzebujemy własnego toru z rozmaitymi rodzajami nawierzchni do bezpiecznych i powtarzalnych testów pojazdów. Własny tor z rozmaitymi rozstawem szyn wymuszają na nas także tramwaje. O ile Tramino dla Poznania mogły być sprawdzane na poznańskich torowiskach, o tyle pojazdy dla Jeny musimy –ze względu na rozstaw torowiska – testować już na naszym torze. Dlatego chcemy go zbudować do końca roku i eksploatować od początku 2013 roku.
InfoBus.pl: Kolejną, już wcześniej zapowiadaną, inwestycją jest hala konstrukcji lekkich w Bolechowie. Czy ona także powstanie w tym roku?
Krzysztof Olszewski: Tak, takie są plany. Tutaj trochę sytuację nam komplikuje rozwój elektrobusów, dla których lekki szkielet jest strategiczną sprawą. Potrzebujemy go także do konwencjonalnych pojazdów, gdzie za moment wejdą o wiele cięższe silniki Euro 6. Dlatego na pewno uruchomimy produkcję lekkich szkieletów tylko musimy zgrać ten moment w czasie, zakładając, że oba rodzaje szkieletów („lekki”i „ciężki”) przez jakiś czas będą produkowane równolegle. Umowna nazwa na autobusy o nowej, lżejszej konstrukcji nośnej to właśnie IV generacja Urbino.
InfoBus.pl: Jakie są szanse, że w tym roku zobaczymy Solaris Urbino electric w Poznaniu podczas EURO 2012?
Krzysztof Olszewski: Bardzo duże, aby nie powiedzieć, że graniczące z pewnością. Na tym obie strony zyskają: my przeprowadzimy pierwszy test eksploatacyjny naszego elektrobusa w firmie, która cieszy się wysokim prestiżem w Polsce. Natomiast MPK Poznań będzie mogło zaprezentować się podczas tej międzynarodowej imprezy, jako ekologiczny i nowoczesny przewoźnik. Bardzo nas to cieszy, że to właśnie Poznań jako pierwszy w Europie będzie testował Solarisa Urbino electric.