Rekordowe obroty MAN za 2011 rok
infobus
23.02.2012 19:53
Rekordowe obroty MAN za 2011 rok
W ubiegłym roku MAN Truck &Bus dostarczył do swoich klientów łącznie 83 418 pojazdów ciężarowych i autobusów, co oznacza wzrost aż o 38%. Połączone autobusowe siły marek MAN i Neoplan wywalczyły 14-procentowy udział w całym europejskim rynku.
Grupa MAN SE zamknęła rok finansowy 2011 z bardzo dobrymi wynikami. Jak poinformował koncern jego obroty wzrosły o 12%, osiągając rekordowy poziom 16,5 mld EUR. -„Rok 2011 był dla Grupy MAN bardzo dobrym rokiem. Mimo nadal istniejącej niepewności, przede wszystkim na rynkach finansowych, udało nam się ponownie wyraźnie poprawić dobre wyniki uzyskane w poprzednim roku”- powiedział dr Georg Pachta-Reyhofen, prezes zarządu MAN SE. Głównym filarem rekordowych obrotów Grupy MAN był przede wszystkim sektor pojazdów użytkowych. Przedsiębiorstwo ponownie wzmocniło swoją pozycję na europejskim rynku pojazdów ciężarowych o DMC ponad 6 ton, uzyskując tym samym, z 18-procentowym udziałem na rynku, drugie miejsce w rankingu. Dzięki temu szósty raz z rzędu MAN powiększył swój udział na rynku w Europie. MAN jest liderem na tak ważnych rynkach pojazdów ciężarowych jak Austria, Polska, Rumunia i Chorwacja. Między innymi w Niemczech, Danii, Czechach i na Węgrzech oraz w Szwajcarii MAN zajmuje drugie miejsce. Także w dziedzinie autobusów o DMC ponad 8 ton MAN Truck &Bus poczynił spore postępy. Prawie 14% wszystkich nowo zarejestrowanych w 2011 roku autobusów w Europie to autobusy marki MAN i NEOPLAN. Łącznie w ubiegłym roku w Europie MAN Truck &Bus dostarczył do swoich klientów łącznie 83 418 pojazdów ciężarowych i autobusów – to wzrost o 38%. Poniżej bardziej szczegółowe dane MAN Truck &Bus za ostatnie lata. Wynika z nich, że w 2011 r. MAN sprzedał w Europie 5 775 autobusów (rok wcześniej –5483), zwiększając równocześnie dochodowość tego biznesu. Produkcja autobusów w 2011 wyniosła 6380, podczas gdy w 2010 r. –5060 szt.
Dane MAN Truck &Bus za lata 2010/2011
|
2011
|
2010
|
Zamówienia (mln EUR)
|
9,514
|
8,023
|
w tym ciężarówki
|
8,234
|
6,865
|
w tym autobusy
|
1,280
|
1,158
|
Wartość pozyskanych zamówień (szt.)
|
84,449
|
67,393
|
w tym ciężarówki
|
78,635
|
61,934
|
w tym autobusy
|
5,814
|
5,459
|
Dochód (mln EUR)
|
8,984
|
7,446
|
w tym ciężarówki
|
7,743
|
6,279
|
w tym autobusy
|
1,241
|
1,167
|
Sprzedaż (szt.)
|
83,418
|
60,649
|
w tym ciężarówki
|
77,643
|
55,166
|
w tym autobusy
|
5,775
|
5,483
|
Produkcja (szt.)
|
85,107
|
59,716
|
w tym ciężarówki
|
78,727
|
54,656
|
w tym autobusy
|
6,380
|
5,060
|
Zysk operacyjny (mln EUR)
|
565
|
158
|
w tym ciężarówki
|
535
|
191
|
w tym autobusy
|
29
|
18
|
Na dzień 31 grudnia 2011 roku, MAN Truck &Bus zatrudniał 34 239 pracowników (w poprzednim roku: 31.284). Zgodnie z przyjętą strategią głównie rekrutowane były głównie osoby w zakresu badań i rozwoju produktu. W Niemczech w ramach MT&B pracuje 20.492 osób (w poprzednim roku: 18616). Kolejna ważna pozycja to wydatki na badania i rozwój. W 2011 r. wyniosły one MAN 309 milionów EUR (w poprzednim roku: 262 milionów EUR), co przekłada się na 3,4% przychodu. Prawie połowa wydatków inwestycyjnych przypada na rozwój technologii Euro 6 w ciężarówkach (147 milionów EUR), autobusach (28 mln EUR) oraz silnikach dla firm zewnętrznych (5 milionów EUR). Został również uruchomiony program modernizacji zakładu autobusów w Plauen, który zostanie prawdopodobnie zrealizowany do 2013 r. Wówczas ta fabryka będzie jednym z najnowocześniejszych zakładów autobusowych w Europie.
I kilka ważnych wydarzeń z ubiegłego roku. W 2011 roku MAN Truck &Bus stworzyła centrum kompetencyjne dla napędów hybrydowych, które łączy w sobie wszystkie działania w dziedzinie technologii hybrydowej – od badań aż po eksploatację. Razem z partnerami MAN Truck &Bus rozpoczął projekt EBSF (European Bus System of the Future). W jego ramach stworzono innowacyjny autobus MAN Lion 's City G , który był testowany w Budapeszcie. KOlejna innowacja to premiera Neoplan Skyliner na Busworld w Kortrijk. Tam też MAN jako pierwszy producent autobusów miejskich pokazał pojazdy spełniające normę Euro 6. W zeszłym roku model Lion`s City Hybrid otrzymał międzynarodową nagrodę w zakresie stylistyki (red dot design award). W Hiszpanii ten sam autobus został uznany autobusem roku ze względu na znaczny potencjał w zakresie obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2. A co w przyszłości? Zdaniem MAN perspektywy dla światowego rynku pojazdów użytkowych są kiepskie ze względu na spadek wzrostu gospodarczego i niepewność na rynkach finansowych. Po dynamicznym wzroście w 2011 r., prawdopodobnie tempo sprzedaży w 2012 roku będzie maleć i zatrzyma się na poziomie z 2010 r.