Daimler – lider światowej sprzedaży autobusów
infobus
23.02.2012 19:42
Daimler – lider światowej sprzedaży autobusów
Daimler AG podczas specjalnej konferencji prasowej w Stuttgarcie zaprezentował swoje dane dotyczące grupy w 2011 r. Generalnie koncern zwiększył swój zysk operacyjny (EBIT) o 24% do wysokości 8,977 mln w 2011 roku (2010 – 7.212 mln euro). –„W 2011 r. Grupa osiągnęła najlepsze jak dotąd wyniki ze sprzedaży zarówno pod względem przychodów, EBIT i zysku netto. Wszystkie nasze dywizje przyczyniły się do tego sukcesu ’ – powiedział dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i jednocześnie szef Mercedes-Benz Cars. I to właśnie jego dział –pojazdów osobowych –pociągną za sobą całą Grupę, notując rekordowe wyniki finansowe. –„Bardzo nas to cieszy, że ten sukces osiągaliśmy w jubileuszowym roku '125-lecie wynalezienia samochodu (125! years inventor of the automobile”). Wynik ten pokazuje, że silną mamy pozycję w segmencie samochodów osobowych, ciężarowych, dostawczych, autobusów i usług finansowych. Grupa jest strategicznie dobrze rozmieszczona i jesteśmy gotowi kontynuować ten sukces także w 2013 r.’ – podkreślił Zetsche. Pozytywny rozwój firmy doprowadził także do wzrostu liczby osób zatrudnionych przez Daimler AG na całym świecie. To 271,370 osób! To o 11.270 więcej niż wynosił stan osobowy na koniec 2010 roku. W samych Niemczech liczba pracowników wzrosła do poziomu 167,684.
I autobusy. Daimler Buses po raz kolejny zwiększył sprzedaż autobusów i podwozi o DMC powyżej 8 ton. Aczkolwiek zmiana jest minimalna. W 2011 r. była to liczba 39 700 szt., a w 2010 r. –39 100 szt. Natomiast odnotowane przychody były nieco niższe niż rok wcześniej: 2011 r. – 4,4 mld EUR / 2010 r. – 4,6 mld EUR). Także wskaźnik zysku operacyjnego (EBIT) nie wygląda najlepiej –w 2011 r. była to suma 162 mln EUR, a rok wcześniej aż 215 mln EUR. Spadła także rentowność ze sprzedaży z 4,7% do 3,7% w 2011 r. Zdaniem firmy osiągnięte wyniki to efekt niższej sprzedaży kompletnych autobusów w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej. Według Daimler Buses ten spadek przede wszystkim dotknął strategicznego segmentu autobusów miejskich. Także ze względu na inflację, negatywny wpływ na EBIT miały także rezultaty odnotowane w Ameryce Łacińskiej.
Daimler Buses zakłada, że będzie w stanie utrzymać swoją wiodącą pozycję na świecie w swoich kluczowym segmencie autobusów powyżej 8 ton. Przewiduje jednak niewielki spadek sprzedaży jednostkowej, na co wpływ będzie miało wejście normy Euro 5 w Brazylii. Zostanie on trochę przystopowany przez wzrost sprzedaży w Europie Zachodniej, gdzie m.in. na rynek wejdzie nowy model Mercedes-Benz Citaro. Z tym pojazdem Daimler Buses wiąże ogromne nadzieje.