Mistrz kierownicy MPK Poznań
29 września 2004 r. odbył się finał pierwszego konkursu na Najlepszego Kierowcę MPK Poznań roku 2004 . Zwycięzcą okazał się Andrzej Jankowiak, który na co dzień kieruje autobusami na liniach 51 i 90. W nagrodę Pan Andrzej pojedzie na wybraną przez siebie zagraniczną wycieczkę o wartości około 3,5 tys. zł z dodatkowym tysiącem złotych kieszonkowego. Zawody zorganizowało spółka MPK Poznań przy współudziale: Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego Sekcji Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej w Poznaniu i Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, a pomysłodawcą imprezy był Krzysztof Książyk, dyrektor ds. taboru w MPK Poznań. Sponsorami zwodów były firmy PZU S.A., PZU Życie S.A., Solaris Bus & Coach, MAN STAR, KJF Brocker Wulkanex, Pixel, Moto Bus, Colmec Boss i Ster.
Do konkursu zgłosiło się 68 kierowców ( ok. 10 proc. kierowców zatrudnionych w MPK Poznań). Zgodnie z regulaminem współzawodniczyć mogli kierowcy autobusów zatrudnieni w MPK Poznań przynajmniej od roku, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie byli karani karą upomnienia lub nagany i nie budzili zastrzeżeń w codziennej pracy (np. uzasadnione skargi). Warto dodać, że udział w kolizji czy wypadku bez udziału winy własnej kierowcy nie był elementem dyskwalifikującym. Pierwszy etap konkursu polegał na rozwiązywaniu testów teoretycznych z zakresu prawa o ruchu drogowym (15 pytań), znajomości przepisów p.poż, BHP (5 pytań) i regulaminu przewozów i instrukcji służbowej (10 pytań). Czas rozwiązywania testu wynosił 35 minut. Dodatkowo p odczas testów praktycznych uczestnicy musieli popisać się umiejętnościami praktycznymi, a ponadto wykazać znajomością m.in. obsługi komputera pokładowego i KWSR. Do dyspozycji na placu manewrowym mieli najstarszy, kilkunastoletni autobus szkoleniowy MPK Poznań, wyposażonym w manualną skrzynię biegów, co dla wielu kierowców, przyzwyczajonych już do automatów, sprawiło nie lada problem. Maksymalnie na tym etapie można było uzyskać 6 punktów. Dalej przeszli najlepsi, którzy zajęli 20 najwyższych lokat. Byli to:
Numery startowe i nazwiska uczestników
1 |
Marek Skrzypiec |
2 |
Leszek Wichłacz |
3 |
Zdzisław Gębski |
4 |
Jerzy Walędziak |
5 |
Ireneusz Karbowniczek |
6 |
Adam Felińczak |
7 |
Piotr Sikorski |
8 |
Ryszard Czerwiński |
9 |
Andrzej Jankowiak |
10 |
Dariusz Ciesielski |
11 |
Bogdan Dominiczak |
12 |
Jacek Woliński |
13 |
Stefan Dudek |
14 |
Bogdan Gajewski |
15 |
Rafał Dassuj |
16 |
Józef Seifert |
17 |
Jacek Skibiński |
18 |
Zbigniew Stachowiak |
19 |
Bartosz Marciniak |
20 |
Jarosław Przybylski |
21 |
Janusz Richter |
22 |
Marian Markiewicz |
23 |
Piotr Polny |
Do dalszej rywalizacji przeszło 23 zawodników, którzy przez następnych 20 dni (01-20.09) byli obserwowani na ulicach Poznania. Z jednej strony ich jazdę (zachowania na drodze, podjeżdżanie do przystanków, zachowanie wobec pasażerów, stan ich odzieży służbowej, etc.) punktowali pracownicy służby nadzoru ruchu MPK Poznań oraz instruktorzy nauki jazdy (etap obserwacji wewnętrznej). Zaś z drugiej – przez samych pasażerów, którzy mogli głosować na wybranego kierowcę na trzy sposoby: albo przez infolinię MPK Poznań, albo za pomocą kuponów publikowanych na łamach Expressu Poznańskiego, albo poprzez SMS w radiu MERKURY. Poznańscy pasażerowie przede wszystkim zwracali uwagę na kulturę jazdy kierowcy i jego podejście do przewożonych osób. Warto dodać, że najwięcej głosów od pasażerów zabrał Jacek Woliński. Jak powiedziała nam Iwona Gajdzińska rzecznik MPK Poznań – „Było naprawdę miłe uczucie odebrać tyle pozytywnych telefonów na temat naszych kierowców”.
Do finału konkursu zakwalifikowało się 11 zawodników. Odbył się on w sobotę, 25 września, na terenie Wojewódzkiego Ośrodku Ruchu Drogowego, gdzie finaliści musieli m.in. zaprezentować jazdę autobusem po łuku, parkowanie w zatoczce, zaparkowanie przy krawężniku i manewr cofania. Dopingowali ich licznie zgromadzenie widzowie, a wśród nich rodziny kierowców i koledzy z pracy. Zwyciężył Andrzej Jankowiak, natomiast drugie miejsce zajął Ireneusz Karbowniczek a trzecie – Józef Seifert. Gratujemy! Warto podkreślić, że dzięki hojności sponsorów wszyscy finaliści otrzymali nagrody, które osobiście wręczył im prezes MPK Poznań – Wojciech Tulibacki oraz Krzysztof Ksiązyk, dyrektor ds. taboru MPK Poznań i Wiktor Spiżewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrdka Ruchu Drogowego w Poznaniu.
Jak podkreśliła Iwona Gajdzińska, podstawowym celem konkursu było doskonalenie umiejętności zawodowych i wiedzy kierowców z zakresu obowiązujących przepisów oraz podniesienie ich kwalifikacji zawodowych i kultury jazdy. Dzięki tej akcji podkreślono również zaangażowania miejskiego przewoźnika w podnoszenie jakości świadczonych usług. Mamy nadzieję, że prezentacja fachowości i umiejętności kierowców spowodowało wśród poznaniaków podniesienie rangi zawodu kierowcy autobusu. Dodatkowo dochodzi do tego stworzenie płaszczyzny bezpośrednich kontaktów z pasażerami, co jak wskazuje codzienna praktyka jest najskuteczniejszą drogą do wyrobienia pozytywnego wizerunku przewoźnika wśród pasażerów. I oczywiście – równie istotna rzecz – tego typu konkursy wyzwalają zdrową konkurencję i rywalizację między pracownikami, co w efekcie służy zarówno samej firmie, jak i innym użytkownik dróg. Podsumowując – same plusy i dlatego naszym zdaniem tego typu zawody są bardzo potrzebnej całej branży komunikacyjnej w Polsce. Obecnie w naszym kraju organizowane są konkursy na najlepszego kierowcę – w Olsztynie (czwarta edycja w tym roku) i w Poznaniu (pierwsza edycja w tym roku). Jak zapowiedziała Iwona Gajdzińska, w przyszłym roku w Poznaniu odbędzie się pierwszy w Polsce k onkurs dla motorniczych tramwajów. Powodzenia!