Medale na TRANSEXPO 2011: Voith Turbo
infobus
28.09.2011 18:35
Medale na TRANSEXPO 2011: Voith Turbo
Kolejnym medalistą tegorocznych targów TRANSEXPO była firma Voith Turbo, która otrzymała tą prestiżową nagrodę w kategorii „Części i wyposażenie autobusów”za sprężarkę powietrza Voith LP 490. Historia tego produktu w ofercie niemieckiego producenta wiąże się bezpośrednio z fabryką Voith Turbo Verdichter-systeme GmbH&Co.KG w Zschopau w Saksonii. Tutaj nawiązując do tradycji firmy Auto Union AG , w 2007 r. rozwinięto nową generację sprężarek powietrza do ciężarówek, autobusów oraz pojazdów specjalnych. M.in. właśnie owocem tego projektu jest najnowsza sprężarka LP490. Można powiedzieć, że jej całe nowatorstwo tkwi w dwóch elementach:
– wprowadzeniu systemu SLS w trybie tłoczenia, który samoczynnie przechodzi w tryb jałowi i tym samym obniża zużycie paliwa;
– podzieleniu procesu sprężania na dwa stopnie z systemem chłodzenia międzystopniowego. To umożliwia znaczne obniżenie poboru mocy w trybie tłoczenia. Jednocześnie następuje obniżenie temperatury sprężania, co pozwala na wydłużenie czasu pracy sprężarki, a tym samym zwiększenie wydajności na godzinę przy tej samej pojemności skokowej. Obniżenie temperatury powoduje mniejsze obciążenie oleju silnikowego, a także zapobiega rozkładowi oleju (cracking) i powstawaniu szkodliwych produktów ubocznych.
Zastosowanie tych unikalnych technologii powoduje, że sprężarka Voith-a charakteryzuje się następującymi plusami:
– pracuje przy wyższym poziomie ciśnienia (do 15 bar);
– ma znacznie wydłużony czas pracy (zdaniem producenta o ok. 85%);
– tłoczy więcej powietrza na godzinę;
– zmniejsza zużycie paliwa o średnio 0,31/ km;
– posiada zdolności rekuperacyjne z możliwością odzyskiwania energii podczas hamowania lub wybiegu;
Ponadto sprężarka zapewnia dłuższe okresy między przeglądami, niską emisja zanieczyszczeń i brak szkodliwych produktów rozkładu oleju.
Koronnym argumentem za przyznaniem nagrody produktowi Voith było zastosowanie tego urządzenia już w produkcji seryjnej. Producent dostarcza nowe sprężarki do silnika Mercedes-Benz OM 457 hLA, stosowanego m.in. w autobusach miejskich Citaro. Docelowo –po wejściu normy Euro 6 –wszystkie jednostki napędowe w Mercedesa będą wyposażone właśnie w nowe sprężarki Voith. Zresztą nie tylko autobusy Mercedesa są oferowane z tym urządzeniem, ale przede wszystkie ciężarówki –od 2011 r. cała rodzina Axor, a od normy Euro 6 –także seria Actros. Mamy tutaj także polski akcent –w fabryce MAN Bus Sady aktualnie trwa montaż próbny serii 300 szt. sprężarek Voith LP 490 do autobusów miejskich z logo lwa. Jeżeli wszystko odbędzie się bez problemów, fabryka zamówi dalsze partie.
Dodajmy, że to nie jedyna nowość jaką Voith wprowadza do systemów napędowych. Podczas wrześniowej prezentacji autokaru Mercedes-Benz Edition 1 z silnikiem Euro 6 zadebiutował tutaj także wodny retarder Voith (Aqua Retarder). To efekt wielu lat ciągłych badań, który teraz –zdaniem Voith –jest kamieniem milowym w rozwoju napędów pojazdów użytkowych. Ten innowacyjny retarder hydrodynamiczny wykorzystuje wodę zamiast oleju jako medium roboczego. Jest on przeznaczony do pojazdów użytkowych klasy ciężkiej. Co ważne w silnikach Euro 6 – ciepło wytwarzane w tym procesie jest szybko i skutecznie odprowadzane przez układ chłodzenia pojazdu. O tym retarderze na pewno napiszemy w kolejnych wydania InfoBusa.