Czeski zlot Ogórków 2011
infobus
10.08.2011 09:43
Czeski zlot Ogórków 2011
Podobnie jak w Polsce, także w Czechach, słynny autobus serii Škoda 706RTO, zwany potocznie „Ogórkiem”oraz jego pochodne wersje mają wielu miłośników. Są wśród nich zarówno starsze osoby, które często miały okazję podróżować nimi w młodzieńczych latach jako pasażerowie, jak i młodsi fanatycy dawnej motoryzacji, ze szczególnym uwzględnieniem środków komunikacji zbiorowej. Niektórzy z nich postanowili zakupić stare pojazdy z tej serii i je odrestaurować. Takich pasjonatów „ogórków”w Czechach zrzesza RTO Klub, założony w 1999 r., a zarejestrowany w 2001 r. Z czasem, zakres zainteresowań klubu został rozszerzony na wszelkie autobusy czeskiej i czechosłowackiej produkcji, w tym np. modeli 706RO (poprzednika serii 706RTO), autobusów Karosa ŠM/ŠL/ŠD11, jak również nowszych konstrukcji. Użycza on m.in. pojazdy to historycznych filmów, na wynajmy, a co roku organizuje zlot wszystkich pojazdów należących do członków klubu. Tegoroczna, 12. już edycja zlotu odbyła się w dniu 21 maja. Poniżej prezentujemy krótką relację z imprezy.
Impreza miała charakter zlotu gwiaździstego. W upalny ranek 21 maja zabytkowe pojazdy wyruszyły z kilku czeskich miast, w tym oczywiście także z Pragi. Chętni do udziału w prezentacji mogli zabrać się jednym z takich autobusów. O godzinie 8:45 wszystkie pojazdy spotkały się w miejscowości Týnec nad Sazavou koło Pragi. Liczba uczestniczących w paradzie autobusów przekroczyła oczekiwania organizatorów –w Týncu stawiły się rekordowe 33 pojazdy. Tutaj uczestników czekała krótka przerwa, z możliwością wykonania kilku zdjęć oraz zapoznania się z innymi miłośnikami autobusów.
Z Týnca nad Sazavou, kolumna autobusów udała się z kolei w kierunku, położonej w malowniczej dolinie, miejscowości Lešany, a konkretnie tutejszego Muzeum Techniki Wojskowej. Na jego terenie, kierowcy ustawili autobusy w szeregu, w kolejności od najmłodszego do najstarszego. Tutaj pojazdy zaparkowały na dłużej. Kierowcy otworzyli drzwi autobusów i umożliwili uczestnikom zwiedzenie wnętrz czy porozmawianie z właścicielami pojazdów. Jednocześnie, można było posilić się daniami z grilla, przygotowywanymi na stoiskach zlokalizowanych obok muzeum. W jednym z autobusów zorganizowano biuro RTO-klubu, w którym można było porozmawiać z przedstawicielami, a także zakupić różne gadżety i pamiątki.
Wśród prezentowanych pojazdów dominowały autobusy Škoda 706RTO oraz Karosa ŠM/ŠL/ŠD11. Można było jednak zobaczyć także przedstawicieli kilku innych typów autobusów. Najstarszym prezentowanym na zlocie autobusem był model 706 RO z roku 1948 w wersji miejskiej, który stanął obok nieco młodszego kolegi w wersji międzymiastowej. Natomiast najnowszym pojazdem była Škoda 21Ab z roku 1997, należąca do przedsiębiorstwa przewozowego z Mladej Boleslav.
Oprócz zlotu zabytkowych autobusów, na terenie Muzeum można było obejrzeć także inne pojazdy, np. po sąsiedzku odbywał się zlot zabytkowych samochodów Tatra, a w samym Muzeum Techniki Wojskowej dostępne były stałe ekspozycje, na których można było zobaczyć np. zabytkowe auta wojskowe, czy pierwsze powojenne samochody osobowe Škoda.
Impreza zakończyła się o godzinie 14:45, kiedy pojazdy znów ustawiły się w kolumnę i odjechały z powrotem do Týnca nad Sazavou, przejeżdżając przez piękne okoliczne wąwozy, lasy i wioski. Następny zlot zabytkowych autobusów w Lešanach –już za rok! Więcej informacji o RTO Klub: http://www.rto-bus.cz/