Solarisy dla Sardynii
infobus
06.07.2011 14:27
Solarisy dla Sardynii
15. czerwca br. firma Solaris Bus &Coach SA podpisała kontrakt na dostawę 8. autobusów, w tym 4 szt. typu Urbino 12 (o łącznej cenie 798 000 EUR) i 4 szt. typu Urbino 10 (o łącznej cenie 840 000 EUR) dla sardyńskiego przewoźnika ARST Trasporti Regionali Della Sardegna. Razem z polskimi pojazdami włoski operator zakupił aż 60 nowych autobusów o wartości 10 320 521 EUR netto. Dostawy Solarisów odbędą się już po wakacjach – na przełomie września i października br. To kolejne autobusy „made in Poland”na tej pięknej wyspie. Warto bowiem dodać, że na Sardynii jest już eksploatowanych dziesięć autobusów przegubowych Solaris Urbino 18 w barwach firmy CTM Cagliari. Dodatkowo w 2012 r. ten przewoźnik odbierze jeszcze aż 15. nowych trolejbusów Trollino 12. W takim tempie mamy szansę zdominować tą włoską wyspę polskimi autobusami. Może przełożyłoby się to większy ruch turystycznych w tym kierunku z naszego kraju. Przypomnijmy, że Cagliari to stolica Sardynii. Miasto znajduje się na południowym wybrzeżu wyspy. Wg danych na rok 2008 gminę zamieszkuje 157 780 osób.
ARST to największy autobusowy operator na Sardynii, który obsługuje zarówno linie miejskie, jak i międzymiastowe (w tym autobusowe oraz kolejowe). Łącznie posiada 361 autobusów w długości od 10 metrów do 18 metrów, w tym 109 szt. Mercedes-Benz Citaro, które są w eksploatacji od 2007 r. W tej grupie 39 egzemplarzy to wersje 12-metrowe, a 15 szt. w wersji przegubowej Citaro G. Dodatkowo Mercedes dostarczył jeszcze 55 szt. podmiejskich modeli Citaro, w tym 40 szt. w wersji 12-metrowej i 15 szt. w wersji 15-metrowej. Teraz będą one współdzielić miejsce w zajezdni z nowymi Solarisami.
Jednak cały czas znakiem rozpoznawczym floty ARTS są autobusy międzymiastowe Scania-Irizar i4-2H. Sardyński operator zakupił ich aż 252 szt. Weszły one do służby w 2008 r. (210 szt.) i w 2009 r. (42 szt.). Te najnowsze nabytki są wyposażone w 9-litrowe silniki Scania o mocy 280 KM, spełniające dzięki recyrkulacji spalin (EGR) normy Euro 5 i EEV. Dodatkowo posiadają rampy i miejsca dla wózków inwalidzkich, elektryczne otwierane bagażniki, ekspresy do kawy oraz oddzielną klimatyzację dla pasażerów i kierowcy. Ocenia się, że ARST przewozi ponad 12 milionów pasażerów rocznie. Tegoroczne zamówienie ARST Cagliari na 8 nowych autobusów marki Solaris to tylko część kolejnego etapu odnowy floty. W tym roku tabor firmy –oprócz 8. Solarisów – zasilą także 52 autobusy innych marek. To:
– 29 szt. miejskich minibusów VDL o długości 7 metrów (najpewniej marki Kusters) i wartości 3 768 115 EUR;
– 6 szt. miejskich midibusów BredaMenarinibus o długości 8 metrów i wartości 1 239 006 EUR;
– 17 szt. autobusów międzymiastowych Scania-Irizar w wersji i4 o długości 10,5-metra o wartości 3 675 400 EUR netto.