Keolis Sverige zamawia 158 autobusów Scania
infobus
02.02.2011 10:41
Keolis Sverige zamawia 158 autobusów Scania
Scania otrzymała od firmy Keolis Sverige olbrzymie zamówienie na dostawę 158. autobusów miejskich zasilanych biopaliwami. Większość z zakontraktowanych pojazdów zostanie wyprodukowanych w polskiej fabryce koncernu w Słupsku. Producent tym samym umocni swoją pozycję jako głównego dostawcy pojazdów dla zrównoważonego transportu miejskiego. Kontrakt dla Keolis składa się zarówno z autobusów miejskich (OmniCity), jak i podmiejskich (OmniLink) i międzymiastowych (OmniLine). Zdecydowanie najwięcej –123 szt. –szwedzki operator zamówił pojazdów miejskich i podmiejskich, które zostaną wykorzystane do obsługi linii na terenie aglomeracji Sztokholmu, co oznacza, że większość pojazdów w ramach tego kontraktu zostanie wyprodukowanych w Polsce. W rejonie stołecznej aglomeracji do firmy Keolis należy największy miejski przewoźnik w Szwecji –Storstockholms Lokaltrafik (SL). –„To zamówienie jest dla nas bardzo ważne i umocni naszą pozycję jako silnego partnera dla przewoźników z branży transportu publicznego –powiedział Ove Forsberg, szef sprzedaży autobusów Scania-Bilar Sverige. –Najnowszy kontrakt traktuję jako podsumowanie naszej długoletniej i dobrej współpracy z Keolis w Szwecji.’
Scania już wcześniej dostarczała dla Keolis autobusy zasilane zarówno bioestrami, jak i etanolem. Dlatego najnowsza dostawa –bazując na obu alternatywnych źródłach zasilania –nie jest żadną nowością. Jak podaje przewoźnik –pojazdy z silnikami zasilanymi przez estry metylowe oleju rzepakowego (ang. RME – Rapeseed Methyl Esters) gwarantują w porównaniu do konwencjonalnych silników diesla zmniejszenie emisji dwutlenku węgla aż o 70 procent. Przy zastosowaniu etanolu ten współczynnik wynosi 64 proc.
Pierwsze autobusy z najnowszego kontraktu dotrą do taboru Keolis Sverige w kwietniu br., a ostatnie egzemplarze dotrą w lipcu br. Następnie autobusy będą sukcesywnie wprowadzane na linie, co potrwa od czerwca do sierpnia. W efekcie w II połowie 2011 r. Keolis będzie posiadał w Szwecji flotę około 2000 autobusów, z czego ponad 60 procent będzie zasilana poprzez paliwa odnawialne. –„Najnowsze, jak i poprzednie zakupy autobusów Scania są wynikiem naszej ścisłej współpracy z tym producentem –mówi Håkan Bark, dyrektor ds. ochrony środowiska Keolis Sverige. –W efekcie otrzymujemy dobrze rozwinięte i dostosowane do naszych działań pojazdy. To przynosi korzyść obu stronom.’
Podsumowując – Scania ma ponad 20-latnie doświadczenie w produkcji autobusów zasilanych etanolem, co przekłada się na sumę około 800. dostarczonych pojazdów zasilanych tym paliwem. Ponad 700 z nich trafiło do szwedzkich miast, a reszta jest eksploatowana w takich krajach jak: Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy, Belgia i Norwegia. Największa na świecie flota etanolowych autobusów działa w Sztokholmie, gdzie –zgodnie z przyjętą przez samorząd strategią –do roku 2012 przynajmniej połowa wykorzystywanego taboru pasażerskiego ma być zasilana paliwami odnawialnymi. W zdecydowanej większości (90%) oznacza to zakup pojazdów z silnikami na etanol, który jest najpopularniejszym paliwem odnawialnym na świecie. To wynika z jego stosunkowo niskiej ceny, dostępności, nieskomplikowanej produkcji i dostępu do wypróbowanej oraz przetestowanej technologii.