Frankfurt wybiera Solarisa i MAN-a
infobus
19.01.2011 19:23
Frankfurt wybiera Solarisa i MAN-a
Firma Stadtwerke Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main mbH (VGF) konsekwentnie modernizuje swoją flotę. Pod koniec 2010 r. niemiecki przewoźnik odebrał partię 29. nowych autobusów miejskich, w tym 17 niskopodłogowych pojazdów 12-metrowych Solaris Urbino 12 oraz 12 autobusów przegubowych MAN Lion`s City G. Wszystkie zostały wyprodukowane w Polsce. Krótsze pojazdy zostały wyprodukowane w fabryce w Bolechowie, natomiast dłuższe –w zakładach MAN Bus w Sadach i Starachowicach. Nowo zakupione egzemplarze wyruszyły do pracy 12 grudnia 2010 r. Warto podkreślić, że było to już trzeci kontrakt polskiego producenta dla VGF (wcześniejsze zostały zrealizowane w latach 2007 i 2009). Natomiast autobusy MAN-a zostały wybrane po raz pierwszy. Wszystkie pojazdy zostały wyposażone w silniki spełniające normy EEV i dodatkowe filtry cząstek stałych. Taka kombinacja EEV i CRT nie zmniejsza mocy silnika i autobusy dysponują pełną mocą 314 KM (w autobusach solo) i 320 KM (w autobusach przegubowych), co na pewno przydaje się podczas obsługi bardziej górzystych tras. Dodajmy, że od 2000 r. VGS zamawia tylko pojazdy wyposażone w filtr cząstek stałych. Dzięki temu już od 2007 r. wszystkie autobusy przewoźnika posiadają filtry CRT.
Przy okazji grudniowego przekazania nowych pojazdów, przewoźnik podał normy spalania dla Solarisa (typowy autobus 12-metrowy) opracowane przez Niemieckie Stowarzyszenie Przewoźników (VDV). Dla modelu Urbino 12 średnie zużycie paliwa w Niemczech to ok. 38 l na 100 km z pełnym obciążeniem (ok. 94 pasażerów), co oznacza (zgodnie z aktualnie modnymi ekologicznymi przelicznikami) zużycie ok. 0,5 l paliwa na 100 km na jedną osobę przy wszystkich zajętych miejscach. Jak jednak obliczyło VDV średnie zapełnienie niemieckiego autobusu wynosi ok. 16 pasażerów i dlatego można przyjąć, że na jedną osobę podczas podróży autobusem miejskim zużycie paliwa wynosi ok. 2 l na 100 km. Zdecydowanie mniej niż samochodem osobowym.
Generalnie w nowych frankfurckich autobusach nie ma większych rewolucji i mają one podobne wyposażenie jak poprzednio dostarczane egzemplarze. Autobusy Solarisa oferują 33 miejsca siedzące i 50 stojących, a przegubowe Lion`s City G odpowiednio: 52 i 86 miejsc. Przy II drzwiach zlokalizowano miejsce na wózek inwalidzki oraz cztery miejsca dla pasażerów niepełnosprawnych. W pojazdach zamontowano 19-calowe ekrany z pełną informacją pasażerską (w autobusach 18-metrowych dodatkowy ekran znajduje się za przegubem). W oparciu o pozytywne doświadczenia z poprzednich lat, wszystkie nowe pojazdy po raz kolejny wyposażono w systemem monitoringu CCTV. Filmy wykonane przez kamery (4 w autobusach solo i 6 w autobusach przegubowych) są zapisywane na 48 godzin. Aktualnie już połowa floty VGF posiada monitoring. Standardowo nowe egzemplarze wyposażono w układy bezpieczeństwa takie jak: EBS, ASR i ABS. Łączny koszt zeszłorocznych zakupów autobusowych VGF wyniósł około 7 milionów EUR.