E-myto uderzy w autobusowych przewoźników
Od lipca 2011 r. właściciele ciężarówek i autobusów jeżdżących po drogach krajowych będą płacić elektroniczne opłaty za korzystanie z tras. 'PB’ dotarł do projektu rządowego rozporządzenia ze stawkami e-myta. Tanio nie będzie. Jak informuje Puls Biznesu opłaty za korzystanie z dróg wzrosną z 8 do 20-53 groszy za kilometr. Najdrożej zapłacą właściciele pojazdów emitujących najwięcej spalin. A to 69-87 proc. transportowej floty. –„Kupując winiety, przewoźnicy płacili do tej pory za korzystanie z sieci drogowej średnio 8 gr/km”- szacuje Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Od lipca najniższa stawka sięgnie 20 gr/km. Będzie dostępna tylko dla samochodów o masie 3,5-12 t oraz autobusów emitujących najmniej spalin (czyli spełniających przynajmniej normę EURO 4, która weszła w życie w 2005 r.) i korzystających ze zwykłych dróg krajowych. Właściciele największych „trucicieli”, czyli autobusów oraz ciężarówek cięższych niż 12 ton DMC i spełniających najwyżej normę EURO 2 zapłacą za przejazd autostradą aż 53 gr/km. A takich pojazdów jest najwięcej: to aż 82 proc. całej floty ciężarówek w Polsce, 69 proc. tirów z przyczepą i 87 proc. autobusów! –„Zróżnicowanie wysokości stawki opłaty elektronicznej promuje wykorzystanie nowoczesnych technologii ograniczających zanieczyszczenie środowiska przez pojazdy ciężarowe i autobusy’ —czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia Rady Ministrów z wysokością opłat. Czy w takim razie można spodziewać się radykalnego wzrostu sprzedaż nowych autobusów międzymiastowych i turystycznych w Polsce? –„Przykład wprowadzenie zielonych stref w niemieckich czy włoskich miastach pokazuje, że tego typu podatki stanowią mocny impuls na rzecz zakupu nowego taboru autokarowego w przewozach międzynarodowych. Nawet w sytuacji kryzysu gospodarczego odnotowujemy aktualnie zwiększoną sprzedaż autobusów turystycznych w Polsce –mówi Aleksander Kierecki z firmy „JMK – analizy rynku transportowego”–Jednak krajowy rynek przewozów międzymiastowych jest zbyt słaby finansowo, aby pozwolić sobie na szerszy zakup nowych autobusów i obecnie ten segment pogrążony jest w dużym kryzysie. Dlatego o wszystkim będzie decydował rachunek ekonomiczny. W tej sytuacji można spodziewać się, że przewoźnicy będą inwestować w dodatkowe filtry i w ten sposób 'dozbroją’ swój dotychczasowy tabor do normy Euro 4. Następnie w kolejności będzie zakup 4-5-letnich używanych autobusów z normą Euro 4. I wreszcie na samym końcu największe firmy transportowe, które mają jeszcze zdolność kredytową mogą zdecydować się na zakup nowych autobusów. Dlatego nie spodziewamy się tutaj w najbliższych latach rewolucji w zakresie zakupu nowych pojazdów międzymiastowych. Jest jeszcze jeden czynnik – na rynku regionalnym pojawi się duży gracz w postaci Mobilisu, który zgodnie z zapisami umowy z MSP zakupi nowy tabor dla przejętych spółek PKS w woj. mazowieckim. W tej sytuacji jego konkurenci mając do dyspozycji np. zakup starszego taboru z Euro 4 i nowego z Euro 5 mogą teoretycznie zdecydować się na zakup bardziej nowoczesnej floty, aby móc wydajniej rywalizować na transportowym rynku. Pamiętajmy jednak, że dla polskiego pasażera teraz liczy się głównie cena biletu, także ta dźwignia może być zbyt słaba –podkreśla Aleksander Kierecki.
Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury, informuje, że do 17 grudnia potrwają społeczne konsultacje nowego rozporządzenia. Przewoźnicy są oburzeni proponowaną wysokością opłat. Rozporządzenie ma obowiązywać od dnia 1 lipca 2011 r. –przy założeniu, że planowo ruszy system opłat elektronicznych. Z doświadczeń europejskich wynika, iż jest to założenie ambitne, ale czy realne?
E-myto z Kapsch TrafficCom
Przypomnijmy, że polski system e-myta zrealizuje firma Kapsch TrafficCom, która w listopadzie podpisała umowę z GDDKiA. Zgodnie z kontraktem konsorcjum Kapsch TrafficCom wdroży 1 lipca 2011 roku rozległy i nowoczesny elektroniczny system poboru opłat na sieci dróg o długości około 1750 km. System obejmie pojazdy powyżej 3.5 tony, zaś posiadacze samochodów osobowych będą mogli dobrowolnie dołączyć do tego systemu. Dodatkowo konsorcjum zbuduje ręczny system poboru opłat na pojedynczych, krótkich odcinkach autostrad dla pojazdów poniżej 3.5 tony. Projekt przewiduje efektywne rozszerzanie systemu nie tylko na nowo budowane trasy, ale również na już istniejące drogi. Według informacji opublikowanej przez GDDKiA 1 października br., wartość kontraktu to 1,24 miliarda euro (4,9 miliarda złotych). Kapsch TrafficCom uważa termin wdrożenia systemu za wymagający, ale realistyczny. 'Mamy nadzieję, że nie wystąpią dalsze opóźnienia po odrzuceniu złożonych protestów. Jesteśmy gotowi wdrożyć system na czas, liczymy na owocna współpracę z GDDKiA i innymi agendami rządowymi. Liczymy na to, ponieważ mamy wspólny ambitny cel, a jakiekolwiek opóźnienia we wdrażaniu systemu będą oznaczały, że wpływy do budżetu państwa pojawią się z opóźnieniem’, powiedział Michael Weber, Menedżer ds. Sprzedaży w Kapsch TrafficCom. Obecnie ponad 150 tys. polskich kierowców jest zarejestrowanych w systemach poboru opłat działających w Austrii i Czechach, które są oparte na technologii DSRC. Tego typu system będzie wdrożona także w naszym kraju . –„Kierowcy z Polski stanowią znaczącą część użytkowników systemu czeskiego i austriackiego. Można powiedzieć, że jest to znakomity sposób na przetestowanie systemu przed jego wdrożeniem w Polsce 1 lipca 2011 roku’, dodał Michael Weber.
Gdzie będziemy płacić w Polsce?
Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem płatne będą m.in.:
1) autostrada A1 na odcinkach:
a) węzeł Tuszyn –węzeł Bełchatów,
b) węzeł Sośnica –węzeł Świerklany;
2) autostrada A2 na odcinku węzeł Modła –węzeł Stryków I;
3) autostrada A4 na odcinkach:
a) Zgorzelec –węzeł Bielany Wrocławskie,
b) węzeł Bielany Wrocławskie –węzeł Kleszczów,
c) węzeł Kleszczów – węzeł Murckowska,
d) węzeł Balice I –węzeł Szarów;
4) autostrada A6 Kołbaskowo –węzeł Kijewo;
5) autostrada A8 na odcinku węzeł Magnice –węzeł Pawłowice;
6) autostrada A18 węzeł Olszyna –węzeł Krzyżowa;
7) droga ekspresowa S1 na odcinkach:
a) Cieszyn-Boguszewie –Bielsko Biała-Krzemionki,
b) Dąbrowa Górnicza (Ząbkowice) –Tychy,
c) węzeł Podwarpie –węzeł Pyrzowice;
8) droga ekspresowa S3 na odcinkach:
a) węzeł Goleniów Zachód –Szczecin (węzeł Kijewo),
b) węzeł Klucz –Gorzów Wielkopolski (węzeł Gorzów Południe),
c) Sulechów –Nowa Sól;
9) droga ekspresowa S5 na odcinku węzeł Stryszek –węzeł Białe Błota;
10) droga ekspresowa S6 na odcinku węzeł Bożepole Wielkie –węzeł Rusocin;
11) droga ekspresowa S7 na odcinkach:
a) węzeł Elbląg Wschód –Kalsk,
b) obwodnica Płońska,
c) węzeł Kroczewo –węzeł Czosnów,
d) Grójec (z obwodnica Grójca) –Jedlińsk,
e) Skarżysko Kamienna –Chęciny;
f) obwodnica Jędrzejowa,
g) skrzyżowanie z droga krajowa nr 79 –węzeł Bieżanów,
h) węzeł Myślenice –węzeł Lubien;
12) droga ekspresowa S8 na odcinkach:
a) węzeł Dąbrowa –węzeł Cieśle,
b) węzeł Konotopa –węzeł Powązkowska,
c) Radzymin (z obwodnica Radzymina) –Wyszków (z obwodnica Wyszkowa),
d) obwodnica Ostrowi Mazowieckiej;
13) droga ekspresowa S10 na odcinkach:
a) Szczecin (węzeł Płonia) –węzeł Święte,
b) węzeł Nieszawka –węzeł Lubicz;
14) droga ekspresowa S11 na odcinku Poznań –Kórnik;
15) droga ekspresowa S22 na odcinku Elbląg –Grzechotki (granica państwa);
16) droga ekspresowa S69 na odcinku obwodnicy Bielska –Białej;
17) droga krajowa nr 4 na odcinku Rzeszów –Jarosław;
18) droga krajowa nr 6 na odcinku Gościcino –Bożepole Wielkie;
19) droga krajowa nr 7 na odcinkach:
a) Płońsk –węzeł Kroczewo,
b) węzeł Czosnów –Warszawa ,
c) Warszawa –Grójec,
d) Kraków –Myślenice;
20) droga krajowa nr 10 na odcinku Dąbie –Grzędzice;
21) droga krajowa nr 77 na odcinku Radymno –Przemyśl;
22) droga krajowa nr 81 na odcinku Katowice –Skoczów;
23) droga krajowa nr 92 na odcinkach:
a) Nowy Tomyśl –Poznań,
b) Poznań –Września;
24) droga krajowa nr 94 na odcinku Sosnowiec –Olkusz.
Pierwsza rozbudowa systemu planowana jest na styczeń 2012 roku. Minister Infrastruktury zakłada, iż rozporządzenie zostanie uzupełnione o następujące odcinki dróg:
1) autostrady:
(a) A-1 na odcinku Maciejów –Sośnica,
(b) A-2 na odcinku obejmującym obwodnice Mińska Mazowieckiego,
(c) A-4 na odcinku od węzła Rzeszów Zachód do węzła Rzeszów Wschód,
(d) A-8 na odcinku od węzła Lotnisko do węzła Pawłowice;
2) drogi ekspresowe:
(a) S-1 na odcinku obejmującym obwodnice Bielska Białej,
(b) S-5 na odcinku Gniezno –Poznań,
(c) S-7 na odcinku Skarżysko Kamienna –Występa,
(d) S-19 na odcinku Stobierna –Rzeszów,
(e) S-11 na odcinku obejmującym zachodnia obwodnice Poznania;
3) pozostałe drogi krajowe:
(a) nr 1 na odcinkach: Łódź –Tuszyn, węzeł Bełchatów –Dąbrowa Górnicza oraz Tychy –Bielsko Biała,
(b) nr 86 na odcinkach: Podwarpie –Katowice oraz Katowice –Tychy.
Kolejna rozbudowa systemu planowana jest 1 stycznia 2013 roku. Do systemu włączone, zgodnie z założeniami Ministra Infrastruktury, zostanie dalsze 1800 km autostrad i dróg ekspresowych. Możliwe jest również włączenie do systemu autostrad koncesyjnych. Następna, trzecia rozbudowa systemu planowana jest na styczeń 2014 roku. Do istniejącego systemu włączone zostanie kolejne 600 km dróg ekspresowych. Minister Infrastruktury zakłada, iż w roku 2014 system obejmował będzie mniej więcej 4400 km dróg (nie wliczając autostrad tzw. koncesyjnych). Zgodnie z informacjami Ministerstwa Infrastruktury jednocześnie do systemu mogą być włączane wybrane równoległe odcinki dróg krajowych, które wymagać będą szczególnego zabezpieczenia z uwagi na nadmierny ruch ciężarowy. Docelowo opłatami elektronicznymi zostaną objęte wszystkie odcinki autostrad, dróg ekspresowych, dwujezdniowych dróg krajowych, które nie będą przebudowywane oraz wybrane odcinki dróg krajowych równoległych. W odrębnym rozporządzeniu Rady Ministrów pn. w sprawie wysokości stawek opłaty elektronicznej ustalona zostanie wysokość stawek opłaty elektronicznej dla pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów, która zgodnie z ustawą o drogach publicznych nie może być wyższa niż 2 PLN i nie może przekroczyć maksymalnej stawki opłaty elektronicznej.