Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
W tym roku w targach IAA w Hanowerze wzięło udział 1748 wystawców z 42 krajów. To aż o 520 mniej niż dwa lata temu. Ponad połowa firm obecnych na wystawie ma swoje siedziby poza granicami Niemiec. Wśród zagranicznych wystawców liderem jest Turcja (136 wystawców), a następnie Chiny (117 wystawców). Na szczęście branża autobusowa nie odczuła aż tak mocno kryzysu i mogliśmy oglądać ciekawe ekspozycje 60. autobusowych firm –czyli podobnie jak podczas 62. edycji IAA. Poniżej krótki przegląd najważniejszych ekspozycji. Dodajmy, ze stoiska polskich firm obecnych na targach w Hanowerze omówiliśmy w osobnym artykule.
Daimler Buses –niemiecki koncern skupiający dwie marki: Mercedesa i Setrę tradycyjnie na targach IAA miał osobną halę. Za najważniejszą nowość należy uznać tutaj kolejną generację foteli turystycznych, które powstają w fabryce Daimlera w Neu Ulm i w które od lutego 2011 r. będą wyposażane wszystkie autobusy Setra i Mercedes-Benz sprzedawane na polskim rynku. Maksymalny komfort, lekka konstrukcja, praktyczność, bezpieczeństwo i wszechstronność –to wg producenta wyróżniki nowej generacji siedzeń. O tym produkcie pisaliśmy szerzej tutaj. ponadto Setra pokazała swoje autobusy wyposażone w sześciocylindrowe silniki, spełniające normę EEV bez konieczności zastosowania filtra cząstek stałych.
Z kolei najważniejszym wydarzeniem na stoisku Mercedesa była światowa premiera miejskiego minibusa –Sprinter City 77, który wypełni lukę między pojazdami Sprinter City 65 i Citaro K. Nowy pojazd bazuje na trzyosiowym podwoziu o długości 8,7-metra i w zasadzie do słupka B niczym nie różni się od innych miejskich Sprinterów. Reszta –z szerokim tylnym wyjściem i niskim przebiegiem podłogi na całej długości pojazdu została specjalnie opracowana przez Daimlera na potrzeby modelu City 77. Tak wydłużona konstrukcja pomieści na swoim pokładzie aż 40 pasażerów. O tym pojeździe pisaliśmy już tutaj. Szerzej o najnowszej ofercie firmy, przedstawionej na targach w Hanowerze napiszemy szerzej w kolejnym, wydaniu InfoBusa.
IVECO –włoski koncern na targach w Hanowerze skupił się w zasadzie wyłącznie na promocji swoich pojazdów dostawczych i ciężarowych. Z oferty autobusów pokazano tylko jedną konstrukcję –hybrydową wersję autobusu miejskiego Irisbus Citelis 12M, któremu wyznaczono pozycję w „kącie”tuż obok wyjścia z stoiska. Czy to odzwierciedla aktualną rolę działu autobusowego w koncernie? Szerzej o włoskiej hybrydzie napiszemy w kolejny wydaniu InfoBusa.
King Long –chiński producent pokazał w Hanowerze trzy autobusy: miejski XMQ6800, międzymiastowy XMQ6130Y i turystyczny XMQ6127J, które posiadają już europejska homologację. Jednak większe zainteresowanie niż same pojazdy wzbudziła informacja o zawartym kontrakcie King Longa z Arrivą na dostawę aż 200. autobusów do obsługi transportu publicznego na Malcie. Wszystkie pojazdy mają zostać dostarczone do 2011 r. To generalnie pierwsze autobusy King Longa we flocie Arriva i jesteśmy bardzo ciekawi jak sobie poradzą. Przypomnijmy, że chińska firma jest obecna na dwunastu europejskich rynkach, w tym w Niemczech i Austrii. W ubiegłym roku sprzedała w całej Europie 131 autobusów, podczas gdy w I połowie 2010 r. sprzedaż wyniosła już prawie 100 szt. W tej sytuacja producent spodziewa się zdecydowanego przekroczenia zeszłorocznego poziomu eksportu. Zdaniem chińskich przedstawicieli firmy na europejskich drogach jeździ już prawie 800 autobusów King Longa. Szerzej o najnowszej ofercie firmy, przedstawionej na targach w Hanowerze napiszemy szerzej w kolejnym, wydaniu InfoBusa.
MAN –niemiecki koncern świętował w Hanowerze uruchomienie produkcji seryjnej autobusu MAN Lion’s City w wersji hybrydowej, która zdaniem producenta pozwala zaoszczędzić do 30% oleju napędowego. Dodajmy, ze ten autobus powstaje w polskich fabrykach MAN –w Sadach i Starachowicach. Kolejna nowość to zmodernizowany silnik gazowy MAN E0836 CNG o pojemności 6,9 litra, który będzie dostępny od 2010 r. Jest on dedykowany klasie midi i maxi. To najmniejsza z dostępnych jednostek, która teraz rozszerza gazową ofertę MAN w zakresie silników od mocy 162 kW (220 KM) w E0836 do 228 kW (310 KM) mocy w E2876.
I najbardziej spektakularny debiutant (naprawdę ciężko go nie zauważyć…) to kolejna generacja Neoplana Skyliner`a o wysokości 4 m i długości 13,99 m. Teraz piętrowy autokar otrzymał nowy bardziej ostry design Neoplana (’Sharp Cut Design’ wprowadzony już do modeli Cityliner i Starliner). Dynamiczny, elegancki i pełen innowacji pojazd wejdzie do oferty od początku 2012 r. i zastąpi swojego utytułowanego poprzednia. Przypomnijmy, że Skyliner`y produkowane są od …1964 r. Szerzej o najnowszej ofercie firmy, przedstawionej na targach w Hanowerze napiszemy szerzej w kolejnym, wydaniu InfoBusa.
Otokar –pokazał w Hanowerze aż dziewięć pojazdów, w tym premierowy model TERRITO. To klasyczny lokalny autobus, który także posiada także miejsce na wózek inwalidzki. Pojazd będzie dostępny w wersji 12 m i 12,8 m. Co ciekawe firma pokazała także niskopodłogowy model Otokar Kent LF w wersji dostosowanej do potrzeb osób niewidomych. Wprowadzono tutaj na poręczach i przyciskach „stop”napisy w alfabecie Braille’a, ułatwiające orientację w pojeździe. Kolejna nowinka to wprowadzenie w turystycznym modelu Otokar VECTIO T pakietu „Tour Guide Package”, który m.in. obejmuje 7′ ekrany LCD w zagłówkach pasażerów. Szerzej o najnowszej ofercie firmy, przedstawionej na targach w Hanowerze napiszemy szerzej w kolejnym, wydaniu InfoBusa.
Scania –szwedzki producent przede wszystkim promował nowy autokar Scania Touring 6×2 o długości 13,7 m i pojemności 57+1+1. Przypomnijmy, że projekt Scania Touring powstał w biurze projektowym Scania, przy współpracy z chińskim producentem Higer. Autobus posiada typowe dla Scania cechy charakterystyczne, takie jak opływowy klinowaty kształt części przedniej, z zaokrąglonymi narożnikami. Przód pojazdu i panoramiczna szyba płynnie przechodzą w linię szyb bocznych. Dostępne są dwa poziomy wyposażenia: Comfort i Premium. W układzie napędowym instalowane są silniki o pojemności 12,7 l i mocy 400 lub 440 KM, spełniające normę emisji spalin Euro 5. Klient może wybrać manualną skrzynię biegów lub 12-biegową skrzynię biegów Scania w wersji w pełni zautomatyzowanej (Scania Opticruise z automatycznym sprzęgłem).
Kolejne nowości to regulowana deska rozdzielcza spełniającą wymagania niemieckiego VDV w autobusie miejskim OmniCity oraz nowa generacja gazowych silników, które mogą być zasilane zarówno biogazem, jak i gazem ziemnym. Początkowo będą dostępne w 12-metrowych autobusach, a nieco później zostaną wprowadzone do pozostałych wersji, o długości do 18 m. Silnik OC9 G04 oferuje moc 199 kW (270 KM) przy 1900 obr/min (1100 Nm przy 1000-1400 obr/m.in.), a wersja OC9 G05 oferuje moc 224 kW (305 KM) przy 1900 obr/min (1250 Nm przy 1000-1400 obr/m.in.). Szerzej o najnowszej ofercie firmy, przedstawionej na targach w Hanowerze napiszemy szerzej w kolejnym, wydaniu InfoBusa.
Temsa – podczas tegorocznych targów IAA w Hanowerze Temsa pokazała m.in. nowy międzymiastowy / turystyczny autobus klasy midi: MD C9. Po ostatnim okresie intensywnej promocji miejskich autobusów Avenue firma powraca do korzeni. Zresztą ta klasa jest domeną wszystkich tureckich producentów, którzy wykorzystują w tym zakresie potencjał rodzimego rynku. O tym autobusie pisaliśmy już tutaj. Szerzej o najnowszej ofercie firmy, przedstawionej na targach w Hanowerze napiszemy szerzej w kolejnym, wydaniu InfoBusa.
Van Hool –belgijski niezależny producent pokazał kolejny swój autobus w klasie ekonomicznej. Po premierze w Kortrijk uniwersalnego modelu T915 ATLON o długości 12,2 m z silnikiem DAF MX 300 (międzymiastowy kombi o wysokości podłogi 1055 mm), firma poszła o krok dalej i w Hanowerze pokazała jego jeszcze bardziej obniżoną (wysokości podłogi na poziomie 860 mm) wersję T915 Atlino, która na IAA świętował swoją premierę. Pojazd z podwójnymi, środkowymi drzwiami o długości 12,2 m napędza silnik DAF PR 265 współpracujący z skrzynią ZF Ecolife. Jego przeznaczenie to regularne rejsy w ciągu tygodnia oraz okazjonalne wycieczkowe kursy w weekend. Dodajmy, że na IAA swój niemiecki debiut miała także szeregowa hybryda Van Hoola –A330 Hybrid w wersji dla Beauvais (Francja). Pojazd o długości 12 m wyposażony jest dwa silniki elektryczne Siemens, system baterii i ultracapsów zlokalizowany na dachu oraz mały silnik Diesla –MAN EEV. Szerzej o najnowszej ofercie firmy, przedstawionej na targach w Hanowerze napiszemy szerzej w kolejnym, wydaniu InfoBusa.
VDL –holenderski koncern odniósł na tegorocznych targach IAA serię sukcesów. Po pierwsze firma otrzymała nagrodę „Bus of the Year 2011”, o którym pisaliśmy tutaj. Po drugie wprowadziła nową rodzinę autobusów turystycznych, która od momentu wprowadzenia silników Euro 6 zastąpi wszystkiego tej pory oferowane rodziny autokarów w ramach oferty VDL. Po trzecie firma pokazała nowe logo, które będzie wspólne dla wszystkich pojazdów. Spowodowało to m.in. odświeżenie stylistyki Citei, która teraz ma wiele wspólnych elementów design z New Futura. Odtąd nazwa Citea będzie obejmować wszystkie autobusy miejskie VDL (także Ambassador i Transit), a New Futura –mniej więcej od 2013 r.–wszystkie autobusy turystyczne. Wszystko w ramach także nowego hasła VDL: „Move Together”. Szerzej o najnowszej ofercie firmy, przedstawionej na targach w Hanowerze napiszemy szerzej w kolejnym, wydaniu InfoBusa.
Viseon –niemiecki producent autobusów specjalnych (kontynuator dziedzictwa Neoplana w ramach oferty fabryki w Plauen) pokazał w Hanowerze największą liczbę premierowych autobusów. To jak na spółkę o dwuletniej w zasadzie historii to naprawdę niezłe osiągniecie. Początkowo spodziewaliśmy się w tylko jednego debiutanta –od dawna zapowiadanej premiery midicoacha C10 o długości 10,4 m, który miał uzupełnić ofertę koncernu MAN także o ten niszowy segment. Jednak po wykupieniu wszystkich udziałów przez właściciela Viseona –Joachima Reinmutha spółka postanowiła rozwijać się także w segmencie, który przynosi godziwe zyski –czyli maxi. I dlatego powstał dwuosiowy model C13 o długości 12,7 m o pięknych kształtach, który przypominają najlepsze konstrukcje Neoplana (w końcu to ErnöBartha jest teraz głównym konstruktorem w Viseon). „Kropką nad i”na stoisku producenta postawił piętrowy autobus międzymiastowy Viseon LDD14 o maksymalnej pojemności 135 pasażerów. Jak się okazuje na tego typu pojazdy w Niemczech jest dość duże zapotrzebowanie (ok. 40-50 autobusów rocznie) i ty pojazdem Viseon „wbija”się w segment do tej pory kontrolowany przez Setrę i Neoplana Skylinera. I już na zakończenie mała dygresja. W tym roku mija 10-lecie fuzji MAN i Neoplan, która w zasadzie spowodowała narodziny polskiego producenta –Solarisa. Teraz patrząc na ambitne dokonania Viseona być może właśnie oglądamy narodziny kolejnej firmy z korzeniami w Neoplanie, która w przyszłości zmieni obraz europejskiego rynku. Szerzej o najnowszej ofercie firmy, przedstawionej na targach w Hanowerze napiszemy szerzej w kolejnym, wydaniu InfoBusa.
Volvo –szwedzka firma na tegoroczny targach IAA pokazała aż dwie nowości. W zasadzie najważniejsza z nich to nowy autobus międzymiastowy 8900, którego szkielet zbudowano z aluminium. To zrewolucjonizuje system produkcyjny w fabryce Volvo we Wrocławiu. O tej konstrukcji pisaliśmy już tutaj, a teraz dodajmy, że produkcja seryjna modelu 8900 została już uruchomiona w szwedzkim zakładzie w Saffle, natomiast we Wrocławiu ruszy w II połowie 2011 r. Kolejna nowość –także bezpośrednio związana z polską fabryką koncernu –to ekonomiczny autokar Volvo 9500. Jego najważniejsze różnice w porównaniu z wersją 9700 to mniejszy silnik o pojemności 9-litrów, sztywne zawieszenie osi przedniej oraz mocno okrojona oferta dodatkowego wyposażenia. Można powiedzieć: „skrojony na miarę”. To w efekcie powinno przynieść obniżenie ceny zakupu autobusu oraz niższe koszty jego eksploatacji. Szerzej o najnowszej ofercie firmy, przedstawionej na targach w Hanowerze napiszemy szerzej w kolejnym, wydaniu InfoBusa.
Yutong –chiński producent autobusów po raz pierwszy zawitał na tragi IAA i pokazał cztery autobusy. Zdecydowanie najciekawszy z nich to turystyczny model ZK6119HA o pojemności 49 miejsc i z silnikiem Cummins Euro 5. Co ważne –pojazd uzyskał już europejską homologację. Szerzej o najnowszej ofercie firmy, przedstawionej na targach w Hanowerze napiszemy szerzej w kolejnym, wydaniu InfoBusa.
Polskie firmy obecne na targach IAA 2010 opisaliśmy tutaj .