Z Sadów do Monachium
infobus
13.05.2010 23:10
Z Sadów do Monachium
Pod koniec kwietnia monachijska sieć komunikacji miejskiej zarządzana przez Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) wzbogaciła się o 18. nowych autobusów MAN Lion`s City, wyprodukowanych w fabryce MAN w Sadach. Z tej puli 15. egzemplarzy to wersje solo, 12-metrowe, a pozostałe autobusy to wersje przegubowe. Nowe niskopodłogowe nabytki mają zastąpić pojazdy z lat 90-tych, które aktualnie odbiegają już do miliona km przebiegu. Tegoroczny kontrakt MVG (o wartości prawie pięć milionów euro) to kontynuacja zeszłorocznego zamówienia, kiedy to przetarg MVG wygrało dwóch producentów autobusów: MAN, który w 2009 r. dostarczył 11 autobusów solo Lion`s City oraz Solaris Bus &Coach, który w 2009 r. przekazał firmie sześć przegubów Urbino 18 (łączna wartość tego zamówienia to ok. 4,5 mln euro). W 2010 r. autobusy do Monachium dostarczał już tylko MAN. Zresztą niemiecki producent od lat jest najbardziej popularną marką w Monachium, a tylko w latach 2007-2008 dostarczył tutaj 58 nowych autobusów.
Najnowsze autobusy MAN są oczywiście komfortowo wyposażone –m.in. w rampę dla osób niepełnosprawnych, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, monitoring i 19-calowy płaski ekran z informacją dla pasażerów. Warto podkreślić, że pojazdy mają także drzwi na zwisie tylnym i pionowe usytuowanie silnika . To zdaniem MVG umożliwia lepsze wykorzystanie tylnej przestrzeni pasażerskiej i szybszą wymianę pasażerów. Oczywiście ważna jest także w nowych autobusach aspekt ekologiczny –silniki pojazdów spełniają normę emisji EEV, co jest już kilkuletnim standardem w Monachium. Podkreślmy, że z 228 autobusów eksploatowanych przez monachijskie przedsiębiorstwo SVG/MVG aż 64 mają certyfikat EEV. Warto tutaj dodać, że MVG inwestuje także w technologię hybrydową. Firma posiada od lata 2008 r. jeden autobus z równoległym układem hybrydowym – Solaris Urbino 18H. Aktulanie przewoźnik przymierza się do zakupu hybrydowego MAN-a w wersji 12-metrowej. Docelowo chce zakupić jeszcze jeden doświadczalny pojazd innego producenta, aby mieć niezbędne doświadczenie do szerszego zakupu tego typu pojazdów w przyszłości.
Nowe autobusy przybyły do Monachium w doskonałym momencie, kiedy MVG przystąpiło do trudnej logistycznie operacji obsługi targów BAUMA. Dodatkowo w podobnym czasie odbyło się w Monachium światowe ekumeniczne spotkanie kościołów (Ökumenischen Kirchentags). Także nowe pojazdy się sprawdziły idealnie, kursując na trasach pomiędzy przystankami metra, dworcem kolejowym, a terenami wystawowymi.
Fakty i liczby sieci MVG
Najnowsze autobusy
|
|
|
MAN
|
Lion’s City
|
Lion’s City G
|
Długość
|
12
|
18
|
Szerokość
|
2,5 m
|
2,5 m
|
Wysokość
|
3,06 m
|
3,04 m
|
Waga netto
|
11,8 t
|
17,2 t
|
Dopuszczalna masa całkowita
|
18 t
|
28 t
|
Osie
|
3
|
4
|
Pojemnośc pasażerska
|
70
|
106
|
Moc silnika
|
206 kW / 280 PS
|
235 kW / 320 PS
|
Pojemność silnika
|
10,5 1
|
10,5 1
|
Liczba kamer
|
4
|
5
|
Autobusowe sieć MVG
|
|
|
Liczba autobusów w sieci
|
|
457
|
>należących do SVM/MVG
|
|
228
|
>do przewoźników prywatnych
|
|
229
|
Liczba autobusowych linii dziennych
|
|
66
|
Liczba autobusowych linii nocnych
|
|
9
|
Liczba autobusowych przystanków
|
|
915
|
Średnia odległość między przystankami stacjami
|
|
499 m
|
Bus-pasy
|
|
23 km
|
Liczba pasażerów w 2009 r.
|
|
172 mln
|
Liczba wzkm w 2009 r:
|
|
2.416 mln
|