Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powstanie do 50 hybryd Solaris Urbino 18 DIWAhybrid

infobus
14.04.2010 09:35

Niemieckie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast (BMVBS) wybrało osiem regionów, w których zostaną przeprowadzone pilotażowe projekty w ramach programu badawczego 'Electric Mobility’. W regionach tych planuje się wprowadzić do ruchu aż do 50 przegubowych Solarisów Urbino 18 z hybrydowym układem równoległym Voith DIWAhybrid. Celem projektu jest pokazanie wyników eksploatacyjnych pojazdów hybrydowych w różnych rejonach Niemiec, co oczywiście będzie miało wpływ w przyszłości na działanie Ministerstwa w zakresie wpierania tego typu napędu. Ministerstwo Transportu planuje wprowadzić do 50 hybrydowych przegubowców w pierwszej połowie 2011 roku.
–„System Voith DIWAhybrid jest obecnie jedynym równoległy układem hybrydowy dla autobusów miejskich opracowany i wyprodukowany w Niemczech. Jest to dalszy rozwój automatycznej skrzyni biegów DIWA i jest prawdziwą alternatywą dla nowoczesnych koncepcji napędu w zakresie efektywności i ekologii –powiedział Walter Rau, odpowiedzialny za rozwój napędów elektrycznych w Voith Turbo. Warto dodać, że na gruncie europejskim Voith nie ma większych doświadczeń z równoległymi układami hybrydowymi, natomiast posiłkuje się tutaj wiedzą zdobytą na rynku północnoamerykańskim. W Europie firma do tej pory głównie skupiała się na układach szeregowych. Tutaj można wymienić  m.in. projekt takiego systemu zrealizowany we współpracy ze Scanią, który był prezentowany na kongresie UITP w Helsinkach (2007 r.) Od jesieni zeszłego roku 6 pojazdów wyposażonych w ten szeregowy układ bierze udział w testach eksploatacyjnych .

W zakresie technologii – równoległy system DIWAhybrid to asynchroniczny silnik elektryczny, który wspiera silnik Diesla podczas rozruchu i przyspieszania. W ramach procesu hamowania, silnik ten działa jak generator i odzyskuje powstającą energię, która następnie jest przechowywana w systemie kondensatorów Supercap. Można powiedzieć, że działa tutaj podobnie jak retarder, który przy okazji optymalnie odciąża hamulce i zmniejsza zużycie tarcz. Warto podkreślić, że kondensatory (Supercaps) w tym układzie ważą zaledwie 410 kg, a cały system hybrydowy powoduje wzrost masy pojazdu bazowego tylko o 600 kg. To m.in. zasługa zastosowania mniejszych silników Diesla –a dokładnie pionowej jednostki napędowej Cummins o mocy 184 kW i pojemności 6,7 litra. Elektryczny układ równoległy DIWAhybrid ma moc 150 kW. Pojemność pasażerska autobusu wynosi łącznie 161 miejsc, w tym 51 miejsc siedzących. O innych rozwiązaniach hybrydowych Sarisach pisaliśmy tutaj i tutaj.