Kortrijk 2009: Hiszpanie na Busworld (1)
infobus
30.12.2009 22:32
Kortrijk 2009: Hiszpanie na Busworld (1)
Po Irizarze (http://infobus.pl/text.php?from=search&id=28555) nadszedł czas na opisanie nowości pozostałych hiszpańskich producentów autobusów, którzy tłumnie stawili się w tym roku na targach w Kortrijk. W tej części opiszemy ofertę firm Ayats, Indcar i Castrosua, a w następnym wydaniu InfoBusa druga część opisu hiszpańskich wystawców, gdzie przedstawimy autobusy: Noge, Sunsundegui, Sitcar i UNVI.
Piętra Ayats`a
Zaczynamy alfabetycznie od jednego z najbardziej utytułowanych producentów z półwyspu Iberyjskiego, czyli Ayats`a z Katalonii. W Kortrijk firma pokazała swój sztandarowy produkt, czyli autobus piętrowy Aytas Bravo 1 w dwóch wersjach:
– turystycznej z integralną zabudowa Aytas z silnikiem DAF o długości 13,95 m i max. pojemności 91 miejsc;
– miejskiej/turystycznej (Sightseeing) także z integralną zabudowa Aytas z silnikiem DAF o długości 12 m i max. pojemności 77 miejsc.
Tego typu konstrukcje mogą być także wyposażane w silniki MAN albo bazować na podwoziach Scania lub MAN (w wersji „open top”- Volvo i Scania). W układzie przeniesienia napędu montowany jest automat ZF ASTRONIC lub ZF EcoLife (w wersji miejskiej). Co ważne –Aytas w 2008 r. rozpoczął podbój amerykańskiego rynku piętrowymi autobusami do zwiedzania miast. W ciągu 2009 r. wyeksportowano 12 tego typu pojazdów (6 dla Waszyngtonu i 6 dla Las Vegas). Więcej informacji na temat obecności hiszpańskiej firmy w USA na www.ayatsusa.com
Magiczny Indcar
Indcar na Busworld zaprezentował cały przekrój swojej oferty –od miejskiego minibusa CYTIOS poprzez wyjątkowo atrakcyjnego wizualnie Mago 2 po klasę midi i Dayron`a. Warto podkreślić, że producent z Girony doskonale sobie radzi w kategorii niskopodłogowych minibusów na bazie furgonów. Ten segment w zasadzie nie istnieje w Polsce, a Indcar ma na hiszpańskim rynku spore tutaj sukcesy. Ostatni to podpisanie kontraktu na dostawę 25 jednostek CYTIOS dla Barcelony (Transports Metropolitans de Barcelona – TMB). Pod koniec br. nastąpiło przekazania pierwszych trzech egzemplarzy z tego zamówienia. CYTIOS może zabrać na swój pokład 18 pasażerów plus kierowcę, w tym 13 może zająć miejsca siedzące. Jego gabaryty to 6,88 m długości i 2,14 m szerokości. Wjazd wózków inwalidzkich zapewnia platforma w przednich drzwiach pojazdu (układ drzwi 2-1). Pojazd został zbudowany na podwoziu Mercedes – Benz Sprinter 515 w wersji z silnikiem Euro 4. Konstrukcja nadwozia została wykonana z aluminium w połączeniu z elementami z tworzyw sztucznych.
W Kortrijk na dość dużym stoisku (400 m2) Indcar`a mogliśmy zobaczyć następujące modele:
– miejski niskopodłogowy minibus CYTIOS na bazie Iveco Daily. 65C17/EEV;dane techniczne
– turystyczny minibus Strada na bazie Mercedes-Benz Sprinter o pojemności 22 miejsc;dane techniczne
– turystyczny minibus WING na wydłużonym podwoziu Iveco 65C17 o pojemności 27 miejsc;dane techniczne
– wyjątkowo atrakcyjny stylistycznie turystyczny midibus Sedna na podwoziu Mercedes-Benz o pojemności max. 29 miejsc;dane techniczne
– kolejny rodzynek w ofercie firmy –turystyczny midibus Mago 2 (który także występuje w wersji kabriolet”) na podwoziu Iveco CC100 o pojemności max. 32 miejsc;dane techniczne
– i największy autobus w ofercie firmy –turystyczny midibus Dyron o długości 10 m na podwoziu Iveco CC150 o pojemności max. 39 miejsc. dane techniczne
Warto wspomnieć na koniec, że Indcar mocno rozbudowuje swoją sieć handlową w Europie Zachodniej i na targach w Kortrijk obecni byli przedstawiciele handlowi m.in. z: Zuideinde (Beneluks), Ouest Industrie (Francja) i Steinborn (Niemcy). Polska jak na razie jest białą plamą na mapie hiszpańskiej firmy.
Futurologia Castrosua
Znakiem firmowy tego niezwykłego producenta z Santiago de Compostela jest jego najnowsze dziecko: hybrydowy Tempus, które jak na swój wiek radzi sobie doskonale. Pojazd Castrosua już wygrał hiszpański tytuł 'Bus of the Year in Spain in 2009 ”oraz nagrodę „Red Dot Design Award”. Całkiem nieźle jak na debiutanta…Co ciekawe twórcą autobusu jest młody inżynier przemysłowy Jaime Moreno, który dzięki temu projektowi zyskał już europejską sławę. Aktualnie pojazd jest testowany w Madrycie (EMT) i Barcelonie (TMB). Miejski Tempus o długości 9,6 m, szerokości 2,55 m i pojemności 57 miejsc ( w tym 17 siedzących) posiada dwa silniki elektryczne, które napędzają tylną oś Meritora. Akumulatory ultracup (odzyskujące energie podczas hamowania) zostały umieszczone na dachu. Cały układ hybrydowy pochodzi od Siemensa i jest to znany nam system Elfa o mocy 2×67 kW. Tutaj standardowo działa system bezgłośnego startu tylko na silnikach elektrycznych. Wybrana jednostka spalinowa to jeden z najmniejszych silników Iveco 8140 o mocy 84 kW / 115 KM. Jak podaje producent –pojazd potrzebuje ok. 80 litrów oleju napędowego, aby przejechać 300 km, co daje spalania na poziomie ok. 26,6 l / 100 km. Biorąc pod uwagę średnicę skrętu –8250 mm to wręcz idealny pojazd do obsługi ścisłych obszarów miejskich. Kolejna oryginalna cecha Tempusa to konstrukcja składająca się z materiałów w 100% przeznaczonych do recyklingu. Jeżeli chodzi o pozostałe wyposażenie to warto wspomnieć o elektronicznym systemie hamowania WABCO (EBS), który integruje systemy ABS i ASR oraz elektronicznym sterowaniu zawieszeniem (ECAS). Nowinką jest system monitorowania ciśnienia w oponach (IVTM), który działa w czasie rzeczywistym. Taka kontrola może także zmniejszyć zużycie paliwa.
I design. Najnowsza hybryda Castrosua to kolejny dowód, że to hiszpańscy designerzy wyznaczają stylistyczne trendy, za którymi próbuje nadążyć cała Europa. Tempus jest po prostu pod tym względem genialny. Z zewnątrz bardzo nowatorski i atrakcyjny. Widać od razu, że to „pojazd przyszłości”, a w środku przytulny i bardzo przestronny z charakterystycznym wykorzystaniem kolorów we wnętrzu. Super. Pierwsze seryjne autobusy tego typu mają opuścić fabrykę w Santiago de Compostela już w przyszłym roku. Szkoda, że nie trafią na polskich miast. Przynajmniej na razie…Ciekawą prezentację wizualną autobusu można zobaczyć na http://www.castrosua.com/tempus/index.html?idi=es (w ogóle to warto wejść na futurystyczną stronę Castrosua (www.castrosua.com). A tutaj dostępne są dane techniczne Castrosua Tempus.
Castrosua nie tylko patrzy w przyszłość, ale także zdobywa kolejne kontrakty na hiszpańskim rynku. W tym roku dostarczyła m.in. dla Barcelony 45 autobusów miejskich Versus na podwoziach MAN CNG, w tym 40 solo o pojemności 82 miejsc (w tym 29 siedzących) z silnikiem EEV o mocy 245 KM oraz 5 przegubowych o pojemności 99 miejsc (w tym 42 siedzące) z silnikiem EEV o mocy 310 KM. W tym roku Castrosua sprzedała także 15 gazowych autobusów Versus solo na podwoziach Scanii dla Walencji (EMT). Ich pojemności to 66 miejsc, w tym 25 miejsc siedzących. Dane techniczne Castrosua Versus