Kortrijk 2009: MAZ i wielka premiera modelu 205
infobus
22.12.2009 20:24
Kortrijk 2009: MAZ i wielka premiera modelu 205
Podczas belgijskich targów białoruski MAZ zaprezentował swój najnowszy autobus –przegubowy, niskopodłogowy MAZ 205, który w przyszłym roku zostanie pokazany także w Polsce. Koncepcja tego autobusu powstała w marcu 2008 r., jako rozwinięcie modelu 203 –niskopodłogowego autobusu komunikacji miejskiej o długości 12-metrów. Jego przegubowy młodszy brat ma 18,75 m długości, 2,55 m szerokości i może zabrać na pokład do 175 pasażerów, w tym 39 na miejscach siedzących. W układzie napędowym MAZ-a 205 (uwaga –zabudowanym wieżowo w pierwszym członie) może być zamontowany albo silnik Mercedes-Benz OM 906 LA Euro 5 albo Mercedes-Benz OM 926 LA EEV. To 6-cylindrowe jednostki o pojemności 7,2 litra, występujące odpowiednio w następujących zakresach mocy: 240 kW (326 KM) i 210 kW (286 KM). Silniki osiągają moc nominalną przy 2200 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 1300 Nm dostępny jest w zakresie od 1200 do 1600 obr./min. Jednostki napędowe współpracują ze skrzyniami biegów: Voith D854.5 lub ZF 6HP 604. Także oś napędowa pochodzi z koncernu ZF. Według informacji producenta masa własna pojazdu wynosi 16 100 kg, co przy takiej długości konstrukcji jest dobrym wynikiem. Oryginalne umieszczenie silnika –w przeciwieństwie do większości tego typu konstrukcji –w pierwszym członie autobusu umożliwiło rezygnację ze stosowania drogich elementów przeniesiona napędu, a także powinno przyczynić się do poprawy właściwości jezdnych. Przede wszystkim na śliskich nawierzchniach MAZ 205 powinien udowodnić swoje zalety w porównaniu do pozostałych „pchaczy”. Warto tutaj dodać, że tego typu rozwiązanie lokalizacji układu napędowego na szerszą skalę w Europie stosuje właściwe tylko Van Hool (m.in. w wersji przegubowej AG300), czyli bardzo popularna marka w Belgii. Dlatego akurat na wystawie w Kortrijk rozwiązanie MAZ-a nie wzbudzało aż tak wielkiej sensacji.
Wentylację we wnętrzu nowego pojazdu zapewniają uchylne górne partie okien oraz klapy wentylacyjne w dachu, a ogrzewanie –grzejniki konwektorowe oraz niezależny układ ogrzewania kabiny pasażerskiej. Oczywiście w opcji można zamówić klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej. Warto podkreślić, że MAZ 205 to w pełni niskopodłogowa konstrukcja (bez stopni wejściowych w drzwiach i stopni poprzecznych), będąca kontynuatorem rodziny autobusów „2”, do której należą już modele 203 (klasa maxi) i 206/226 (klasa midi). Taka modułowa zabudowa pozwola w trakcie produkcji wykorzystywać wiele wspólnych elementów i tym samym ograniczyć koszty oraz czas. –„Do tej pory nie mieliśmy w naszej ofercie niskopodłogowego przegubowca, co powodowało, że w części przetargów nie mogliśmy brać udziału. Teraz to się zmieni –zapowiada Juri Michailovski, wiceprezes zarządu MAZ Auto Poland. –Jestem pewien, że polscy klienci będą bardzo zainteresowani tym autobusem i w przyszłym roku odnotujemy sprzedaż pierwszych egzemplarzy na polskim rynku”. Zobaczymy.
Podstawowe dane techniczne autobusu MAZ 205:
Długość x szerokość x wysokość
|
18750/2550/3150 mm
|
Rozstaw osi 1-2/2-3
|
5865 / 6937 mm
|
Wysokość stopnia nad poziomem jezdni
|
270 mm (po „przyklęku”)
|
Średnica zawracania
|
12500 mm
|
Liczba miejsc siedzących
|
39
|
Liczba miejsc ogółem
|
175
|
Masa całkowita
|
28 000 kg
|
Masa własna
|
16 100 kg
|
Zbiornik paliwa
|
220 l
|
Max. prędkość
|
75-96 km / h
|
Rozmiar kół
|
275/70R22,5
|