Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2009 roku

infobus
19.08.2009 15:26
W I połowie 2009 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 2417 szt. To o 387
szt. (+ 19,06%) więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Ten dobry wynik zawdzięczamy rosnącemu eksportowi przy bardzo słabej koniunkturze panującej na krajowym rynku. O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w „produkcyjnym”rankingu. Po I połowie br. najwyższe miejsca zajmują główni eksporterzy, czyli: MAN, Solaris, Volvo i Scania, a osiągnięty pozytywny bilans produkcyjny to także w zasadzie wyłączna zasługa zagranicznych kontraktów, które w połowie br. osiągnęły poziom 2151 autobusów. To oznacza, że tylko 266 autobusów (11%) wyprodukowanych w tym roku w naszym kraju zostało zakupionych przez polskich przewoźników. 
W tym roku w fabryce w Bolechowie dominują autobusy dla Aten i Berlina W I półroczu br. Scania znacząco zwiększyła produkcję autobusów miejskich Volvo to potentat w Polsce w zakresie produkcji autobusów turystycznych i międzymiastowych Fabryka MAN w Sadach zaczyna specjalizować się w produkcji autobusów miejskich na Bliski Wschód
Miejskie cały czas górą
W 2008 r. zakłady zlokalizowane w Polsce wyprodukowały łącznie 4516 autobusów, w tym aż 3254 autobusów miejskich. Wzrost w tym segmencie jest cały czas kontynuowany i w I połowie br. wytworzono łącznie 1795 autobusów miejskich, czyli o 423 szt. więcej niż przed rokiem (+ 30,83%). Ten pozytywny trend zawdzięczamy rosnącemu eksportowi tego typu konstrukcji, gdyż na krajowym rynku odnotowaliśmy w tej kategorii zdecydowany spadek sprzedaży. Liderem po I połowie br. jest tutaj MAN z liczbą 863 wyprodukowanych autobusów miejskich. Za nim jest Solaris z doskonałym wynikiem 482 szt. i Scania (392 szt.).
W I połowie br. również pozytywna koniunktura panuje w segmencie autobusów międzymiastowych, gdzie wyprodukowano łącznie 493 pojazdów –o 17 szt. więcej niż przed rokiem (- 3,57%). Jednak ten wzrost zawdzięczamy wyłącznie norweskiemu zamówieniu Volvo na prawie 200 autobusów typu V8700 i stąd bardzo silna tutaj pozycja szwedzkiego producenta (z udziałem 49% w tym segmencie). Polscy producenci są zdecydowanie w defensywie w porównaniu z zeszłym rokiem , co jest efektem bardzo słabego popytu na autobusy międzymiastowe ze strony krajowych przewoźników. Drugie miejsce zajmuje tutaj Kapena z modelem Irisbus Proway, a trzecie –CMS Auto.
Po I połowie roku „pod kreską”znalazł się segment autobusów turystycznych, których w I połowie br. wyprodukowano 129 szt. –o 53 szt. mniej niż przed rokiem (- 29,12%). To wynik ustanowiony w zasadzie tylko przez jedną fabrykę –Volvo we Wrocławiu, która produkuje obecnie sześć różnych typów autobusów turystycznych z przeznaczeniem na wszystkie europejskie rynki. W 2008 r. w tym segmencie zaistniał Solbus oraz Kapena z modelem Proxys, wytwarzanym dla koncernu Irisbus. Liderem jednak w tym segmencie jest niezaprzeczalnie Volvo i to wyniki sprzedaży szwedzkiego koncernu decydują o obrazie tego segmentu. W I połowie br. widać wyraźny spadek koniunktury na tego typu pojazdy na europejskim rynku.  
Produkcja Kapeny w tym roku pod znakiem autobusów Irisbus ProwayCMS to nasz lider w eksporcie autobusów klasy mini W tym roku Autosan mocno rozkręca eksport autobusów typu Eurolider do Szwecji
Tabela 1. Liczba wyprodukowanych autobusów w Polsce w I połowie 2009 r.
Lp.
Marka
01-06. 2009
udział (%)
01-06. 2008
udział (%)
1
MAN
863
35,71%
673
33,15%
2
SOLARIS
482
19,94%
317
15,62%
3
VOLVO
412
17,05%
347
17,09%
4
SCANIA
392
16,22%
260
12,81%
5
KAPENA
95
3,93%
125
6,16%
6
inni
173
7,16%
308
15,18%
Razem
2417
100,00%
2030
100,00%
źródło: JMK analizy rynku transportowego
Produkcja I poł. 2009 r.