Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tureckie miasta stawiają na ekonomię dzięki rozwiązaniom ZF

infobus
30.06.2009 13:44

W 2008 r. sukces, jaki odniosła skrzynia biegów ZF Ecomat przekonał tureckie zarządy komunikacji o tym, że łączy ona w sobie ekonomikę i komfort. Władze w kilku miastach niezależnie podjęły decyzję o wyposażeniu wszystkich nowo kupowanych autobusów miejskich w przekładnie tego typu. Inteligentny system zmiany biegów TopoDyn oraz portalowe osie ZF także często znajdowały się na wyposażeniu zamawianych pojazdów.

1)Połączenie skrzyni biegów ZF Ecomat z programem przełączania przełożeń TopoDyn umożliwia ograniczenie zużycia paliwa nawet o 19%, w zależności od topografii terenu

W 2008 r., Dział Pojazdów Użytkowych i Napędów Specjalnych ZF odnotował kilka znaczących sukcesów na rynku tureckim. W samej Ankarze, na ulice wyjechało 560 nowych autobusów MAN zasilanych gazem ziemnym, zakupionych przez zarząd komunikacji EGO. Łącznie, ZF dostarczył do Turcji ponad 1100 przekładni automatycznych Ecomat. Pozwolą one osiągnąć spore oszczędności w eksploatacji autobusów w takich miastach, jak Ankara, Izmir, czy Kayseri. Oznacza to, że wszystkie zakontraktowane w ub. r. w Turcji autobusy zostały wyposażone w przekładnie ZF.
Perspektywy kolejnych zamówień w 2009 r.
„Dla ZF, Turcja jest ważnym klientem w dziedzinie napędów do pojazdów użytkowych”–mówi Wolfgang Schilha, dyrektor Działu Techniki Napędów Autobusów w ZF Friedrichshafen AG. Ostatnio złożone zostało kolejne zamówienie, które zostanie zrealizowane w 2009 r. „Zarząd komunikacji z Istambułu zamówił 250 autobusów Mercedes-Benz CapaCity, wyposażonych w przekładnie ZF Ecomat, portalowe osie ZF oraz mechanizmy kierownicze firmy.”–zaznacza Schilha. Dostawy autobusów rozpoczęły się w lutym 2009 r.
Testy potwierdzają ekonomikę rozwiązań ZF
Testy zużycia paliwa przeprowadzone w kilku metropoliach na całym świecie potwierdziły, że dzięki stosowaniu automatycznej, 6-stopniowej skrzyni biegów ZF Ecomat w połączeniu z inteligentnym systemem przełączania przełożeń TopoDyn możliwe jest ograniczenie zużycia paliwa nawet do 19%. Skrzynie biegów Ecomat zostały bowiem zaprojektowane z myślą o trudach eksploatacji w komunikacji miejskiej.
Połączenie specjalnie dla autobusów miejskich: Ecomat i TopoDyn
Kolejnym specjalistą w dziedzinie eksploatacji w „miejskiej dżungli”jest system TopoDyn –inteligentny program przełączania biegów. Zainstalowane oprogramowanie rozpoznaje topografię danej linii i na tej podstawie wykonuje kalkulację który z trzech dostępnych trybów pracy skrzyni biegów (Eco, Normal, Power) jest w danej sytuacji najbardziej ekonomiczny i uruchamia go. Podczas testów zużycia paliwa, przeprowadzonych w 2008 r. w kilku miastach USA, połączenie skrzyni biegów Ecomat i programu TopoDyn okazało się dawać większe oszczędności w zużyciu paliwa, niż obecnie dostępne przekładnie hybrydowe, oferowane na rynku amerykańskim przez konkurenta ZF.
Osie ZF –idealne dla systemów BRT
W większości pojazdów, skrzynie przekładniowe Ecomat nie są jedynym zastosowanym produktem ZF. Także przednie osie portalowe RL 85A i niezależnie zawieszone RL 75EC oraz portalowe mosty napędowe AV 132 często znajdowały zastosowanie w konstrukcjach zamawianych przez tureckich przewoźników miejskich. W praktyce, przednie i tylne osie ZF są szczególnie użyteczne w autobusach eksploatowanych w ramach systemów BRT. Jednym z podstawowych założeń tego rodzaju transportu jest bowiem możliwość szybkiego wejścia do pojazdu i opuszczenia go. Jest to możliwe dzięki bardzo niskiemu poziomowi podłogi nad jezdnią, jaki gwarantują portalowe osie ZF. Co więcej, osie te umożliwiają likwidację większości podestów w autobusach, co znacząco usprawnia przepływ pasażerów. Oszczędności w zużyciu paliwa, odnotowane w pojazdach wyposażonych w skrzynie biegów ZF Ecomat i system TopoDyn (w porównaniu z pojazdami wyposażonymi tylko w skrzynie ZF Ecomat).