Gliwice: PKM testuje kolejny autobus
Solcity jest trzecim testowym autobusem, który pojawił się w tym roku w Gliwicach. Wcześniej oceniono Mercedesa CapaCity i Solarisa Urbino Hybrid. Wkrótce sprawdzony zostanie również 12-metrowy Man Lion’s City Hybrid. Za dwa tygodnie prezes PKM-u Henryk Szary uda się na prezentację nowej wersji tego wozu do Niemiec.
Solbus jest polskiej produkcji. Firma istnieje od 2003 roku. Spółka dynamicznie się rozwija. W pierwszym roku działalności zatrudniała 39 pracowników, a dziś już 261. Przedstawiciele przedsiębiorstwa zapowiadają wejście na europejski rynek. Solbusy mają wkrótce pojawić się na Słowacji, w Szwecji i we Włoszech.
Goszczący w Gliwicach Solcity, to dwunastometrowy autobus napędzany olejem napędowym. Fabryka z Solca Kujawskiego chce skusić gliwicki PKM do zakupu najnowszej wersji tego pojazdu, napędzanego skroplonym gazem. Powoduje to, że wóz jest ekologiczny. Producent stawia na czyste paliwo. LNG w 97% stanowi metan. Reszta to azot. W razie przecieku gaz odparuje i rozcieńczy się w powietrzu. Silnik spełnia normy Euro 4, Euro 5 i EEV.
Testowany autobus jest niskopodłogowy, a w środkowych drzwiach znajduje się specjalny podjazd dla inwalidów. Oprócz pasażerów wygodę powinni odczuć kierowcy. Fotel prowadzącego zamocowany jest na poduszce pneumatycznej z wielostopniową regulacją. Wersja podstawowa kosztuje 680 000 złotych.
Dane techniczne:
– długość 12000 [mm]
– szerokość 2550 [mm]
– masa własna pojazdu 9400 ÷9900 [kg]
– dopuszczalna masa całkowita 18000 [kg]
– liczba miejsc siedzących 33 -37
– liczba miejsc stojących 72-86
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– silniki:
Diesel: Iveco 265KM, Cummins 250KM
CNG: Iveco 272KM
LNG: Cummins 320KM
Kiedy taki autobus mógłby na stałe pojawić się w Gliwicach? Jak nam powiedział prezes PKM-u Henryk Szary, wkrótce zostanie rozpisany przetarg na dostawę fabrycznie nowych wozów. Póki co tajemnicą owiana jest ich ilość, bowiem przewoźnik nie chce zdradzać swych planów konkurencji. Związane jest to z przetargami na obsługę gliwickim linii, które w najbliższym czasie rozpisze KZK GOP. Pewne jest, że w styczniu w zajezdni przy ul. Chorzowskiej zaparkują autobusy 12 i 18-metrowe. – Rezygnujemy z wozów 15-metrowych. Mają one sporo mankamentów i póki co dziękujemy za kolejne tego typu autobusy – mówi Henryk Szary.
Jak powszechnie wiadomo z gliwickich ulic znikną niedługo tramwaje. Wszyscy zgodnie twierdzili, że zastąpią je Solarisy gliwickiego PKM-u. Niekoniecznie tak się musi stać. Na obsługę nowej linii 'A4′ rozpisany został przetarg. Na korzyść przedsiębiorstwa przemawia jednak fakt, iż zwycięska firma będzie musiała zapenić na tej trasie tabor najdalej z 2008 roku.