Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

25 nowych Jamników w Poznaniu

infobus
20.06.2009 22:18
Firma Solaris Bus & Coach S.A. z podpoznańskiego Bolechowa została oficjalnym zwycięzcą przetargu na dostawę 25 sztuk, fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów dla MPK Poznań. Tym samym do Poznania trafi 20 pojazdów przegubowych o długości 18metrów oraz 5 o długości 12metrów.
Wynik przetargu nie budzi żadnego zaskoczenia, gdyż autobusy marki Solaris w stolicy Wielkopolski są znane już od wielu lat, a ich niezawodność jest bezdyskusyjna. Oprócz Solarisa o zamówienie starło się jeszcze dwóch producentów – MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. oraz Volvo Polska Sp. z o.o. Oferta tego ostatniego została jednak odrzucona, nie brano jej w ogóle pod uwagę w toku postępowania przetargowego.
Przy wyborze kierowano się przede wszystkim ceną. Pod uwagę wzięto również rozwiązanie techniczne i eksploatacyjne, warunki serwisu i gwarancji oraz gotowość techniczną pojazdów. Najtańszy okazał się Solaris. Wycenił on dostawę 25 autobusów na 34 548 418,48 zł, natomiast MAN na 43 578 646,25 zł (ponad 9 mionów złotych różnicy!). MAN zaoferował krótszy okres gwarancji na dostarczone autobusy oraz zdecydowanie gorsze warunki rabatu przy dostawie części zamiennych. To wszystko przesunęło szalę zwycięstwa na stronę autobusów z Bolechowa. W efekcie końcowym MAN zdobył 80,29%, a Solaris aż 99,01% z puli wszystkich możliwych punktów.
Tak będą wyglądać, nowe, poznańskie Solarisy Urbino 18 –klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej oraz drzwi odskokowo-przesuwneWnętrze Solarisa Urbino 18 dostarczonego w 2008 roku dla MPK Poznań
Na chwilę obecna MPK Poznań eksploatuje 23 autobusy Solaris Urbino 12 (pierwszej i drugiej generacji) oraz 49 autobusów Solaris Urbino 18 (drugiej i trzeciej generacji w tym jeden hybrydowy). Po dostarczeniu nowych pojazdów, ilość Solariów we flocie poznańskiego przewoźnika ukształtuje się na poziomie 97 sztuk.
Nowo dostarczone pojazdy nie będą za bardzo odbiegać od przegubowców, zamówionych w 2008 roku. Będą one wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz monitoring. Dodatkowo jedna z kamer zostanie zamontowana na tyle pojazdu, by ułatwić kierowcy manewr cofania. Drzwi będą otwierane na zewnątrz (tzw. odskokowo-przesuwne), a ich zamknięcie będzie uzależnione od fotokomórki. Tego typu rozwiązanie, ma zdecydowanie zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów przebywających w pojeździe. Niestety budzi już wiele kontrowersji. Drzwi nie zamykają się, gdyż pasażerowie nie odsuwają się dostatecznie od drzwi;poza zaznaczone na żółto pole. Informują o tym specjalne napisy na drzwiach. Wszystko na pewno funkcjonowałoby dobrze, gdyby pasażerowie zechcieli zwrócić uwagę na zamieszczone informacje na drzwiach.
Tak będą wyglądać, nowe, poznańskie Solarisy Urbino 18 –klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej oraz drzwi odskokowo-przesuwneCharakterystyczna kamera zamontowana z tyłu pojazdu ułatwiająca cofanie kierowcy
Zupełną nowością, niespotykaną dotąd w poznańskich autobusach, będzie zastosowanie silnika spełniającego normę spalin Euro 5 – EEV. Warto jeszcze dodać, że Solarisy Urbino 12 trzeciej generacji, dostarczone w ramach przetargu, będą pierwszymi tego typu pojazdami zakupionymi przez MPK Poznań. Dotąd po ulicach Poznania jeździły tylko te z pierwszej i drugiej generacji. Nowe pojazdy otrzymają zapewne kolejne numery taborowe i zasilą flotę pojazdów zajezdni autobusowej przy ulicy Warszawskiej (Wydział A-1). Dzięki temu uda się wycofać z ruchu liniowego ostatnie niedobitki autobusów wyskopodłogowych marki Ikarus. Tych w Poznaniu nie zostało już dużo.
Ten przetarg jest pierwszą fazą wymiany taboru autobusowego przed zbliżającymi się Mistrzostwami Europ w Piłce Nożnej w 2012 roku. Do tego czasu poznański przewoźnik planuje zakup 100 nowych autobusów, by móc już zacząć wymianę starszych pojazdów, niskopodłogowych, które zostały zakupione w latach 1996-1998, a ich stan techniczny jest już u kresu wytrzymałości. Obecnie MPK Poznań stara się o uzyskanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej na zakup kolejnych 75 pojazdów (30 krótkich oraz 45 przegubowych). Wszystko odbędzie się w ramach jednego przetargu, a pojazdy będą dostarczane partiami do końca 2011 roku. Niebawem poznamy decyzję, czy nasz projekt ma szansę na otrzymanie dofinansowania.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tabor MPK Poznań zostanie zasilony nie tylko czterdziestoma nowymi, niskopodłogowymi tramwajami, ale także setką, pachnących nowością autobusów. Póki co, Poznań może się cieszyć z rozstrzygniętego przetargu oraz sukcesywnie postępującej wymiany taboru.
Drzwi odskokowo-przesuwne, które w poznańskich autobusach są nowością. Widocznie jest również żółty pas, który należy przekroczyć, by drzwi bez problemu się zamknęłyNowy system drzwiowy wymusiły zamontowanie przycisków od otwierania na samych drzwiach
 Zestawienie tabelaryczne poznańskich Solarisów
Model
Numer taborowy
Rok zakupu
Stacjonowanie
Uwagi
Urbino 12
1601-1603
2000
A-1
– pierwsze Urbino w Poznaniu
– brak klimatyzacji
Urbino 12
1604-1608
2002
A-1
– klimatyzacja kabiny kierowcy
Urbino 12
1609-1614
2003
A-1
– klimatyzacja kabiny kierowcy
Urbino 12
1615-1624
2004
A-1
– wzięte w dzierżawę
– klimatyzacja kabiny kierowcy
Urbino 18
1801-1808
2001
A-1
– klimatyzacja kabiny kierowcy
Urbino 18
1809, 1810
2002
A-1
– klimatyzacja kabiny kierowcy
Urbino 18
1811, 1812
2003
A-1
– klimatyzacja kabiny kierowcy
Urbino 18
1814-1843
2006
A-1
– zakup w ramach jednego przetargu;
– klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej
Urbino 18
1844-1849
2008
A-1
– zakup w ramach przetargu na 30 sztuk
– klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej
Urbino 18 Hybrid
1890
2008
A-1
– pierwszy autobus hybrydowy w Polsce
– klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej