Od 1 lipca w Debreczynie rozpocznie działalność nowy operator –konsorcjum Tan-Ker, które do tego zadanaia zakupi 140. niskopodłogowych autobusów, w tym 100 szt. solowych Alfa Cívis 12 na podwoziach Vovlo B9L i 40 przegubowych Volvo 7700A.
Debreczyn jest drugim co do wielkości miastem Węgier. W 2004 r. liczba mieszkańców Debreczyna przekroczyła poziom 205 tys. To ogromna dyspororcja w stosunku do największego węgierskiego miasta –Budapesztu, gdzie żyje ponad 1 600 tys. osób. Jednak dzięki zdecydowanie mniejszej powierzchni i skali działania, Debreczyn mógł pozwolić sobie na radykalne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej. W 2007 r. miasto postanowiło zbudować ten strategiczny dla mieszkańców filar na zupełnie nowych fundamentach. Do tej pory tego typu transport zapewniała państwowa firma HajdúVolán, nad którą magistrat nie mógł przejąć pełnej kontroli. W tej sytuacji Debreczyn rozwiązał istniejącą od dziesięcioleci umowę i rozpisał nowy, otwarty przetarg na kompleksowe świadczenie miejskich przewozów autobusowych. W specyfikacji została zawarte wytyczne określające strukturę pojemnościową nowego, niskopodłogoweo taboru, konieczność wyposażenia pojazdów w klimatyzację, dynamiczną informację pasażerską, etc. W przetargu wystartował także dotychczasowy operator –HajdúVolán, ale ostatecznie kontrakt wygrało konsorcjum Inter Tan-Ker S.A., zajmującej się budową systemów informacji publicznej. Co ciekawe, firma ta jest w 100% własnością miasta i do tej pory wykonywała wszelkie usługi związane z systemami informacji pasażerskiej w Debreczynie. W ten sposób miasto odzyskało pełną kontrolę nad komunikacją autobusową i teraz –od lipca br. –to miejscy urzędnicy będą zarządzać komunikacją autobusową oraz kontrolą biletów. Również kierowcy nowych autobusów zostaną zatrudnieni w ramach debreczyńskich zakładów komunikacyjnych (Debreceni Közlekedési Vállalalat (DKV), które do tej pory obsługiwały tylko linie trolejbusowe i tramwajowe. Czyli przetarg, który w teorii miał zliberalizować rynek przewozów autobusowych, spowodował pełne jego przejęcie przez miasto. Sprytne. I do tego od 1 lipca na ulicach pojawi się 140 nowych, niskopodłogowych autobusów, które w całości przejmą obsługę miejskich linii. Dzięki temu Debreczyn będzie posiadał najmłodszą flotę w całej Europie Środkowo-Wschodniej.
Od 1 lipca zwycięskie konsorcjum Inter Tan-ker będzie w zasadzie odpowiedzialne tylko za przygotowanie autobusów do codziennej eksploatacji. Podstawą do rozliczenia się z miastem za zakupione pojazdy i ich serwis będzie stawka wozokilometra. Ryzyko kar związanych z nieprawidłową eksploatacją autobusów leży oczywiście po stronie Inter Tan-Ker. Nowe pojazdy będą stacjonować na terenie Debreczyńskiego Parku Przemysłowego, gdzie aktualnie jest budowana nowa baza techniczna o powierzchni 28.000 m2. I stąd, w lipca br. wyjadą pierwsze autobusy, które rozpoczną nowy rozdział w historii komunikacji autobusowej w Debreczynie. Do tego momentu obsługa miejskich tras należy do HajdúVolán.
Czas na Volvo
Konsorcjum Tan-ker postanowiło zakupić do obsługi debreczyńskich linii 140 autobusów, w tym 100 egemplarzy solo i 40 przegubów. W pierwszej kategorii wybór padł na węgierską wersję modelu Volvo 7700, czyli Alfa Cívis 12, które są zabudowywane w zakładach Alfa Busz w Székesfehérvár na podwoziach Volvo B9L. Natomiast w zakresie pojazdów przegubowych firma postanowiła nie ryzykować i zamówiła oryginalne wersje Volvo 7700A z fabryki Volvo we Wrocławiu. Ich dostawy już się rozpoczęły. Publiczna prezentacja nowych konstrukcji, które będą obsługiwały debreczyńskie linie w ramach konsorcjum Tan-ker / DKV, miała miejsce 16 lutego br. Wówczas przedstawiciele prasy mogli zobaczyć po jednym egzemplarzu Alfa Cívis 12 i Volvo 7700A. Wszystkie konstrukcje zostały specjalnie z zaadaptowane do życzeń miasta –m.in. wyposażono je w silniki spełniające normy Euro 5 oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej, który w wersji przegubowej obejmuje 3 monitory LCD wyświetlające mapę miasta i aktualną pozycję autobusu. O autobusach dla Debreczyna rozmawialiśmy z Detmarem Kampmannem, Prezesem Volvo Polska Centrum Przemysłowe we Wrocławiu.
InfoBus.pl: Volvo cieszy się dużą popularnością wśród węgierskich przewoźników. Ile już łącznie miejskich pojazdów Volvo trafiło na Węgry z Wrocławia i co najbardziej przekonuje do Waszych autobusów tamtejszych klientów?
Autobusy Volvo łączą zaawansowaną technologię z najwyższymi standardami jakościowymi. Są to cechy, które bez wątpienia doceniają nasi klienci na Węgrzech. Do tej pory, z wrocławskiej fabryki Volvo wysłaliśmy na Węgry 240 autobusów miejskich. Były to autobusy Volvo 7000 i Volvo 7700. Najwięcej autobusów –150 sztuk –trafiło do Budapesztu.
InfoBus.pl: Ile już autobusów Volvo 7700A dotarło do Debreczyna w ramach kontaktu z Tan-Ker i do kiedy zrealizujecie ten kontrakt?
Do chwili obecnej do naszego węgierskiego przedstawiciela w Debreczynie dostarczyliśmy już 25 autobusów. Trwają przygotowania do przekazania kolejnych15 autobusów. Zostaną one wysłane na Węgry w kwietniu.
InfoBus.pl: Czy te autobusy charakteryzują się jakimś specjalnym wyposażeniem? Dodatkowymi opcjami?
Tak, autobusy wysyłane do Debreczyna uwzględniają, na życzenie klienta, dodatkowe opcje. Godne uwagi rozwiązania w tych pojazdach, to:
– 11 okien przesuwnych ~ 50% wysokości okien bocznych (zamiast standardowych okien uchylnych)
– drzwi kierowcy z szybą ochronną
– pełne przygotowanie do montażu tablic kierunkowych BUSE
– przygotowanie elektryczne do 4 kasowników
– przygotowanie (elektryczne oraz mechaniczne) do montażu 3 monitorów w przedziale pasażerskim
– przygotowanie elektryczne do montażu 4 kamer wewnątrz autobusu
– przygotowanie do montażu CB radia
– przyciski uruchamiające dzwonek alarmowy w kabinie kierowcy na pionowych poręczach przy wszystkich drzwiach;przycisk na desce rozdzielczej wyłączajacy alarm
– sygnał akustyczny przy drzwiach 2, 3 i 4 aktywowany przyciskiem na desce, działający do momentu zamknięcia drzwi
– zielona lampka nad wszystkimi drzwiami zapalająca się w momencie wciśnięcia przycisku stop w obszarze danych drzwi;lampka gaśnie w momencie otwarcia drzwi
– przyciski STOP dla pasażerów na drzwiach
– pasy bezpieczeństwa na ściance inwalidy
– czerwone lampki ostrzegawcze nad wszystkimi drzwiami.
Część z tych niestandardowych rozwiazań znajduje zastosowanie we wszystkich autobusach wysyłanych na Węgry.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę!
Dane techniczna autobusów Alfa Cívis 12 i Volvo 7700A
Parametry techniczne
|
Alfa Cívis 12 – miejski niskopodłogowy autobus solo
|
Volvo 7700A- miejski niskopodłogowy autobus przegubowy
|
liczba miejsc siedzących
|
28 + 1
|
41 + 1
|
liczba miejsc stojących
|
72
|
123
|
całkowita liczba miejsc
|
100 + 1
|
164 + 1
|
Silnik
|
Volvo B9B310 o mocy 228Kw i pojemności 9360 cm3, EURO5
|
Volvo B9B310 o mocy 228Kw i pojemności 9360 cm3, EURO5
|
Skrzynia biegów
|
ZF 6HP604
|
ZF 6HP604
|
max. prędkość
|
96 km/h
|
96 km/h
|
długość
|
11999 mm
|
18 044 mm
|
szerokość
|
2 550 mm
|
2 550 mm
|
wysokość
|
3205 mm
|
3205 mm
|
wysokość podłogi
|
340 mm
|
340 mm
|
liczba zamówionych egz. przez Tan-ker
|
100
|
40
|
Nie tylko autobusy
W najbliższym czasie Debreczyn rozpisze także przetarg na dostawę 18 tramwajów –przynajmniej w 70% niskopodłogowych. Kontrakt obejmie także długoterminową dostawę części zamiennych oraz serwis pojazdów. Ostatni tramwaj powinien dotrzeć do zajezdni DKV w ciągu dwóch lat od chwili podpisania kontraktu. Rozwój sieci tramwajowej Debreczyna jest pierwszym dużym projektem węgierskim zatwierdzonym przez Brukselę i realizacja jego kosztować
będzie blisko 18 mlrd forintów. Oprócz zakupu 18. niskopodłogowych przegubowców, zbudowana zostanie nowa, 7,8 kilometrowa trasa z wysepkami przystankowymi, dostępnymi również dla inwalidów i osób z wózkami. Przekazanie nowej linii tramwajowej przewidziano na koniec 2011 r.