Irisbus Iveco: autobusowe wyniki za 2008 r.
infobus
31.03.2009 22:21
Irisbus Iveco: autobusowe wyniki za 2008 r.
Koncern Irisbus Iveco zakończył ubiegły rok z wynikiem 9 475 sprzedanych autobusów, w tym 3353 autokarów, 2053 autobusów miejskich, 891 podwozi i 3178 minibusów. To łącznie o 602 pojazdy mniej niż w 2007 r., kiedy włoska firma dostarczyła na europejski rynek łącznie 10 077 szt. Osiągnięty rezultat zapewnił firmie prestiżowe, drugie miejsce –po Daimler Bus –na europejskim rynku z udziałem na poziomie 18,8%. Mimo spadku liczby dostarczonych autobusów, Irisbus Iveco odnotował w zeszłym roku lepsze wyniki finansowe niż w 2007 r. Wartość sprzedaży wyniosła 1 192 miliardów euro, co oznacza wzrost o 6,8% w stosunku do poprzedniego roku. Przedstawiciele koncernu tłumaczą zeszłoroczny spadek wolumenu kryzysem finansowym, który mocno dotknął strategiczne dla firmy rejony sprzedaży, czyli Włochy i Hiszpanię. Generalnie koncern sprzedaje swoje produkty w 27 krajach w Europie, a we Francji, Włoszech i Słowacji został w 2008 r. liderem rynku. Dodatkowo Irisbus Iveco wyeksportował poza europejskie granice 568 autobusów i 255 podwozi EuroRider (trafiły głównie do Południowej Afryki).
Produkcyjna siatka
Jak zwykle liczba produkowanych modeli Irisbus Iveco oraz porozrzucanie ich miejsc produkcji po całej Europie jest interesującą lekturą. Aktualnie program produkcyjny koncernu wygląda następująco: autobusy miejskie z rodziny Citelis produkuje zakład w Annonay we Francji oraz fabryka w Valle Ufita we Włoszech. Specjalne pojazdy miejskie spod znaku GX (w tym także midibusy) oraz modele Civis i Cristalis wytwarzane są w francuskiej fabryce w Rorthais. Międzymiastowe modele Recreo, Crossway, Arway oraz podmiejski Crossway LE powstają w zakładzie VysokéMyto w Czechach. Natomiast autokary Evadys i Magelys to specjalność Annonay. Bardziej ukierunkowane na włoski rynek autobus turystyczny Domino powstaje w Valle Ufita. Dodatkowo w Barcelonie wytwarzane są podwozia z serii EuroRider i MidiRider. I na koniec –minibusy. Wszystkie konstrukcje na bazie Daily powstają w fabrykach pojazdów użytkowych Iveco. Jak widać ten grafik nie uwzględnia zakładu Cacciamali w Słupsku, który od 2008 r. produkuje dla potrzeb koncernu minibusy Proxys i Proway. Być może w tegorocznym bilansie zostanie on już uwzględniony. W 2008 r. firma Irisbus Iveco zatrudniała we wszystkich swoich zakładach 5525 osób.
Wydarzenia 2008
Do największych wydarzeń minionego roku włoski koncern zaliczył przede wszystkim uruchomienie seryjnej produkcji modelu Magelys w Annonay oraz premierę międzymiastowych midibusów –Proxys i Proway. Kolejne sukcesy to dostawa pierwszych egzemplarzy modeli Crealis (do systemów BRT we Francji), prezentacja studyjnego, hybrydowego autobusu Hynovis na wystawie European Mobility w Paryżu oraz hybrydowego Daily na wystawie IAA 2008.