MAN Nutzfahrzeuge – autobusowe wyniki w 2008 r.
infobus
24.03.2009 14:47
MAN Nutzfahrzeuge – autobusowe wyniki w 2008 r.
Dla Grupy MAN Nutzfahrzeuge rok 2008 zakończył się ponownie sukcesem. Pomimo znacznego zmniejszenia popytu na pojazdy użytkowe w drugiej połowie roku, koncern sprzedał ponad 100.000 pojazdów ciężarowych i autobusów. Wynik operacyjny za 2008 r. zwiększył się o 2%, osiągając kwotę 1 miliarda 062 milionów €(2007: 1 039 miliony €) Zysk z obrotu (ROS) podobnie jak w roku 2007 osiągnął wysoki poziom wynoszący 10%. Obroty wzrosły w niewielkim stopniu o 2% osiągając 10,6 miliardów €(2007: 10,4 miliardów €), co jest szóstą rekordową wartością uzyskiwaną w kolejnych latach. Takie są ogólne dane dotyczące całego segmentu pojazdów użytkowych MAN. Przejdźmy teraz do autobusowego działu, gdzie trwają intensywne działania restrukturyzacyjne. Zostały one zapoczątkowane w 2007 r. i już przyniosły rewelacyjne efekty. Aż trudno w to uwierzyć, aby takie zmiany mogły zajść na przestrzeni jednego roku. Obroty autobusowe działu Grupy MAN wzrosły o niemal 10%, osiągając kwotę 1 miliarda 522 milionów €. Dla porównania w 2007 r. był to poziom 1 387 milionów €. Po odnotowaniu strat w roku 2007 wynoszących 13 milionów €zdołano osiągnąć dodatni wynik operacyjny, który był lepszy o 32 milionów €niż w 2007 r., co oznacza zysk na poziomie 19 milionów €. Rewelacja.
Jeżeli chodzi o liczby dostarczonych autobusów to rok 2008 zamknął się sumą 7.227 autobusów i autokarów. To nieznacznie mniej niż rok temu (- 1,6%), kiedy przewoźnicy odebrali łącznie 7 349 szt. Generalnie był to dobry rok dla sprzedaży autobusów miejskich, natomiast zdecydowanie gorszy dla autokarów. To odbiło się na łączny wynikach i w rezultacie udział grupy MAN w europejskim rynku zmniejszył się o 2,1% do poziomu 12,8%. Słabsze wyniki segmentu autobusów turystycznych zbiegły się czasie z procesem restrukturyzacji niemieckich siedzib NEOPLANA. Jak zapewniają przedstawiciele koncernu –teraz Grupa MAN stworzyła ważne przesłanki dla długofalowej, dochodowej przyszłości branży autokarów. Siedziba w Plauen w saksońskim Vogtland została rozbudowana i produkuje aktualnie kompletne autobusy marki NEOPLAN. Fabryka autobusów w Pilsting została przejęta przez niedawno założoną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością VISEON Bus GmbH.
Zdaniem zarządu MAN prognozy na rok 2009 są jak do tej pory obarczone w dużym stopniu niepewnością, ponieważ sytuacja na rynkach finansowych i uwarunkowania koniunkturalne nie są jasne. Jednak w branży pojazdów użytkowych należy się liczyć ze znacznym spadkiem ilości zleceń i znacznie mniejszymi wartościami obrotów oraz zysku. Pomimo trudnej sytuacji na rynku MAN Nutzfahrzeuge będzie w dalszym ciągu rozwijał ważne, przyszłościowe obszary oraz portfolio produktów, dopasowując ofertę usług do indywidualnych potrzeb klientów i poszerzając usługi After-Sales.
W zakresie „wyjścia do klientów”to latem tego roku w Monachium zostanie otwarte MAN Forum –obiekt, w którym zaprezentowana zostanie szeroka paleta pojazdów użytkowych. W budynku o interesującej architekturze mieścić się będzie Centrum Kompetencji Branż (Branchen Competence Center), które zaprezentuje pojazdy ciężarowe z typowymi dla branż nadwoziami, a także Centrum Klienta, w którym klienci mogą odbierać swoje nowe samochody ciężarowe i autobusy, oraz zapoznać się bliżej z markę posiadającą emblemat z lwem. W bezpośrednim sąsiedztwie Forum MAN powstaje Forum NEOPLAN, które zostanie otwarte na przełomie roku 2009/2010.
Natomiast w zakresie serwisu działania MAN idą dwutorowo. Po pierwsze –w siedzibie w Monachium MAN Nutzfahrzeuge wybudował nową Akademię, w której pracownicy serwisowi zdobywają kwalifikację i są szkoleni dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod szkolenia i materiałów. Po drugie –MAN Nutzfahrzeuge tworzy globalną sieć serwisową, co dotyczy szczególnie wschodnioeuropejskich –w tym także polskiego. W roku 2008 zainwestowano około 100 milionów €w budowę nowych i modernizację istniejących już oddziałów serwisowych. W 2009 r. MAN wybuduje dalszych 30 stacji serwisowych na świecie.