MPK Inowrocław – Pasażera należy przewieźć szybko, bezpiecznie, wygodnie
MPK Inowrocław jako jeden z kilkunastu miejskich przewoźników w Polsce posiada autobusy zasilane CNG. O to, czy wprowadzenie do ruchu pojazdów zasilanych właśnie takim paliwem jest dobrą drogą rozwoju firmy oraz o dalsze plany inwestycyjne zapytaliśmy Mariusza Kuszela –Prezesa Zarządu MPK Inowrocław sp. z o.o.
Karol Wach (TransInfo.pl): Ile autobusów zasilanych CNG eksploatuje obecnie MPK?
Mariusz Kuszel (Prezes MPK Inowrocław): Aktualnie MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu posiada 12 autobusów zasilanych CNG.
KW: Czy spółka planuje kolejne zakupy takich pojazdów?
MK: W 2008 roku zakupiliśmy 3 używane autobusy marki Jelcz, ale z nowymi jednostkami napędowymi firmy TEDOM. Tak więc ten segment taboru staramy się rozwijać. Zakupy następnych autobusów napędzanych CNG są brane pod uwagę, ale będzie to zależało od wielu czynników, miedzy innymi od ceny gazu, jak również od wprowadzenia ulg (dotacji) przy zakupie autobusów gazowych. Do chwili obecnej zakupy autobusów gazowych wspomagał np. Eko-Fundusz kwotą 100.000 zł, która niwelowała różnicę w cenie między autobusami na olej napędowy a autobusami napędzanymi CNG.
Jednakże Eko-Fundusz zakończył już przyjmowanie wniosków na udzielenie dotacji. W tym miejscu chciałbym podkreślić, iż Inowrocław jako miasto uzdrowiskowe nie mogło skorzystać z tych że dotacji. Wynikało to z tego, że w zasadach udzielania dotacji umieszczono kuriozalny zapis, iż z dotacji mogą korzystać tylko miasta powyżej 100.000 tys. mieszkańców.
Mam nadzieję że znajdzie się instytucja, która ewentualnie przejmie zadania Eko-Funduszu i nie będzie stosowały takich ograniczeń. Dobrym sygnałem dla rozwoju rynku gazowego jest projekt ustawy o zerowej akcyzie na CNG do 2013r, choć wydaje się, że jest to okres jeszcze za krótki.
KW: Czy eksploatacja autobusów CNG jest opłacalna?
MK: W przypadku MPK sp. z o.o w Inowrocławiu jest to trudne pytanie. Jak wiadomo MPK po wprowadzeniu CNG w 2002r borykało się z wieloma problemami. Wynikały jednak one z bardzo wielu czynników, o których już w tej chwili nie warto mówić. Na dzień dzisiejszy, kiedy wiele spraw zostało uregulowanych można powiedzieć, że eksploatacja autobusów na CNG ( a w szczególności tych zakupionych w 2008r) jest opłacalna tak z punktu widzenia ekologii jak i ekonomii.
KW: Jak wyglądały zakupy taboru w ostatnim czasie?
MK: W 2007 i 2008r zakupiliśmy 11 autobusów używanych: 5 autobusów 3-letnich marki Jelcz, 3 autobusy 12-letnie marki Mercedes oraz 3 autobusy 7-8 letnie maki Jelcz napędzane CNG ( z nowymi jednostkami napędowymi). Wszystkie te autobusy były w dobrym stanie technicznym i jak na razie sprawują się bardzo dobrze.
KW: Czy Pana zdaniem kupowanie wozów używanych to dobre rozwiązanie?
MK: Zakup używanych autobusów jest w pewnych sytuacjach dobrym rozwiązaniem. Tak było w naszym przypadku, gdzie w krótkim czasie zmuszeni byliśmy wycofać z eksploatacji autobusy marki Jelcz PR110 z lat 1983-1985, dysponując ograniczonymi środkami finansowymi. Uważam jednak, że odnowy taboru nie można opierać tylko na autobusach używanych. Tak więc w latach następnych nie uchylając się od kupna autobusów używanych będziemy koncentrowali się na zakupach autobusów nowych.
KW: Jak MPK przygotowuje się do walki o pasażerów?
MK: Aby być konkurencyjnym na rynku należy kreować i wdrażać pozytywne elementy wizerunku firmy. Pasażera należy przewieźć szybko, bezpiecznie, wygodnie i punktualnie. Już w tej chwili dysponujemy najlepszym taborem wśród lokalnej konkurencji, chociaż zdajemy sobie sprawę, że do doskonałości jeszcze daleko. Dbamy o bezpieczeństwo pasażerów poprzez rozwój systemu monitoringu w autobusach. W chwili obecnej
9 autobusów posiada monitoring i każdy nowy autobus będzie również w taki system wyposażony.
Kierowcy wyposażeni są w telefony komórkowe z bezpośrednim połączeniem ze służbami dyspozytorskimi i ratowniczymi. W 2007 r. wdrożyliśmy system biletu elektronicznego. Pasażerowie otrzymali nowoczesny nośnik biletu komunikacji miejskiej. Ponadto system ten pozwala na badanie potoków pasażerskich i optymalizacji przebiegu linii oraz rozkładów jazdy zwiększając tym samym zadowolenie pasażerów.
KW: Dziękuję za rozmowę.
Dodajmy, iż MPK Inowrocław eksploatuje obecnie następujące autobusy:
Autosan A1010M –zakupione w latach 1995-1996
Jelcz 120M i pochodne –zakupione w latach 1998-2008
Jelcz M125M –zakupiony w 1998 roku
Jelcz PR110M –większość CNG
Mercedes O405NK –zakupione w 2008 roku
Otoyol M50T –zakupione w 1997 roku
Solbus B9,5 –zakupione w 2005 roku
Solbus C10,5 –zakupiony w 2005 roku
Solbus SN11M –zakupione w 2006 roku.
Jak na polskie warunki MPK Inowrocław nie musi się zatem wstydzić swojego parku taborowego. Autobusy przewoźnika obsługują 11 linii, w tym jedną nocną.