Nowe autobusy na liniach aglomeracyjnych
infobus
12.01.2009 23:28
Nowe autobusy na liniach aglomeracyjnych
Coraz wygodniej podróżuje się pasażerom Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie na liniach aglomeracyjnych –pisze na swojej stronie internetowej przewoźnik. Na kilku z nich, m.in. 201, 235 i 245, jeździ już bowiem pięć nowych 8,5 metrowych autobusów Jelcz M083C, które tuż przed końcem roku 2008 dotarły do Krakowa. Oznaczono je numerami taborowymi z zakresu DA101 –DA105 i przydzielono do zajezdni Wola Duchacka. Są to ostatnie kupione w ubiegłym roku przez MPK S.A. pojazdy, a jednocześnie ostatnie autobusy wyprodukowane przez fabrykę Jelcza. Dziś produkcja tych niskopodłogowych pojazdów kontynuowana jest w fabryce Autosana, jako A0808MN Sancity. Przypomnijmy, iż właśnie taki autobus pokazały Polskie Autobusy na targach Transexpo 2008 w Kielcach. Krakowskie midibusy są wyposażone w kasowniki z czytnikiem Krakowskiej Karty Miejskiej i jednorazowo mogą przewieźć do 60 osób. Od dotychczas kupowanych przez MPK S.A. Jelczy Vero różnią się nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim długością – są o ponad pół metra dłuższe. Warto podkreślić, że tabor autobusowy krakowskiego przewoźnika należy do najnowocześniejszych w Polsce. Z końcem 2008 roku udało się w zasadzie wycofać z ruchu liniowego stare autobusy Jelcz M120. To sprawiło, że w Krakowie zostało tylko 38 pojazdów bez niskiej podłogi, a tym samym aż 93% pojazdów MPK S.A. jest niskopodłogowych. 51 autobusów jest wyposażonych w klimatyzację, co stanowi 10 % taboru. Wszystkie pojazdy są przyjazne dla środowiska i spełniają europejskie normy związane z wytwarzaniem do atmosfery dwutlenku węgla.
Ponad 100 pojazdów jest już wyposażonych w monitoring, a ponad 80 autobusów przegubowych ma zamontowane automaty biletowe.
Sukcesem MPK S.A. w Krakowie było też wycofanie z ruchu Ikarusów, kilkunastoletnich starych autobusów, które w Krakowie są już od ponad roku zabytkiem.
Unowocześnianie krakowskiego taboru będzie kontynuowane również w tym roku. MPK S.A. planuje bowiem zakupy kolejnych nowoczesnych i niskopodłogowych autobusów, o ile tylko pozwolą na to środki.
W 2008 roku MPK S.A. w Krakowie kupiło 58 autobusów. Było to 35 autobusów marki Solaris (12-metrowych), 10 mercedesów przegubowych (18-metrowych) i 13 krótkich autobusów, dostarczonych przez Polskie Autobusy.
Jeżeli chodzi o autobusy o długości poniżej 10 m, to krakowski przewoźnik eksploatuje, oprócz wspomnianych Jelczy M083C, także siedem Autosanów H6-20. Są to pojazdy 11-letnie. W 2008 roku wycofany został z ruchu liniowego ostatni Autosan H6-06. W latach 2005-2008 MPK zakupiło 50 pojazdów Jelcz M081MB.
Dane techniczne autobusów Jelcz M083C
Układ drzwi
|
1-2-0
|
Liczba drzwi
|
2
|
Wys. podłogi (I drzwi)
|
320 mm
|
Wys. Podłogi (II drzwi)
|
340 mm
|
Długość
|
8550 mm
|
Szerokość
|
2420 mm
|
Wysokość
|
2630 mm
|
Masa własna
|
6900 kg
|
Masa całkowita
|
11000 kg
|
Rozstaw osi
|
4000 mm
|
Ilość miejsc ogółem
|
60+1
|
Ilość miejsc siedzących
|
16+1
|
Silnik
|
Cummins ISBe4 160B Euro 4
|
ABS
|
Tak
|
ASR
|
Tak
|
Producent
|
Jelczańskie Zakłady Samochodowe
|