Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe autobusy na liniach aglomeracyjnych

infobus
12.01.2009 23:28
Coraz wygodniej podróżuje się pasażerom Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie na liniach aglomeracyjnych –pisze na swojej stronie internetowej przewoźnik. Na kilku z nich, m.in. 201, 235 i 245, jeździ już bowiem pięć nowych 8,5 metrowych autobusów Jelcz M083C, które tuż przed końcem roku 2008 dotarły do Krakowa. Oznaczono je numerami taborowymi z zakresu DA101 –DA105 i przydzielono do zajezdni Wola Duchacka. Są to ostatnie kupione w ubiegłym roku przez MPK S.A. pojazdy, a jednocześnie ostatnie autobusy wyprodukowane przez fabrykę Jelcza. Dziś produkcja tych niskopodłogowych pojazdów kontynuowana jest w fabryce Autosana, jako A0808MN Sancity. Przypomnijmy, iż właśnie taki autobus pokazały Polskie Autobusy na targach Transexpo 2008 w Kielcach. Krakowskie midibusy są wyposażone w kasowniki z czytnikiem Krakowskiej Karty Miejskiej i jednorazowo mogą przewieźć do 60 osób. Od dotychczas kupowanych przez MPK S.A. Jelczy Vero różnią się nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim długością – są o ponad pół metra dłuższe. Warto podkreślić, że tabor autobusowy krakowskiego przewoźnika należy do najnowocześniejszych w Polsce. Z końcem 2008 roku udało się w zasadzie wycofać z ruchu liniowego stare autobusy Jelcz M120. To sprawiło, że w Krakowie zostało tylko 38 pojazdów bez niskiej podłogi, a tym samym aż 93% pojazdów MPK S.A. jest niskopodłogowych. 51 autobusów jest wyposażonych w klimatyzację, co stanowi 10 % taboru. Wszystkie pojazdy są przyjazne dla środowiska i spełniają europejskie normy związane z wytwarzaniem do atmosfery dwutlenku węgla.
Jeden z pięciu zakupionych przez MPK Kraków Jelczy M083C (fot. MPK Kraków)Jelcz M083C w barwach MPK Kraków (fot. Krzysztof Gałat)Jelcz M083C w barwach MPK Kraków (fot. Krzysztof Gałat)
Ponad 100 pojazdów jest już wyposażonych w monitoring, a ponad 80 autobusów przegubowych ma zamontowane automaty biletowe.
Sukcesem MPK S.A. w Krakowie było też wycofanie z ruchu Ikarusów, kilkunastoletnich starych autobusów, które w Krakowie są już od ponad roku zabytkiem.
Unowocześnianie krakowskiego taboru będzie kontynuowane również w tym roku. MPK S.A. planuje bowiem zakupy kolejnych nowoczesnych i niskopodłogowych autobusów, o ile tylko pozwolą na to środki.
W 2008 roku MPK S.A. w Krakowie kupiło 58 autobusów. Było to 35 autobusów marki Solaris (12-metrowych), 10 mercedesów przegubowych (18-metrowych) i 13 krótkich autobusów, dostarczonych przez Polskie Autobusy.
Jelcz M083C w barwach MPK Kraków (fot. Krzysztof Gałat)Jelcz M083C w barwach MPK Kraków (fot. Krzysztof Gałat)
Jeżeli chodzi o autobusy o długości poniżej 10 m, to krakowski przewoźnik eksploatuje, oprócz wspomnianych Jelczy M083C, także siedem Autosanów H6-20. Są to pojazdy 11-letnie. W 2008 roku wycofany został z ruchu liniowego ostatni Autosan H6-06. W latach 2005-2008 MPK zakupiło 50 pojazdów Jelcz M081MB.   
Dane techniczne autobusów Jelcz M083C
Układ drzwi
1-2-0
Liczba drzwi
2
Wys. podłogi (I drzwi)
320 mm
Wys. Podłogi (II drzwi)
340 mm
Długość
8550 mm
Szerokość
2420 mm
Wysokość
2630 mm
Masa własna
6900 kg
Masa całkowita
11000 kg
Rozstaw osi
4000 mm
Ilość miejsc ogółem
60+1
Ilość miejsc siedzących
16+1
Silnik
Cummins ISBe4 160B Euro 4
ABS
Tak
ASR
Tak
Producent
Jelczańskie Zakłady Samochodowe