Londyński piętrus XXI wieku
infobus
06.01.2009 20:33
Londyński piętrus XXI wieku
24 grudnia 2008 r. Boris Johnson, burmistrz Londynu ogłosił długo oczekiwany werdykt –kto zaprojektuje następcę legendarnych czerwonych Routemaster-ów? I jaki pojazd stanie się nowym symbolem Londynu podczas Olimpiady w 2012 r.? Teraz już wiemy, że nowe piętrusy powstaną wg projektu Aston Martin i Capoco Design. To iście angielski, dżentelmeński werdykt, doceniający ogromną pomysłowość obu biur konstrukcyjnych oraz oczywiście ich wkład w historię angielskiej motoryzacji. Zwycięzcy otrzymali czek na sumę 25 tys. funtów. Warto dodać, że w konkursie wzięło udział aż 700 prac z całego świata, które oceniło jury w składzie: Boris Johnson, burmistrz Londynu;Kulveer Ranger, doradca ds. transportu, Peter Hendy z Ministerstwa Transportu, David Brown, szef TfL’s, Clare Kavanagh i Mike Weston z spółki przewozowej London Buses oraz David Quainton, niezależny autobusowy ekspert. Co ważne z punktu widzenia promocji transportu publicznego, ten poważny konkurs miał również swoją równoległą edycję dla dzieci, które mogły przesyłać swoje rysunkowe wizje nowych Routemaster-ów. Zwycięskie malunki w poszczególnych kategoriach wiekowych można podziwiać na stronie TfL (http://www.tfl.gov.uk/tfl/corporate/projectsandschemes/technologyandequipment/anewbusforlondon/imagine-winners.aspx). W taki właśnie sposób właśnie wychowuje się przyszłych miłośników komunikacji, a być może nawet architektów (zwróćcie przy okazji uwagę na pracę 11-letniego Luka Brendana).
Podwójni zwycięzcy
Aktualnie reflektory światowych mediów piszących o londyńskim konkursie są głównie skupione tylko na jednym ze zwycięzców –na Aston Martinie, angielskim producencie samochodów sportowych, rozsławionym przez Jamesa Bonda. Firma zrealizowała swój autobusowy projekt wraz ze znaną pracownia architektoniczną Foster and Partners pod przywództwem designera Todda Huttona. Futurystyczny, panoramicznie przeszklony projekt marki Aston Martin ma silnik zasilany z baterii słonecznych umieszczonych na dachu pojazdu. Zdaniem jury projekt londyńskiego piętrusa XXI wieku wyróżnia połączenie użyteczności z pięknem. Cytujemy: „To zgrabne połączenie stylu z łatwością prowadzenia i zupełnym braku emisji spalin dzięki zastosowaniu paneli słonecznych.”Warto dodać, że autobus ma mieć jeszcze szklany dach, relaksujące oświetlenie oraz drewnianą podłogę. Ciekawe ile to wszystko będzie ważyć i jak pogodzić baterie słoneczne z przeźroczystym dachem…Poza tym czy ktoś zna autobus poruszany „mocą”baterii słonecznych i to w deszczowym Londynie?
Drugim zwycięzcą zostało studio Capoco Design, skupiające zasłużonych projektantów dla historii autobusowej myśli na Wyspach. I to widać od pierwszego rzutu oka na projekt. Jest on przejrzysty, nie ma tutaj ozdobnych fajerwerków w stylu podłogowych desek. Za to główny akcent jest położony na użyteczność –m.in. poprzez wyposażenie podjazdu w rampę dla wózków inwalidzkich i bezprzewodową łączność pomiędzy kierowcą a konduktorem –oraz na lekkość, m.in. poprzez wprowadzenie aluminium do szkieletu pojazdu. To niewątpliwe ułatwi życie konstruktorom, którzy będą musieli realizować pierwszy prototyp wg tego projektu. Autobusowe doświadczenie Capoco Design widać również po dokładnym zwymiarowaniu różnych wersji gabarytowych pojazdu i podaniu jego pojemności. Te dane prezentujemy poniżej.
Dane techniczne Routemastera wg projektu Capoco Design
|
RMXL
|
RML
|
RM
|
Długość
|
9840
|
9107
|
8402
|
Rozstaw osi
|
6540
|
5836
|
5131
|
Zwis przedni
|
900
|
883
|
883
|
Zwis tylny
|
2400
|
2388
|
2388
|
Szerokość
|
2550
|
2438
|
2438
|
Wysokość
|
4120
|
4395
|
4395
|
Promień skrętu
|
18.9m
|
19.7m
|
17.7m
|
Miejsca siedzące
|
|
|
|
Górny poziom
|
48
|
40
|
36
|
Dolny poziom
|
28
|
32
|
28
|
Wjazd dla wózka
|
Tak
|
Nie
|
Nie
|
Składane siedzenia
|
Tak
|
Nie
|
Nie
|
Pojemność ogółem
|
76+2
|
72+0
|
64+0
|
Masa (kg)
|
|
|
|
Masa własna
|
8230
|
7815
|
7515
|
Masa całkowita
|
13715
|
12515
|
11705
|
PF%
|
40
|
38
|
36
|
Zdążyć przed Igrzyskami
Oba projekty są już na etapie konsultacji z producentami autobusów. W wyniku tych prac zaproponowany zostanie już ostateczny kształt piętrusa XXI wieku i zapewne będzie on różnił się od prac futurystycznych designerów. Londyński organizator komunikacji publicznej – „Transport for London”spodziewa się, że kontrakt na budowę nowych autobusów zostanie podpisany pod koniec 2009 r., tak aby pierwsze nowe pojazdy wyjechały na ulice miasta w 2011 r. Oczywiście pozostaje jeszcze sprawa kosztów. Według wypowiedzi przedstawicieli londyńskiego magistratu nowe Routemastery mogą kosztować nawet do 100 milionów funtów. Niestety nie wiem o jakiej liczbie pojazdów w tym momencie myślał urzędnik.
Przypomnijmy, że poprzednia generacja tych charakterystycznych autobusów, które dla wielu stały się symbolem Londynu zostały wycofana z eksploatacji w grudniu 2005 r. Miejskie władze uznały wówczas, że 'Old-Routemastery’ zbytnio zatruwają spalinami środowisko, a jazda na tylnej otwartej platformie może być niebezpieczna. Decyzję taką podjął ówczesny burmistrz miasta Ken Livingstone. Kilka starych londyńskich 'Routemasterów’ wciąż jeszcze jeździ ulicami miasta, ale służą wyłącznie do wożenia wycieczek. Ciekawe, czy nowa generacja „piętrusów”przyjmie się tak idealnie jak poprzednia i stanie się nowym symbolem miasta. Tego życzymy obu projektom, ze wskazaniem jednak na pracę Capoco Design. Pozostałe nagrodzone i wyróżnione prace można zobaczyć na: http://www.tfl.gov.uk/tfl/corporate/projectsandschemes/technologyandequipment/anewbusforlondon/design-winners.aspx
Nagrodzeni podczas konkursu „A new Bus for London”- design
I miejsce ex aequo:
|
Aston Martin and Foster + Partners
|
Capoco Design Ltd
|
|
II miejsce ex aequo:
|
Héctor Serrano Studio, Miñarro García, Javier Esteban
|
Jamie Martin
|
|
Wyróżnienia:
|
David Bradshaw
|
Style to Design Ltd
|
Concrete, all-round creative
|
LA:UK Design Ltd
|
Eric Woodcock
|
|
Elementy designu / Wyróżnienia
|
Lottie Duke
|
Rhys Wyman
|